Tennings kasset til SAAB 9-5 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Tennings kasset til SAAB 9-5 Aero

Legg inn av frkristiansen » 22 sep 2003, 09:28

For 3 uker siden var jeg på tur over hardangervidda, og var akkurat kommet ned til Eidfjord i hardanger, da mitt verste mareritt slo inn.
All fremdrift forsvant plutselig og uten forvarsel. Motoren døde, mens alt annet var i orden. Det var sent på kvelden, og alt i Eidfjord var stengt. Etter mye feilsøking fant jeg til slutt ut at det var ingen gnist på noen av tenn pluggene, og det luktet brent bakkelitt av tennkasetten når jeg skrudde denne ut. Nysjerrig som jeg er demonterte jeg tennkasetten, og kunne konstatere at denne var fulstendig utbrent/oppbrent. Eidfjord er ikke verdens navle og jeg ble nødt til å overnatte til dgen derpå for deretter å få NAF til å taue bilen min de siste 22 mila hjem. For et nederlag. Fremme i Haugesund tok Magnus Hope å bytte tennkassetten på garantien, så det gikk jo bra tross alt. Men denne hendelsen skremte meg litt, er det noen som har lignende erfaringer, og bør jeg fremmover ha en slik tennkasset liggende sammen med stepp hjulet ? Motoren er ikke trimmet. PS er det noen som selger en slik kasset ?
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 sep 2003, 13:00

Brant opp min DI-kassett til min 9000 aero en gang. Skikkelig brent bakelitt-lukt og samme symptomer som deg. Men har ikke hørt at det skal være et vanlig problem. DI-kassetter er de samme for alle 9000 ihvertfall, tror ikke det er forskjeller mellom 9-5 modellene heller. Pris til min var 2300,-. Den vanligste feilen med DI-kassettene er at en av tennspolene begynner å virke dårligere med dårlig/ujevn gange som symptom.

Lønner seg sikkert å kjøpe en helt ny, undersøk om garantien gjelder (burde være 5 år/100' km på en så viktig del.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 sep 2003, 15:58

Trond N47 skrev:Brant opp min DI-kassett til min 9000 aero en gang. Skikkelig brent bakelitt-lukt og samme symptomer som deg. Men har ikke hørt at det skal være et vanlig problem. DI-kassetter er de samme for alle 9000 ihvertfall, tror ikke det er forskjeller mellom 9-5 modellene heller. Pris til min var 2300,-. Den vanligste feilen med DI-kassettene er at en av tennspolene begynner å virke dårligere med dårlig/ujevn gange som symptom.

Lønner seg sikkert å kjøpe en helt ny, undersøk om garantien gjelder (burde være 5 år/100' km på en så viktig del.
Har vore skifta på begge 9k-ane her, faderen sin 2.0i og broderen sin 2.3T.

Svar