En kasse ?l og evig respekt til den som l?ser dette her!
Moderator: Moderatorer
En kasse øl og evig respekt til den som løser dette her!
Har hatt en ting m saaben min som jeg ikke helt skjønner.
Litt om meg først:
Har helt grei peil på bil og peier å få til det meste av fiksing så lenge det lar seg gjøre med begrenset verktøy og gode råd. Og vanligvis viser problemene seg i form av et klank og litt stygge metal lyder. Kanskje til nød litt røyk. Men denne gangen vet jeg ikke hva det er. Og har dårlig peil på bilelektro.
Det som skjedde med saaben: (og900 i 90 mod)
Kjørte i fin fart som vanlig på motorveien hvor saaben begynte å fuske litt med rykninger med jevne intervaller. Hadde mistenkt noe tidligere på dagen da den hadde begynt å gå litt uejevnt på tomgang i et kryss, noe den aldri pleier å gjøre.
Når fuskingen ble litt mer intensiv bestemte jeg meg for å kjøre av veien og inn på shell, plutselig kuttet alt i ut. Servo på ratt og bremsa, motoren. Alt! Trillet sakte inn på shell, og prøvde å starte bilen på nytt men startmotoren vil ikke dra rundt. Og heller ikke noen lyd fra bensinpumpen. Skulle da tro det var batteriet eller generatoren (dynamo) som var gått, men det lyder ikke i batt lampen.
Når vi så tauet bilen og skulle sette på nødblinken så ga den seg etter kort tid. Og når den først blinket så var det i varierende tempo. Kan nevnes at lysene er svake.
Og det var det. Nå står saaben å ser fin ut, men vil ikke så mye annet.
Den som kan hjelpe med gode råd og kanskje har vært i samme situasjonen skal jeg hjertelig spandere en kasse øl på. Og Det bør kanskje nevnes at jeg gjerne vil bruke bilen i helgen siden det var planlagt en tur.
Er det noen relè eller sikringer som kan føre til slikt, mog hvor sitter de? Hva annet kan det være?
All hjelp mottas med takk!
Litt om meg først:
Har helt grei peil på bil og peier å få til det meste av fiksing så lenge det lar seg gjøre med begrenset verktøy og gode råd. Og vanligvis viser problemene seg i form av et klank og litt stygge metal lyder. Kanskje til nød litt røyk. Men denne gangen vet jeg ikke hva det er. Og har dårlig peil på bilelektro.
Det som skjedde med saaben: (og900 i 90 mod)
Kjørte i fin fart som vanlig på motorveien hvor saaben begynte å fuske litt med rykninger med jevne intervaller. Hadde mistenkt noe tidligere på dagen da den hadde begynt å gå litt uejevnt på tomgang i et kryss, noe den aldri pleier å gjøre.
Når fuskingen ble litt mer intensiv bestemte jeg meg for å kjøre av veien og inn på shell, plutselig kuttet alt i ut. Servo på ratt og bremsa, motoren. Alt! Trillet sakte inn på shell, og prøvde å starte bilen på nytt men startmotoren vil ikke dra rundt. Og heller ikke noen lyd fra bensinpumpen. Skulle da tro det var batteriet eller generatoren (dynamo) som var gått, men det lyder ikke i batt lampen.
Når vi så tauet bilen og skulle sette på nødblinken så ga den seg etter kort tid. Og når den først blinket så var det i varierende tempo. Kan nevnes at lysene er svake.
Og det var det. Nå står saaben å ser fin ut, men vil ikke så mye annet.
Den som kan hjelpe med gode råd og kanskje har vært i samme situasjonen skal jeg hjertelig spandere en kasse øl på. Og Det bør kanskje nevnes at jeg gjerne vil bruke bilen i helgen siden det var planlagt en tur.
Er det noen relè eller sikringer som kan føre til slikt, mog hvor sitter de? Hva annet kan det være?
All hjelp mottas med takk!
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Du kan jo alltid sjekke om jordingspunkta er som de skal! å om begge polene sitter som de skal! Utenom det så er jeg tom for tips! men det må nok være noe med batteriet!
hvis det da skulle være generatoren kan du jo prøve å lade batteriet å se om det hjelper! (fint å få bort mulige feilkilder!)
hvis det da skulle være generatoren kan du jo prøve å lade batteriet å se om det hjelper! (fint å få bort mulige feilkilder!)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
høres ut som batteriet har tatt kvelden..
Har vært borti lignende med en Mazda...
Ingenting virka pga ekstrem lav spenning fra et ditto flatt batteri...
Lykke til
Har vært borti lignende med en Mazda...
Ingenting virka pga ekstrem lav spenning fra et ditto flatt batteri...
Lykke til
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
:p
Har du sjekka alle sikringer, og festene til dem? Jeg hadde nøyaktig samme problemet i vinter ('84 99 GL). Bilen harka og hoppa, og stoppa helt opp. Det elektriske var helt på tur; nødblinken virka veldig variabelt og lysene funka knapt ikke. Leverte den inn på AutoElektro her i Bodø, i tro på at det var dynamoen som var fucka. En time seinere fikk jeg en telefon fra de der de forklarte at det kun var ei sikring som var på tur... de sa at de hadde aldri hadde vært borti ei sikring som laga så mye trøbbel før.. 
Sjekk sikringene er iallefall tipset mitt.

