Bensinpumpe rele

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Bensinpumpe rele

Legg inn av HansWF N416 » 10 des 2005, 15:26

Trenger antagligvis nytt bensinpumpe rele til en 1984 900 T16, men hva kan brukes? Ser noen skriver at rele fra 900i kan brukes. Gjelder dette alle årsmodeller? Har også en 1985 900 T16, kan dette rele brukes i 1984 T16?

Er det bensin rele som sitter under dashbordet? Eller sitter det noen annen plass på disse årsmodellene?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 des 2005, 15:28

passer om hverandre dine ja, sitter i sikringsboksen.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 10 des 2005, 15:43

Petter-900-T skrev:passer om hverandre dine ja, sitter i sikringsboksen.

Petter
Sitter ikke bensinpumpereleet på T16 ved siden av innsprøytningsreleet ved høyre dør, under trekket i siden der.....ved bosch boksen??

På T8 sitter det i sikringsboksen..

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 10 des 2005, 16:24

Jeg mener også å ha hørt at det sitter i området ved ECU boksen. Bilen det gjelder har en klikkelyd fra dette området, og det er bare så vidt den putrer og går. Hva slags symptomer er vanlig med defekt/skadet rele?

Noen som vet noe mer om rele fra 900 injektion passer?

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 10 des 2005, 16:29

HansWF skrev:Jeg mener også å ha hørt at det sitter i området ved ECU boksen. Bilen det gjelder har en klikkelyd fra dette området, og det er bare så vidt den putrer og går. Hva slags symptomer er vanlig med defekt/skadet rele?

Noen som vet noe mer om rele fra 900 injektion passer?
Hvis releet klikker så blir vel kretsen brutt slik at pumpen stopper og starter....! Det vil føre til at bilen putrer slik du beskriver ja... Du får undersøke releet. Du kan også ta ut sikring nummer 30 (bensinpumpe) og f.eks 29 i sikringsboksen og sett en ledning mellom de, så hører du at pumpen starter. Prøv å start bilen da, så ser du om den går som den skal.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 10 des 2005, 16:34

Det hadde vært lettvint om det var det. Skal sjekke dette.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 des 2005, 17:16

HansWF skrev:Det hadde vært lettvint om det var det. Skal sjekke dette.
begge de releene som sitter ved boksen på høyre side sitter på ledningsnettet til motoren, mener at hovedreleet sitter i sikringsboksen.

Men, uten styrestrøm så er man like langt...

de releene ved hjernen er iallefall billige, byttet begge på "Gatebilen" for sikkerhets skyld....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 des 2005, 16:15

det er bare et vanelig relee med 2 brytere..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 03 jan 2006, 16:42

Har sett litt på problemet igjen i dag. Når jeg tok ut rele`t ga tikkingen seg, så da tenkte jeg at det var det som var gåent, men da jeg fikk satt i det nye var det akkurat den samme tikkinga som før.

Så da får en bare lete videre.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 jan 2006, 02:56

da har du dårlig kontakt en plass.. bensinreleet går jo via trykksensoren.. gjør den ikke? sjekk den.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 jan 2006, 08:51

De to releene som sitter ved ECU boksen er bensinrele og hovedrele til innsprøytningen. Bensinreleet styrer både bensinpumpe og mater dysene med +12V. Dette releet blir styrt av ECU'en via trykksensoren i dashbordet under rattet. Trykksensoren kutter bensintilførselen om turbotrykket blir for høyt.
Jeg har koblingsskjema på hele det systemet hjemme, så jeg kan sjekke opp hvordan det er koblet. Er litt enklere å se på et skjema enn å prøve å huske det ut fra hodet ;):)

Det kan være flere feilkilder til dette problemet.

1: Hvis du har sjans, så koble bort trykksensoren under dashen. Det er to brun/hvite ledninger som går bort til den. Du finner igjen den ledningen ved ECU-boksen. Plugg ut kontakten som går bort til trykksensoren og sett inn en ledning i kontakten som går til ECU'en slik at den simulerer en fungerende trykksensor.

2: releet. Hvis du var riktig uheldig så var det releet du satt inn fra den andre bilen like dårlig eller verre... Kjøp nytt på biltema eller mekonomen eller en annen foretning som har. koster ikke mye.

3: ECU'en. ECU'en som styrer dette releet kan ha fått seg en knekk. Lite sannsynlig, men det kan skje. Prøv med en du vet fungerer som du har en tilgjengelig.

4: Sjekk matestrømmen til releene. Releene får +12V mating fra den fordelingsblokka som sitter på høyre innerskjerm. Se at de sitter godt og at det er god kontakt.

5: Sjekk at kontaktene nede i relekotakten er rene og fine. Altså de kontaktene i plastikkfoten du setter releet nedi. Det er jo ikke langt ut til vær og vind fra der de sitter, så ikke umulig at det har kommet litt fuktighet nedi der.

6: Sjekk pluggen som går inn på ECU'en. Ta den av og på noen ganger uten batteriet tilkoblet. kan hjelpe om det er dårlig kontakt der et sted

Vel, kommer ikke på noen flere nå i farta, men du kan jo begynne med dette :) Finner du ikke feilen nå så får du bare poste videre med beskrivelse av symptomer :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar