Noen sp?rsm?l ang 900 turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Noen spørsmål ang 900 turbo

Legg inn av Saab900turbo » 29 okt 2005, 16:29

Hva slags tennplugger er orginalt på saab 900 turbo?

Når jeg kjøpte bilen så sto de Ngk bp7es plugger i men har en mistanke om att det er feil plugger siden gamle eier var en litt "spesiel" type :?

Og kan jeg skru opp turbotrykket på 1982 moddelen?
Hvordan?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 okt 2005, 16:44

Det er riktige plugger..

Du kan også bruke NGK BP7EVX, men dette er platinaplugger til mer enn doble prisen.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 29 okt 2005, 17:30

Takk :wink:

Men en ting til.
I det siste har det begynt å tikke no sykt i motorrommet. Det høres ut som om det kommer fra noe i nærheten av turbo'n/intercooleren.
Det skjer når jeg slår på tenninga og noen ganger når den står på tomgang.
Hva kan dette vere?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2005, 17:39

Det kan være magnetventilen (MV) din som smett om det er i området rundt turbo. Oppe på balken over radiator står det festa ein sylindrisk sak som er brun på farge, med lys brun topp, der det går to ledningar inn. På sida er det 3 uttak for luft. Står like ved coilen, på den sida som turboen er.
Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.

Ang. justering av turbotrykk skal du påsjå at du har korrekt grunnladetrykk før du startar å justere. Grunnladetrykket skal være 0.45 bar. Om du har korrekt grunntrykk skal vidare trykk justerast i APC boksa.

Kan hende eg no har nemnt nokre forkortelsar og begrep som du kanskje ikkje har høyrt om før, men spør evt. søk i forumet ved å bruke "søk"-funksjonen, so vil du nok få svar. Velkommen til forumet!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 29 okt 2005, 17:54

Hjelle, N6 skrev:Det kan være magnetventilen (MV) din som smett om det er i området rundt turbo. Oppe på balken over radiator står det festa ein sylindrisk sak som er brun på farge, med lys brun topp, der det går to ledningar inn. På sida er det 3 uttak for luft. Står like ved coilen, på den sida som turboen er.
Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.

Ang. justering av turbotrykk skal du påsjå at du har korrekt grunnladetrykk før du startar å justere. Grunnladetrykket skal være 0.45 bar. Om du har korrekt grunntrykk skal vidare trykk justerast i APC boksa.

Kan hende eg no har nemnt nokre forkortelsar og begrep som du kanskje ikkje har høyrt om før, men spør evt. søk i forumet ved å bruke "søk"-funksjonen, so vil du nok få svar. Velkommen til forumet!
hmm... hvis det er en 82mod 900 skal vel dennei 83 ikke ha MV..(APC kom vel først i 83??)

men er det en sånn brun/lysebrun dings så har du APC...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2005, 18:11

Surbotaab N369 skrev:hmm... hvis det er en 82mod 900 skal vel dennei 83 ikke ha MV..(APC kom vel først i 83??)

men er det en sånn brun/lysebrun dings så har du APC...
Etter det eg huskar var det M82 APC-systemet vart innført.
So om bilen er ein '82 (M82 eller tidlig M83 reg i 1982) burde bilen ha APC-system. Men som du seier Surbotaab; sjå etter den brune sylindriske saken med 3 slangetilkoplingar på sida, og to ledningar på toppen.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 okt 2005, 18:19

APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2005, 18:26

Freshmaker N237 skrev:APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..
Presentert 1980 og standard på alle M82.

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 29 okt 2005, 18:59

Hjelle, N6 skrev: Om den er defekt vil du også merke det på at du har lavt ladetrykk. Du skal lade akkurat so mykje at visaren går opp imot det raude feltet. Om MV-en er heilt kaputt vil du lade grunnladetrykk, som er ca. rett opp, nesten midt på det gule feltet.
Jeg mener og huske att ladetrykkmåleren går opp mot det røde feltet, men det er ei stund siden jeg har brukt bilen.
Skal sjekke detta i morra.

Men hva er det den magnetventil greia gjør egentlig? noen som kan utdype de?
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 okt 2005, 19:34

Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 okt 2005, 22:35

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:APC var ihvertfall introdusert i 1982, mest sannsynlig i salg høsten 82 ihvertfall..
Presentert 1980 og standard på alle M82.
Selvfølgelig :oops: *skamfull*
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2005, 22:36

TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.

Saab900turbo:
Magnetventilen er ein del av APC-systemet (APC-systemet er det som styrer turbotrykket på bilen). Magnetventilen si oppgåve er å styre ladetrykket ved å opne og stenge "portane" i faste intervallar, og det intervallet er det APC-boksa (sit under baksetet på din bil) som bestemmer avhengig av kva ladetrykk APC-boksa seier du skal ha. Det er derfor ventilen avogtil vil smette, men det er ikkje normalt at den skal stå å smette heile tia når bilen står på tomgong.
Magventilen skal fks. smette når du trykker på bremsa, då vert turbotrykket "punktert" og trykket sekk nedover, heilt til du gir gass att :twisted: Er denne MV-en heilt ute av funksjon vil du aldri få opp trykket til meir enn grunnladetrykk (0.45, for det er justert inn mekanisk på turboen). Det kan du enkelt kontrollere ved å ta ut kontakta ifrå MV, du vil då sette den ut av funksjon og ikkje oppnå eit høgre trykk enn 0.45 bar.
Håper dette gav svar på det du lurte på.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 okt 2005, 22:41

Hjelle, N6 skrev:
TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.
Aha.... :worship: Legger meg flat..... :worship:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Saab900turbo
Innlegg: 11
Registrert: 29 okt 2005, 16:15

Legg inn av Saab900turbo » 30 okt 2005, 00:23

Hjelle, N6 skrev:
TT N12 skrev:Er ikke korrekt nummer på pluggene BCP7ES?
Nei.
8V Turbo brukar BP7ES evt BP7EV.
16V Turbo (og 9000 utan DI) brukar BCP7ES evt. BCP7EV.
Lurer litt på om det er nølkkelvidda som er forskjell på pluggar med kode BP vs BCP. Eg kjøpte ein slik pluggnøkkel på Mekonomen, der var det med to piper. Meinar på at eg brukar den minste på BCP, og den store på BP.

Saab900turbo:
Magnetventilen er ein del av APC-systemet (APC-systemet er det som styrer turbotrykket på bilen). Magnetventilen si oppgåve er å styre ladetrykket ved å opne og stenge "portane" i faste intervallar, og det intervallet er det APC-boksa (sit under baksetet på din bil) som bestemmer avhengig av kva ladetrykk APC-boksa seier du skal ha. Det er derfor ventilen avogtil vil smette, men det er ikkje normalt at den skal stå å smette heile tia når bilen står på tomgong.
Magventilen skal fks. smette når du trykker på bremsa, då vert turbotrykket "punktert" og trykket sekk nedover, heilt til du gir gass att :twisted: Er denne MV-en heilt ute av funksjon vil du aldri få opp trykket til meir enn grunnladetrykk (0.45, for det er justert inn mekanisk på turboen). Det kan du enkelt kontrollere ved å ta ut kontakta ifrå MV, du vil då sette den ut av funksjon og ikkje oppnå eit høgre trykk enn 0.45 bar.
Håper dette gav svar på det du lurte på.
Veldig god forklaring, takk :D :wink:
Deler til 900 turbo 1982 mod sleges billig!
http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... e690#45204

Svar