900 Aero '86 understyring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

900 Aero '86 understyring

Legg inn av taa » 07 jul 2005, 14:00

Hei, er noen som kan forklare meg effekten av spissing og dekktrykk
for å minske understyring? Rattet er ikke helt sentrert når en kjører rett frem, ca 15 grader ute av senter, hjelper forstillingsjustering på dette og hvor my skal en kontroll/justering koste?

Mvh TAA

40039815/tore.aarvold@hoegh.no

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 07 jul 2005, 14:13

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 07 jul 2005, 14:15

Har du et ekstra hjulsett så kan du jo bytte å se om det forandrer seg. sikkert mest vesentlig å bytte forran! har opplevd stor forskjell på hjulsett, og forskjell etter dekkbytte!
Hadde samme problem(ratt ut av senter og bilen dro litt til ene sida), å tenkte at forstilingskontroll var tingen. Kosta meg ca 750 kroner, og det hjalp ingenting. Satte senere på vinterhjul å problemet var vekk :) Justere spissing inngår, så vidt jeg vet, ikke i forstillingskontroll(??)...
Effekt av spissing tør jeg ikke uttale meg om
Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 07 jul 2005, 16:00

Det hjelper mot understyring å øke lufttrykket foran og evt. minke det bak.
Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Viss rattet er sjeivt, kan det skyldest at spissing er justert uten å tenke på rattets stilling. Eller det er byttet styrekuler. Løsningen er å ta av rattet, og sette det på igjen i riktig stilling. Men først bør spissingen kontroleres, og prøv å bytte side på framdekka.

Anders

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 07 jul 2005, 16:15

saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 07 jul 2005, 18:13

Takk for all informasjon, er det noen som vet max/min på spissingen?

Mvh TAA

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 07 jul 2005, 19:06

Spissingen skal vere 2mm+-1mm
Dekkene vil vel helst slites sjevt viss spissingen er feil,men dette kan variere fra biltype til biltype, og det kan variere med dekktype/fabrikat. Leste i Motor i dag om Conti/dekk som var utslitt etter 10.000km
Anders

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 07 jul 2005, 20:12

sparco_N403 skrev:
saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?

Runar
For brede dekk til felgen vil selvfølgelig påvirke både egenskaper og slitasje. Feil innpress på felgen vil også medføre problemer.
Justering av spissing er halve forstillingskontrollen; for man må jo kunne påregne at et verksted retter opp feil de finner ved en kontroll, ikke???

Hvilke felger har bilen? Husk at toppmodellen Aero var levert 5,5X15" felger med 195/60VR15. Dette var det Saab mente bilen skulle ha den gangen... Tror ikke at det skal være noe problem med 205/55, men det kan være noe bredt for de smale felgene for en del dekktyper.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 08 jul 2005, 08:24

Hvilken spissing vil gi minst understyring 1 eller 3mm?

Mvh TAA

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 08 jul 2005, 08:57

Jeg tror ikke spissingen virker inn på overstyring.

Anders

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 18 jul 2005, 11:32

Hadde bilen til forstillings kontroll og fant blant annet ut at det var for lite spissing på høyre side og det gir overstyring når en svinger til høyre. Det skal finnes shims for å kunne justere camber og caster, er
det noen som kjenner til hvor en kan få tak i disse?

Mvh TAA

40039815/tore.aarvold@hoegh.com

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 18 jul 2005, 14:14

Spissingen kan ikke vere feil bare på en side. Den er lik på begge sider.
Shims fins vel hos Saab?? eller på huggeren...

Anders

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 18 jul 2005, 19:35

Joda spissingen var feil kun på høyre side, og kun høyre side ble justert.
( så det på skjermen der det kom frem tekst med hva som var feil på alle 4 hjul)

Mvh TAA

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 18 jul 2005, 20:49

Om du stiller spissinga på høyre eller venstre side så blir resultatet det samme.
http://svenn.ls.no/dav/CA3CDDAD20AB4E1A ... ument.html

Anders

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 19 jul 2005, 19:30

For så vidt riktig, men dersom forstillingsjustering skal gjøres ordentlig, skal rattet låses i midtstilling. En må da justere hver side så de ligger innen for målene. Da unngår en også at rattet blir stående skjevt når en kjører rett frem. En del verksteder slurver med dette, setter ikke på rattsperre og justerer bare på enne sida. dersom rattet står skjevt når du har hatt bilen på forstillings kontroll er det bare å klage.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar