motorolje/viskositet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mr666
Innlegg: 29
Registrert: 08 feb 2005, 01:00

motorolje/viskositet

Legg inn av mr666 » 24 feb 2005, 19:40

skal bytte olje på bilen (83 mod 900 turbo) i helga, og lurer på viskositeten på den. mener det skal være 5w-30 eller 5/10w-40? gjør det noe om jeg fyller feil type?
saab turbo power, foran eller forbi alt og alle!

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 25 feb 2005, 08:39

Jeg kjører 10W60 og det funker fint. Kjørte 0W40 på den forrige motoren uten problem også. Har minimalt oljeforbrruk.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 25 feb 2005, 08:53

Kommer litt ann på synest jeg, men etter mitt hode så bør det være helsyntetisk. 5-40 er vel den originale helsyntetiske saab motor oljen, fin hel års olje til "normal bruk" men den blir for dårlig ved "ekstrem bruk", så er det 5-50 og 0-40 fine gode oljer det også spesielt på vinter halv året. Selv bruker jeg 10-60 og motorvarmer i vinter halvåret, denne har vist seg best for meg på svært varme dager med "ekstrem kjøring" (bane/kampringvogn/høye hastigheter over lang tid). Videre så har jeg hørt at man bør holde seg til et merke og en type, når man først har begynt å bruke det. Videre så er det jo mye avhengig av hvor ofte man tenker å bytte olje, eksempel er biler som brukes til kun løpskjøring, benytter ofte mineralske oljer fordi de oljene har gjerne en høyere viskositet eks 20-50, og siden motoren altid er varm og det byttes olje etter hvert løp er det noen som mener det er best, det blir jo noe billligere med mineral olje. En annen ting å vurdere er med foreks empel 0/5-40/50 oljer så er olja svært tynn når den er kald og det kan øke olje forbruket noe. Men en 20-40/50 olje så vil olje forbruket kunne reduseres til bortimot 0 viss du er plaget med olje forbruk. Så det er en del vurderinger å ta.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 25 feb 2005, 12:32

10-30 på turbobil?

Det første tallet er nedre "grense" (kaldstart)

Det siste er øvre "grense" (hvor varm) (når oljen blir tynn)

Jeg fikk rådebank etter få timer med 10-30........

Faren for å ryke vitale deler i en turbomotor med "billig" olje er overhengende!!

Kjøp ordentlig olje, Som Mortimer sier 10-60.

Min. 10-40 av bra merke er min anbefaling, evt 20(10)- 50(60) på sommeren

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 feb 2005, 13:24

Og helsyntetisk! Minst fare for koksing i turboen. Bytteintervall mellom 5 og 10.000 km ved vanlig kjøring.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar