900 Aero '86 understyring
Moderator: Moderatorer
900 Aero '86 understyring
Hei, er noen som kan forklare meg effekten av spissing og dekktrykk
for å minske understyring? Rattet er ikke helt sentrert når en kjører rett frem, ca 15 grader ute av senter, hjelper forstillingsjustering på dette og hvor my skal en kontroll/justering koste?
Mvh TAA
40039815/tore.aarvold@hoegh.no
for å minske understyring? Rattet er ikke helt sentrert når en kjører rett frem, ca 15 grader ute av senter, hjelper forstillingsjustering på dette og hvor my skal en kontroll/justering koste?
Mvh TAA
40039815/tore.aarvold@hoegh.no
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Har du et ekstra hjulsett så kan du jo bytte å se om det forandrer seg. sikkert mest vesentlig å bytte forran! har opplevd stor forskjell på hjulsett, og forskjell etter dekkbytte!
Hadde samme problem(ratt ut av senter og bilen dro litt til ene sida), å tenkte at forstilingskontroll var tingen. Kosta meg ca 750 kroner, og det hjalp ingenting. Satte senere på vinterhjul å problemet var vekk
Justere spissing inngår, så vidt jeg vet, ikke i forstillingskontroll(??)...
Effekt av spissing tør jeg ikke uttale meg om
Runar
Hadde samme problem(ratt ut av senter og bilen dro litt til ene sida), å tenkte at forstilingskontroll var tingen. Kosta meg ca 750 kroner, og det hjalp ingenting. Satte senere på vinterhjul å problemet var vekk

Effekt av spissing tør jeg ikke uttale meg om
Runar
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Det hjelper mot understyring å øke lufttrykket foran og evt. minke det bak.
Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Viss rattet er sjeivt, kan det skyldest at spissing er justert uten å tenke på rattets stilling. Eller det er byttet styrekuler. Løsningen er å ta av rattet, og sette det på igjen i riktig stilling. Men først bør spissingen kontroleres, og prøv å bytte side på framdekka.
Anders
Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Viss rattet er sjeivt, kan det skyldest at spissing er justert uten å tenke på rattets stilling. Eller det er byttet styrekuler. Løsningen er å ta av rattet, og sette det på igjen i riktig stilling. Men først bør spissingen kontroleres, og prøv å bytte side på framdekka.
Anders
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
Runar
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
For brede dekk til felgen vil selvfølgelig påvirke både egenskaper og slitasje. Feil innpress på felgen vil også medføre problemer.sparco_N403 skrev:hm.. bilen min sliter dekk midt på, men bare forran! for høyt lufttrykk vil kanskje noen si, men det tror jeg egentlig ikke. ser jo ut som det er for lite når jeg står parkert. er vel ca 2 kg trykk.. 205 55 15 dekk, som jeg tror er litt for bredt for felgen. kan det ha noe å si, eller kan det være spissinga? ser for meg at spissinga tar dekk i inner- og ytterkant?saabanders skrev: Er spissingen feil, blir bilen vinglette, ikke god å kjøre, og den vil slite dekk.
Anders
Runar
Justering av spissing er halve forstillingskontrollen; for man må jo kunne påregne at et verksted retter opp feil de finner ved en kontroll, ikke???
Hvilke felger har bilen? Husk at toppmodellen Aero var levert 5,5X15" felger med 195/60VR15. Dette var det Saab mente bilen skulle ha den gangen... Tror ikke at det skal være noe problem med 205/55, men det kan være noe bredt for de smale felgene for en del dekktyper.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Hadde bilen til forstillings kontroll og fant blant annet ut at det var for lite spissing på høyre side og det gir overstyring når en svinger til høyre. Det skal finnes shims for å kunne justere camber og caster, er
det noen som kjenner til hvor en kan få tak i disse?
Mvh TAA
40039815/tore.aarvold@hoegh.com
det noen som kjenner til hvor en kan få tak i disse?
Mvh TAA
40039815/tore.aarvold@hoegh.com
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Om du stiller spissinga på høyre eller venstre side så blir resultatet det samme.
http://svenn.ls.no/dav/CA3CDDAD20AB4E1A ... ument.html
Anders
http://svenn.ls.no/dav/CA3CDDAD20AB4E1A ... ument.html
Anders
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
For så vidt riktig, men dersom forstillingsjustering skal gjøres ordentlig, skal rattet låses i midtstilling. En må da justere hver side så de ligger innen for målene. Da unngår en også at rattet blir stående skjevt når en kjører rett frem. En del verksteder slurver med dette, setter ikke på rattsperre og justerer bare på enne sida. dersom rattet står skjevt når du har hatt bilen på forstillings kontroll er det bare å klage.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230