Sjekk sikringene er iallefall tipset mitt.

Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
Imponerende respons
Takker for alle råd, sitter på jobb å klør i fingrene etter å komme meg hjem for å se hva det kan være. Hvis det er batteriet eller en sikring så skal jeg prise meg lykkelig. Men det virker litt rart ettersom det skal gå å kjøre en bil selv om batt er tomt. Går bare ikke å starte den.
Skiftet dynamo for kort tid siden, ikke ny men fint brukt. Skal ikke se bort fra den har røket, men forrige gang lyst i allefall battlampen. Litt rådvill enda, men skal sjekke alle overnevnte.
Skiftet dynamo for kort tid siden, ikke ny men fint brukt. Skal ikke se bort fra den har røket, men forrige gang lyst i allefall battlampen. Litt rådvill enda, men skal sjekke alle overnevnte.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Den slutter jeg meg til.Børre N17 skrev:En six-pack på at det er lade-regulatoren i dynamoen som har gitt opp.
Hadde nøyaktig samme hendelsesforløp med min 1983 T8, og det var laderegulatoren som ikke hadde mye børster igjen.
Ny regulator koster 200-250 spenn, og byttes på 15 min hvis du ikke er sjefen min Steinar i forkledning. Da tar det 15 timer

Så da skrur jeg med andre ord ut børstene på dynamoen, eller det som kalles laderegulatoren og så ordner nye børster som jeg får loddet på. Eller kan jeg kjøpe hele regulatoren? Og hvor kan jeg kjøpe den? Skulle ordne sånnt til en annen bil og da var det bare børstene som var å skaffe. Men hvis hele regulatorskiten har røket, så må den skiftes. Nok en gang takk for alle svar.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
For en stund sia så døde pluttselig bilen min og. Begynnte med å gå ureint, CE lampa lyste for så å dø....helt tom for strøm... Da var det er liten ledning som sitter på generatoren som hoppa av\dratt ut når jeg bytta oljefilter.......det er litt trangt nedi der.
Kan være verdt en sjekk.
Kan være verdt en sjekk.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
Hei
Tror nok at laderegulatoren din er gått heden...
Jeg har hatt samme problem på en Audi 80 90modell jeg hadde i forrige årtusen. På vei hjem fra jobb en dag sluttet radioen å virke og blinklyset virket dårlig, men jeg kom meg hjem. Der sjekket jeg batteriet som var nesten tørt. Aha tenkte jeg, her er årsaken. Jeg fylte opp med vann og koblet til lader som stod på over natten.
Neste dag dro jeg ivei, men etter noen få km stoppet bilen akkurat slik som din gjorde.
Jeg fikk ringt etter NAF som kom og skiftet laderegulator, startet bilen ved hjelp av startkabler, og vips var bilen i fin form igjen.
Den bilen hadde Bosh generator og laderegulatoren var festet med to skruer. Hele reparasjonen tok 5 minutter og kostet meg 250,- i deler (for ca ti år siden).
Det er et sikkert tegn på at laderegulatoren er strøket med (eller at en ledning er løsnet fra regulatoren som Kristian skriver) når ladelampen ikke lyser i et slikt tilfelle. Det er nemlig regulatoren som måler ladespenningen og tenner lampa ved dårlig lading.
Håper du får liv i bilen igjen snart da.
Tror nok at laderegulatoren din er gått heden...
Jeg har hatt samme problem på en Audi 80 90modell jeg hadde i forrige årtusen. På vei hjem fra jobb en dag sluttet radioen å virke og blinklyset virket dårlig, men jeg kom meg hjem. Der sjekket jeg batteriet som var nesten tørt. Aha tenkte jeg, her er årsaken. Jeg fylte opp med vann og koblet til lader som stod på over natten.
Neste dag dro jeg ivei, men etter noen få km stoppet bilen akkurat slik som din gjorde.
Jeg fikk ringt etter NAF som kom og skiftet laderegulator, startet bilen ved hjelp av startkabler, og vips var bilen i fin form igjen.
Den bilen hadde Bosh generator og laderegulatoren var festet med to skruer. Hele reparasjonen tok 5 minutter og kostet meg 250,- i deler (for ca ti år siden).
Det er et sikkert tegn på at laderegulatoren er strøket med (eller at en ledning er løsnet fra regulatoren som Kristian skriver) når ladelampen ikke lyser i et slikt tilfelle. Det er nemlig regulatoren som måler ladespenningen og tenner lampa ved dårlig lading.
Håper du får liv i bilen igjen snart da.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero
N399, 9-3 SS Aero

Kom hjem nå fra tur i helgen (uten saab vel og merke). Skal sprinte ut å skifte regulatoren, samt sjekke ledninger fra dynamo. Må vel ta batteriet på en natts ladning også tanker jeg. Gir tilbakemld når jeg ser hvordan dette går slik at den neste dette skjer med kan søke seg frem på forumet 

Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod