Hei
Jeg har hatt et problem med min 9-5 2.3t automat i noen år der motoren går ujevnt og ofte stanser like etter oppstart ved kaldstart. Problemet oppstår aldri etter at motoren har gått omtrent et halvt minutt. Jeg kjører stort sett på E85, men problemet er der også når jeg kjører på bensin. Bilen er ikke vanskelig å starte, men stanser altså ofte når kald. Bilen har et trimprogram omtrent tilsvarende Aero, men tilpasset E85. Jeg merker at det lugger en del (jeg tror ikke at det er unormalt mye) når automatkassen er kald, og kvelning skjer ofte når den settes i gir, men det hender også når kassa kun står i N, så min teori er at det ikke er gearkasse/olje som forårsaker dette. Problemet er der både sommer og vinter, selv om det er mest alvorlig vinterstid.
Hvordan bør jeg gå frem i feilsøk? Er det åpenbare ting jeg bør sjekke?
Vennlig hilsen
Øyvind, Oslo
Kaldstart problemer
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Kaldstart problemer
Hva slags trimprogram har du? Er store forskjeller ute og går på programmene og det er bla.a merkbart på kaldstartegenskapene. Hør evt med Ingvar på www.mgmotor.no om han kan hjelpe 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Kaldstart problemer
Selv har jeg en 2.3T med Maptun Steg 1+ (285 hk / 440 nm) Biopower-programvare. Jeg opplever dette "problemet" selv, og har funnet ut at dersom jeg fyller en tank bensin blir det borte en stund, før det kommer igjen.
Jeg regner med at det er dysene som får belegg av E85.
Jeg regner med at det er dysene som får belegg av E85.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil