Kaldstart problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Kaldstart problemer

Legg inn av syros » 14 nov 2014, 00:14

Hei
Jeg har hatt et problem med min 9-5 2.3t automat i noen år der motoren går ujevnt og ofte stanser like etter oppstart ved kaldstart. Problemet oppstår aldri etter at motoren har gått omtrent et halvt minutt. Jeg kjører stort sett på E85, men problemet er der også når jeg kjører på bensin. Bilen er ikke vanskelig å starte, men stanser altså ofte når kald. Bilen har et trimprogram omtrent tilsvarende Aero, men tilpasset E85. Jeg merker at det lugger en del (jeg tror ikke at det er unormalt mye) når automatkassen er kald, og kvelning skjer ofte når den settes i gir, men det hender også når kassa kun står i N, så min teori er at det ikke er gearkasse/olje som forårsaker dette. Problemet er der både sommer og vinter, selv om det er mest alvorlig vinterstid.
Hvordan bør jeg gå frem i feilsøk? Er det åpenbare ting jeg bør sjekke?
Vennlig hilsen
Øyvind, Oslo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kaldstart problemer

Legg inn av Tor N12 » 20 nov 2014, 23:12

Hva slags trimprogram har du? Er store forskjeller ute og går på programmene og det er bla.a merkbart på kaldstartegenskapene. Hør evt med Ingvar på www.mgmotor.no om han kan hjelpe :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Kaldstart problemer

Legg inn av little_e » 20 nov 2014, 23:46

Selv har jeg en 2.3T med Maptun Steg 1+ (285 hk / 440 nm) Biopower-programvare. Jeg opplever dette "problemet" selv, og har funnet ut at dersom jeg fyller en tank bensin blir det borte en stund, før det kommer igjen.
Jeg regner med at det er dysene som får belegg av E85.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar