En kasse ?l og evig respekt til den som l?ser dette her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

En kasse øl og evig respekt til den som løser dette her!

Legg inn av dart » 13 mai 2005, 15:21

Har hatt en ting m saaben min som jeg ikke helt skjønner.

Litt om meg først:
Har helt grei peil på bil og peier å få til det meste av fiksing så lenge det lar seg gjøre med begrenset verktøy og gode råd. Og vanligvis viser problemene seg i form av et klank og litt stygge metal lyder. Kanskje til nød litt røyk. Men denne gangen vet jeg ikke hva det er. Og har dårlig peil på bilelektro.

Det som skjedde med saaben: (og900 i 90 mod)
Kjørte i fin fart som vanlig på motorveien hvor saaben begynte å fuske litt med rykninger med jevne intervaller. Hadde mistenkt noe tidligere på dagen da den hadde begynt å gå litt uejevnt på tomgang i et kryss, noe den aldri pleier å gjøre.

Når fuskingen ble litt mer intensiv bestemte jeg meg for å kjøre av veien og inn på shell, plutselig kuttet alt i ut. Servo på ratt og bremsa, motoren. Alt! Trillet sakte inn på shell, og prøvde å starte bilen på nytt men startmotoren vil ikke dra rundt. Og heller ikke noen lyd fra bensinpumpen. Skulle da tro det var batteriet eller generatoren (dynamo) som var gått, men det lyder ikke i batt lampen.

Når vi så tauet bilen og skulle sette på nødblinken så ga den seg etter kort tid. Og når den først blinket så var det i varierende tempo. Kan nevnes at lysene er svake.

Og det var det. Nå står saaben å ser fin ut, men vil ikke så mye annet.

Den som kan hjelpe med gode råd og kanskje har vært i samme situasjonen skal jeg hjertelig spandere en kasse øl på. Og Det bør kanskje nevnes at jeg gjerne vil bruke bilen i helgen siden det var planlagt en tur.

Er det noen relè eller sikringer som kan føre til slikt, mog hvor sitter de? Hva annet kan det være?
All hjelp mottas med takk!
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 mai 2005, 16:24

Du kan jo alltid sjekke om jordingspunkta er som de skal! å om begge polene sitter som de skal! Utenom det så er jeg tom for tips! men det må nok være noe med batteriet!

hvis det da skulle være generatoren kan du jo prøve å lade batteriet å se om det hjelper! (fint å få bort mulige feilkilder!)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 13 mai 2005, 16:34

høres ut som batteriet har tatt kvelden..

Har vært borti lignende med en Mazda...

Ingenting virka pga ekstrem lav spenning fra et ditto flatt batteri...

Lykke til
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

:p

Legg inn av Eirik N310 » 13 mai 2005, 17:21

Har du sjekka alle sikringer, og festene til dem? Jeg hadde nøyaktig samme problemet i vinter ('84 99 GL). Bilen harka og hoppa, og stoppa helt opp. Det elektriske var helt på tur; nødblinken virka veldig variabelt og lysene funka knapt ikke. Leverte den inn på AutoElektro her i Bodø, i tro på at det var dynamoen som var fucka. En time seinere fikk jeg en telefon fra de der de forklarte at det kun var ei sikring som var på tur... de sa at de hadde aldri hadde vært borti ei sikring som laga så mye trøbbel før.. :p

Sjekk sikringene er iallefall tipset mitt. :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Imponerende respons

Legg inn av dart » 13 mai 2005, 17:32

Takker for alle råd, sitter på jobb å klør i fingrene etter å komme meg hjem for å se hva det kan være. Hvis det er batteriet eller en sikring så skal jeg prise meg lykkelig. Men det virker litt rart ettersom det skal gå å kjøre en bil selv om batt er tomt. Går bare ikke å starte den.
Skiftet dynamo for kort tid siden, ikke ny men fint brukt. Skal ikke se bort fra den har røket, men forrige gang lyst i allefall battlampen. Litt rådvill enda, men skal sjekke alle overnevnte.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 mai 2005, 20:07

