motorolje/viskositet
Moderator: Moderatorer
motorolje/viskositet
skal bytte olje på bilen (83 mod 900 turbo) i helga, og lurer på viskositeten på den. mener det skal være 5w-30 eller 5/10w-40? gjør det noe om jeg fyller feil type?
saab turbo power, foran eller forbi alt og alle!
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Kommer litt ann på synest jeg, men etter mitt hode så bør det være helsyntetisk. 5-40 er vel den originale helsyntetiske saab motor oljen, fin hel års olje til "normal bruk" men den blir for dårlig ved "ekstrem bruk", så er det 5-50 og 0-40 fine gode oljer det også spesielt på vinter halv året. Selv bruker jeg 10-60 og motorvarmer i vinter halvåret, denne har vist seg best for meg på svært varme dager med "ekstrem kjøring" (bane/kampringvogn/høye hastigheter over lang tid). Videre så har jeg hørt at man bør holde seg til et merke og en type, når man først har begynt å bruke det. Videre så er det jo mye avhengig av hvor ofte man tenker å bytte olje, eksempel er biler som brukes til kun løpskjøring, benytter ofte mineralske oljer fordi de oljene har gjerne en høyere viskositet eks 20-50, og siden motoren altid er varm og det byttes olje etter hvert løp er det noen som mener det er best, det blir jo noe billligere med mineral olje. En annen ting å vurdere er med foreks empel 0/5-40/50 oljer så er olja svært tynn når den er kald og det kan øke olje forbruket noe. Men en 20-40/50 olje så vil olje forbruket kunne reduseres til bortimot 0 viss du er plaget med olje forbruk. Så det er en del vurderinger å ta.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
10-30 på turbobil?
Det første tallet er nedre "grense" (kaldstart)
Det siste er øvre "grense" (hvor varm) (når oljen blir tynn)
Jeg fikk rådebank etter få timer med 10-30........
Faren for å ryke vitale deler i en turbomotor med "billig" olje er overhengende!!
Kjøp ordentlig olje, Som Mortimer sier 10-60.
Min. 10-40 av bra merke er min anbefaling, evt 20(10)- 50(60) på sommeren
Petter
Det første tallet er nedre "grense" (kaldstart)
Det siste er øvre "grense" (hvor varm) (når oljen blir tynn)
Jeg fikk rådebank etter få timer med 10-30........
Faren for å ryke vitale deler i en turbomotor med "billig" olje er overhengende!!
Kjøp ordentlig olje, Som Mortimer sier 10-60.
Min. 10-40 av bra merke er min anbefaling, evt 20(10)- 50(60) på sommeren
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226