drivreim
Moderator: Moderatorer
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Sted: Kristiansand
drivreim
Det var da jeg kjørte forbi en overstylet bwm da drivreima gikk.
check engine lampa begynte å lyse, selv om bare en "liten bit" av drivreima revnet. (2mm i bredda og ca 7 cm langs). kan noen forklare?
er det bare å følge Haynes boka ved bytte?
check engine lampa begynte å lyse, selv om bare en "liten bit" av drivreima revnet. (2mm i bredda og ca 7 cm langs). kan noen forklare?
er det bare å følge Haynes boka ved bytte?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Du tenkjer på multireima ja?
Den på venstre handa på motoren når du står rett framfor bilen?
Er nok berre å bytte, trur ikkje motoren har tatt skade av det. Husk berre å lage det spesialvektøyet som held strammaren til multiraima på plass før du startar på byttet. Tegning på verktøyet står i Haynes-boka.
Den på venstre handa på motoren når du står rett framfor bilen?
Er nok berre å bytte, trur ikkje motoren har tatt skade av det. Husk berre å lage det spesialvektøyet som held strammaren til multiraima på plass før du startar på byttet. Tegning på verktøyet står i Haynes-boka.
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Eg laga det verktøyet av eit vanlig flatjern som eg bora to hol i. Kompletterte det med to boltar med mutter på, slik at boltane står for mothaldet. Avstandar og diameter på hola huskar eg ikkje i farta, men skisse på det står som sagt i Haynes under same kapittel som skifte av reima.
Det verktøyet gjer er somsagt å halde oppe strammaren når du har på ny reim, slik at det er praktisk mulig å gjennomføre byttet...
Strammaren er som ein slags støtdempar i miniformat, litt trongt å kome til der når en skal bruke oppatt reima, men når en kan kappe reime og so ta trykket av er dette ein grei operasjon om en har verktøyet.
Om du ikkje har muligheit til å lage eit slikt verktøy vil eg tipse deg om å stikke innom ein vidaregåande skule med makaniske fag eller kva som helst mekanisk verksted, so lagar dei nok eit slikt til deg. Tek toppen 5-10 minutt.
Det verktøyet gjer er somsagt å halde oppe strammaren når du har på ny reim, slik at det er praktisk mulig å gjennomføre byttet...

Om du ikkje har muligheit til å lage eit slikt verktøy vil eg tipse deg om å stikke innom ein vidaregåande skule med makaniske fag eller kva som helst mekanisk verksted, so lagar dei nok eit slikt til deg. Tek toppen 5-10 minutt.
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Ikkeno spesialverktøy!
Du bruker 1stk 1/2" Forlenger til å dra tilbake spenneren(sitter et firkantet hull i toppen av spenneren), og et 6mm borr for å låse spenneren. Deretter er det bare å bytte reima. Alt står forklart greit i Haynes boka. Der står det heller ingenting om spesialverktøy......
I din bil er det vel bare 7 hjul reima går rundt. Anbefaler å få kjøpt en kortere reim typ 1850mm(orginal 2013mm) for å koble forbi det hjulet som sitter over veivakselen (nr4 i Haynesboka). Et mindre potensielt problem
Bytt også det øverste løpehjulet (Nr3 i Haynesboka)
Dette har en tendens til å ryke Ofte.
Du bruker 1stk 1/2" Forlenger til å dra tilbake spenneren(sitter et firkantet hull i toppen av spenneren), og et 6mm borr for å låse spenneren. Deretter er det bare å bytte reima. Alt står forklart greit i Haynes boka. Der står det heller ingenting om spesialverktøy......

I din bil er det vel bare 7 hjul reima går rundt. Anbefaler å få kjøpt en kortere reim typ 1850mm(orginal 2013mm) for å koble forbi det hjulet som sitter over veivakselen (nr4 i Haynesboka). Et mindre potensielt problem

lawicel CanUsb, og Tech2!
- john n04
- 2.0 bar
- Kontakt:
Sjekk forøvrig denne siden med info om hvordan man setter inn en kortere reim. Alt på siden er på en ng900turbo med AC. Noen skrivefeil på lengdene her og der.
Reimlengdene etter modifisering er:
Uten AC: 1850mm
Med AC 2460mm
Orginal lengdene er:
Uten AC: 2013mm
Med AC: 2625mm
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... page1.html
Reimlengdene etter modifisering er:
Uten AC: 1850mm
Med AC 2460mm
Orginal lengdene er:
Uten AC: 2013mm
Med AC: 2625mm
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... page1.html
-
- 2.0 bar
- Sted: Alta, Finnmark
Hadde samme problem med min 9k i vår.. reima hoppa 2 mm innover og revna ca 30 cm... Hadde nettopp byttet til en flunke ny reim da det skjedde..
At den hoppa innover har med at reima var for slakk... fordi reim-spennern hadde tatt dagen..
Tips.. bytt reim-spennern i samme slengen.. Koster riktignok en 800 spenn...
ArntR.
At den hoppa innover har med at reima var for slakk... fordi reim-spennern hadde tatt dagen..

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Tydeligvis anna patent enn på 9000 då.john n04 skrev:Ikkeno spesialverktøy!
I din bil er det vel bare 7 hjul reima går rundt. Anbefaler å få kjøpt en kortere reim typ 1850mm(orginal 2013mm) for å koble forbi det hjulet som sitter over veivakselen (nr4 i Haynesboka). Et mindre potensielt problemBytt også det øverste løpehjulet (Nr3 i Haynesboka)
Dette har en tendens til å ryke Ofte.
Har bytta på både M91-en og M95-en, M95-en hadde foressten ein tendens til å ete spennrullar som nemnt lengre nede. Problemet der viste seg å vere ein vibrasjon i motoren (var noko kødd med balansekjedet som var årsaka) som forplanta seg vidare ned til spennrulla. Ubalansen på spennrulla gjorde slik at vi på det meste brukt 2-3 slike multireimer i året, gjett om vi både fikk rabatt, og eg fikk trening i å bytte slikt...

Men ser no når eg studerer sprengskissene at 9000 har ein annen patent enn GM900. Som du seier John har GM900 7 hjul, medan 9k har 8 som vert dragne rundt av multireima, om bilen ikkje har AC er det vel eit hjul mindre på begge?
Men like greit, det høyres enklare ut å skifte på GM900 enn å gjere ditto med 9k...

- sabbus-N252
- 1,5 bar
ArntR N315 skrev:Hadde samme problem med min 9k i vår.. reima hoppa 2 mm innover og revna ca 30 cm... Hadde nettopp byttet til en flunke ny reim da det skjedde..
At den hoppa innover har med at reima var for slakk... fordi reim-spennern hadde tatt dagen..![]()
ArntR.
det var nemlig dette som skjedde på min og... den hoppa vel inn noe samme som på Arnt sin, 2mm.... hadde vært litt trasig om spenneren var gåen...budsjettet er trist.
hadde håpet å få bytta til den kortere reima som John prater om i neste uke (1850mm ). Er det noe måte man kan kjenne om spenneren har satt spikeren i kista på?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
- john n04
- 2.0 bar
- Kontakt:
Trykk på løpehjulet som henger i spenneren. Den klarer du ikke å rikke med fingrene dine hvis den er iorden. Ellers så kan du jo sette en 1/2" forlenger nedi strammeren og dra. Når du er ca 5-10cm ifra topplokket var iallefall min strammer så hard at jeg måtte til å bruke begge hendene for å dra videre.