Nyere Saab 900: km-stand og tilstand

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kapteinufattelig
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2005, 01:00

Nyere Saab 900: km-stand og tilstand

Legg inn av kapteinufattelig » 14 apr 2005, 14:13

Hei, er ny på forumet her.

Min samboer skal kjøpe seg bil,hun vil ha en driftssikker bil som er god å kjøre, ikke for gammel, til 70-90.000. Jeg tenkte bl.a. på Saab 900S (modell 95-98, kanskje). Turbo/cab er uaktuelt.
Ser på finn.no at mange slike (i den prisklassen) har km-stand over 150.000.

Så til spm mitt: Er Saab900 i nevnte årsmodeller såpass driftssikre at det innebærer liten risiko å kjøpe en bil som har gått 150-200.000 km? Mao, er den som en Volvo 240? Og har den noen kjente feil/mangler man bør være obs på? Er de dyre å forsikre?

På forhånd takk for seriøse svar :)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 apr 2005, 21:53

Pappa har en 2L som har gått 280.000km.
Väldigt driftsäker bil.
Försök att hitta en 2,3L det extra dreiemomentet är gott att ha!!!
Har inte varit stora fel, men bränslepumpen brukar ge sig någon stans över 190.000km.
Så den går nog snart, kostar ca 3.500kr på saab och man måste ut med tanken för att få det till.... :roll:

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
kapteinufattelig
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2005, 01:00

Legg inn av kapteinufattelig » 15 apr 2005, 10:32

Takk for svar. Det hørtes jo betryggende ut. Hvilken årsmodell er din fars bil?

Jeg kjenner ikke mye til Saab og derfor ikke til hva som er en 2l og 2,3l (med mindre modellen heter 900 2,3 eller noe...).

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 15 apr 2005, 12:13

Står en her som er grei til en grei pris. Man bør ihvertfall være litt obs på 94 og 95 modeller som hadde noen barnesykdommer.

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 627&pos=54
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 apr 2005, 08:50

pappas bil är en tidig 1996 uttagen hösten 95.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
kapteinufattelig
Innlegg: 3
Registrert: 14 apr 2005, 01:00

Legg inn av kapteinufattelig » 19 apr 2005, 13:31

Den Saaben på Finn-lenken var solgt, men så jo bra ut. Er 2,3 literen betydelig dyrere å forsikre enn 2,0-literen?

Takk for alle svar sålangt.

Brukeravatar
FI
Innlegg: 26
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 422
Bil: Octavia RS 2007, ST-Max 2007
Sted: Melhus

Legg inn av FI » 20 apr 2005, 00:58

HEI

Mitt råd ut i fra de gitte opplysninger blir å fokusere på nyest mulig bil, med mest mulig utstyr ut ifra mengden penger du/dere har å bruke. Regner med du har vært innom http://www.autodb.no - der finnes flere gode alternativer! Jeg ville siktet på 97'-98'mod - ala disse: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
- og således fått nyere bil med kortere kjørelengde, kontra det å bruke ekstra for å få 2,3 l. Her avhenger det selvfølgelig hvor genuin bilinteressen er... Vil du/dere ha en suveren bruks-/familie-bil med overraskende stort bagasjerom og med "normale" fartsressurser, duger 2,0 l (med 130 hk) i massevis. Sålenge servicer og bilen generelt er fulgt opp, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en 97'mod til ca. 85' Det er en meget driftsikker og trygg bil for pengene i mine øyne.
Videre er det jo verdt å merke seg dette med ac/klima-anlegg. Jeg vil absolutt anbefale MED og da gjerne elektronisk klima, noe som i neste runde (ved salg) vil være meget positivt (for ikke å snakke om i tiden dere skal ha/bruke bilen...!) - MEN i denne sammenheng kan jo dere bruke samme argument for å evt. presse prisen på biler uten klima. :wink:

Lykke til!

PS! Jeg betalte på en 97' 900 i 2004 ca. 2500 kr. i forsikring (delkasko) og nå ca. 4500 for full kasko på en 02' 9-3, men alt avhenger av bonus, kjørelengde etc. For meg synes det som om saab'ene er definert som et kurant forsikringsobjekt. :)

mvh

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 apr 2005, 06:54

FI N422 skrev: Videre er det jo verdt å merke seg dette med ac/klima-anlegg. Jeg vil absolutt anbefale MED og da gjerne elektronisk klima, noe som i neste runde (ved salg) vil være meget positivt (for ikke å snakke om i tiden dere skal ha/bruke bilen...!) - MEN i denne sammenheng kan jo dere bruke samme argument for å evt. presse prisen på biler uten klima.
mvh
Hadde selv valgt mnuell ac, jo mer elektronikk, jo mer kan ryke.. Den boksen med elektronisk klima som du ser inni bilen koster masse penger, husker ikke helt, men var noen høvdinger der..

mvh
jørgen
Styrer med DAB og AUX

Svar