HEI
Mitt råd ut i fra de gitte opplysninger blir å fokusere på nyest mulig bil, med mest mulig utstyr ut ifra mengden penger du/dere har å bruke. Regner med du har vært innom
http://www.autodb.no - der finnes flere gode alternativer! Jeg ville siktet på 97'-98'mod - ala disse:
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
- og således fått nyere bil med kortere kjørelengde, kontra det å bruke ekstra for å få 2,3 l. Her avhenger det selvfølgelig hvor genuin bilinteressen er... Vil du/dere ha en suveren bruks-/familie-bil med overraskende stort bagasjerom og med "normale" fartsressurser, duger 2,0 l (med 130 hk) i massevis. Sålenge servicer og bilen generelt er fulgt opp, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en 97'mod til ca. 85' Det er en meget driftsikker og trygg bil for pengene i mine øyne.
Videre er det jo verdt å merke seg dette med ac/klima-anlegg. Jeg vil absolutt anbefale MED og da gjerne elektronisk klima, noe som i neste runde (ved salg) vil være meget positivt (for ikke å snakke om i tiden dere skal ha/bruke bilen...!) - MEN i denne sammenheng kan jo dere bruke samme argument for å evt. presse prisen på biler uten klima.
Lykke til!
PS! Jeg betalte på en 97' 900 i 2004 ca. 2500 kr. i forsikring (delkasko) og nå ca. 4500 for full kasko på en 02' 9-3, men alt avhenger av bonus, kjørelengde etc. For meg synes det som om saab'ene er definert som et kurant forsikringsobjekt.
mvh