Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 mar 2016, 12:45
Hva kan være galt. Starter, neste gang eller neste gang deretter starter den ikke. Vrir på nøkkelen men er helt død ikke innslag på starteren i det hele tatt. Prøver og prøver så kommer den plutselig. Startsperre? Skjønner ikke noe--
Reidar Isaksen
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 25 mar 2016, 13:35
Automat/manuell, diesel/bensin?
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 mar 2016, 13:59
automat 2.0l 150hk bensin- beklager manglende opplysninger i første innlegg-
R Isaksen
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 25 mar 2016, 21:25
Mulig det, for når jeg har dratt giret frem og tilbake noen ganger har den startet--
R I
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 06 apr 2016, 14:59
Dersom lyset på dasjen ved oppstart viser p eller n - kan det fortsatt være girvelger indikatoren som har skylden at den ikke starter, kun klikk i startreleet ?
R Isaksen
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 23 mai 2016, 09:42
Byttet starter men det samme skjer. Starter som regel når den er kald. Prøvde med startkabler og da startet den, men neste gang virket ikke det heller.
kan girvelgerindikatoren være ødelagt selv om den indikerer P når jeg setter den i P osv.
Kan girvelgerindikatoren kobles ut på noen måte? Er ikke noen feilkoder.
R Isaksen
-
TurboTrykk
- 1,5 bar

- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Legg inn
av TurboTrykk » 23 mai 2016, 12:02
Har du sjekket over alt av jordingspunkter på motor/girkasse? kan være verdt ett forsøk og gå over å fjerne irr/pusse annlegsflater.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 23 mai 2016, 12:45
ja jeg har sjekket, begynner og bli d--t lei hele bilen.
Fortsatt intressert i og vite om det går og koble og starte uten at girvelgerindikatoren er tilkoblet-.
Er for dumt og gå kjøpe noe til flere tusen dersom det ikke er det som er kaputt.
Reidar
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 mai 2016, 14:17
Den kan bypasses, skjema er postet her tidligere, se om du klarer å finne det ved å søke i forumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 23 mai 2016, 15:07
Hei.
Joda, jeg fant dette:
Man kan enkelt måle med et multimeter for å finne ut om det er tenningslåsen eller girindikatoren. På biler med automat så går spenning fra tenningslås når nøkkelen vris til start via en kontakt H10-7 under batterihylla, og videre til startreleet. Her er det bare å måle om man har spenning på pinne 6 (fra tenningslås) samt om det er spenning ut på pinne 10 (fra girindikatorens solenoid). Får man ikke spenning på pinne 6 er det tenningslåsen, er det derimot spenning på pinne 6 med ikke på 10, så er det girindikatoren.
Som følge av dette er det mulig å loope kablene fra pinne 6 til 10, forsvinner problemet da så er det garantert girindikatoren. Men husk da at med denne løsningen så forsvinner sikkerheten mot å starte bilen når den står i gir.
Jeg er ikke helt med, mener du med og loope kablene fra 6 til 10, er det og koble de sammen eller alt over på nr. 10? Må ha det inn med teskje skjønner du. Ble og tipset om og sette ledning på pinne nr.30 og 87 på startreleet og starte med det om den ikke vil starte på vanlig måte, er det det samme eller bare tull.
Reidar
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 mai 2016, 17:07
Du kobler de sammen, om du kobler de sammen her eller der er det samme, poenget er at kretsen skal sluttes. Er du usikker på dette med strøm i bil så vil jeg anbefale deg å få noen til å hjelpe deg.
Det tipset du har fått om startreleet funker bare hvis det er startreleet som er gåent.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Jan Erik
- Innlegg: 12
- Registrert: 21 aug 2015, 20:32
- Navn: Jan Erik Johansen
Legg inn
av Jan Erik » 23 mai 2016, 17:43
reidaris skrev:Ble og tipset om og sette ledning på pinne nr.30 og 87 på startreleet og starte med det om den ikke vil starte på vanlig måte, er det det samme eller bare tull.
Reidar
Jeg har en ledning mellom 30 og 86 via en fjærende bryter. Et lite trykk og gamla går igang som hun skal.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 mai 2016, 22:13
Det kan være jeg husker feil om hvordan det er lagt opp, i så fall bypasses ALT med den løsningen som jo også er rimelig... Tja. Det er jo enkelt å koble om ved kontakta og la tenninga fungere som normalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 24 mai 2016, 12:49
Jan Erik skrev:reidaris skrev:Ble og tipset om og sette ledning på pinne nr.30 og 87 på startreleet og starte med det om den ikke vil starte på vanlig måte, er det det samme eller bare tull.
Reidar
Jeg har en ledning mellom 30 og 86 via en fjærende bryter. Et lite trykk og gamla går igang som hun skal.
Hei
Er du sikker på at det er 86?
Reidar