En six-pack på at det er lade-regulatoren i dynamoen som har gitt opp. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 13 mai 2005, 20:17

Børre N17 skrev:En six-pack på at det er lade-regulatoren i dynamoen som har gitt opp. :wink:
Den slutter jeg meg til.
Hadde nøyaktig samme hendelsesforløp med min 1983 T8, og det var laderegulatoren som ikke hadde mye børster igjen.
Ny regulator koster 200-250 spenn, og byttes på 15 min hvis du ikke er sjefen min Steinar i forkledning. Da tar det 15 timer :badgrin:

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 13 mai 2005, 22:49

Så da skrur jeg med andre ord ut børstene på dynamoen, eller det som kalles laderegulatoren og så ordner nye børster som jeg får loddet på. Eller kan jeg kjøpe hele regulatoren? Og hvor kan jeg kjøpe den? Skulle ordne sånnt til en annen bil og da var det bare børstene som var å skaffe. Men hvis hele regulatorskiten har røket, så må den skiftes. Nok en gang takk for alle svar.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 mai 2005, 23:22

En rekvesita butikk har ny komplett. For mye dill å skifte bare børster..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 mai 2005, 00:20

Kan vara lurt å checka så att pera i dashen (den till ladinga) är hel också.
Ska lysa om tändningen är på och motorn av.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 mai 2005, 08:49

Hei..

Jeg tipper det er laderegulatoren.. Men sjekk alle jordingspunkter, batteri og lyspæren i dashbordet.. Jeg har akkurat skiftet batteri, men hvis det er det burde det jo gå å ta bilen på gir.. Med mindre du har automat (som jeg har)..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 14 mai 2005, 09:30

For en stund sia så døde pluttselig bilen min og. Begynnte med å gå ureint, CE lampa lyste for så å dø....helt tom for strøm... Da var det er liten ledning som sitter på generatoren som hoppa av\dratt ut når jeg bytta oljefilter.......det er litt trangt nedi der.
Kan være verdt en sjekk.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 14 mai 2005, 19:49

Hei

Tror nok at laderegulatoren din er gått heden...
Jeg har hatt samme problem på en Audi 80 90modell jeg hadde i forrige årtusen. På vei hjem fra jobb en dag sluttet radioen å virke og blinklyset virket dårlig, men jeg kom meg hjem. Der sjekket jeg batteriet som var nesten tørt. Aha tenkte jeg, her er årsaken. Jeg fylte opp med vann og koblet til lader som stod på over natten.
Neste dag dro jeg ivei, men etter noen få km stoppet bilen akkurat slik som din gjorde.
Jeg fikk ringt etter NAF som kom og skiftet laderegulator, startet bilen ved hjelp av startkabler, og vips var bilen i fin form igjen.
Den bilen hadde Bosh generator og laderegulatoren var festet med to skruer. Hele reparasjonen tok 5 minutter og kostet meg 250,- i deler (for ca ti år siden).
Det er et sikkert tegn på at laderegulatoren er strøket med (eller at en ledning er løsnet fra regulatoren som Kristian skriver) når ladelampen ikke lyser i et slikt tilfelle. Det er nemlig regulatoren som måler ladespenningen og tenner lampa ved dårlig lading.

Håper du får liv i bilen igjen snart da.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 18 mai 2005, 10:40

Kom hjem nå fra tur i helgen (uten saab vel og merke). Skal sprinte ut å skifte regulatoren, samt sjekke ledninger fra dynamo. Må vel ta batteriet på en natts ladning også tanker jeg. Gir tilbakemld når jeg ser hvordan dette går slik at den neste dette skjer med kan søke seg frem på forumet :)
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 mai 2005, 12:47

Start den med startkabler, så kjører du deg en tur. Funker mye bedre enn en natt med lader.. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar