For 3 uker siden var jeg på tur over hardangervidda, og var akkurat kommet ned til Eidfjord i hardanger, da mitt verste mareritt slo inn.
All fremdrift forsvant plutselig og uten forvarsel. Motoren døde, mens alt annet var i orden. Det var sent på kvelden, og alt i Eidfjord var stengt. Etter mye feilsøking fant jeg til slutt ut at det var ingen gnist på noen av tenn pluggene, og det luktet brent bakkelitt av tennkasetten når jeg skrudde denne ut. Nysjerrig som jeg er demonterte jeg tennkasetten, og kunne konstatere at denne var fulstendig utbrent/oppbrent. Eidfjord er ikke verdens navle og jeg ble nødt til å overnatte til dgen derpå for deretter å få NAF til å taue bilen min de siste 22 mila hjem. For et nederlag. Fremme i Haugesund tok Magnus Hope å bytte tennkassetten på garantien, så det gikk jo bra tross alt. Men denne hendelsen skremte meg litt, er det noen som har lignende erfaringer, og bør jeg fremmover ha en slik tennkasset liggende sammen med stepp hjulet ? Motoren er ikke trimmet. PS er det noen som selger en slik kasset ?
Tennings kasset til SAAB 9-5 Aero
Moderator: Moderatorer
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Tennings kasset til SAAB 9-5 Aero
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Brant opp min DI-kassett til min 9000 aero en gang. Skikkelig brent bakelitt-lukt og samme symptomer som deg. Men har ikke hørt at det skal være et vanlig problem. DI-kassetter er de samme for alle 9000 ihvertfall, tror ikke det er forskjeller mellom 9-5 modellene heller. Pris til min var 2300,-. Den vanligste feilen med DI-kassettene er at en av tennspolene begynner å virke dårligere med dårlig/ujevn gange som symptom.
Lønner seg sikkert å kjøpe en helt ny, undersøk om garantien gjelder (burde være 5 år/100' km på en så viktig del.
Lønner seg sikkert å kjøpe en helt ny, undersøk om garantien gjelder (burde være 5 år/100' km på en så viktig del.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har vore skifta på begge 9k-ane her, faderen sin 2.0i og broderen sin 2.3T.Trond N47 skrev:Brant opp min DI-kassett til min 9000 aero en gang. Skikkelig brent bakelitt-lukt og samme symptomer som deg. Men har ikke hørt at det skal være et vanlig problem. DI-kassetter er de samme for alle 9000 ihvertfall, tror ikke det er forskjeller mellom 9-5 modellene heller. Pris til min var 2300,-. Den vanligste feilen med DI-kassettene er at en av tennspolene begynner å virke dårligere med dårlig/ujevn gange som symptom.
Lønner seg sikkert å kjøpe en helt ny, undersøk om garantien gjelder (burde være 5 år/100' km på en så viktig del.