Bensinpumpe rele
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Bensinpumpe rele
Trenger antagligvis nytt bensinpumpe rele til en 1984 900 T16, men hva kan brukes? Ser noen skriver at rele fra 900i kan brukes. Gjelder dette alle årsmodeller? Har også en 1985 900 T16, kan dette rele brukes i 1984 T16?
Er det bensin rele som sitter under dashbordet? Eller sitter det noen annen plass på disse årsmodellene?
Er det bensin rele som sitter under dashbordet? Eller sitter det noen annen plass på disse årsmodellene?
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Hvis releet klikker så blir vel kretsen brutt slik at pumpen stopper og starter....! Det vil føre til at bilen putrer slik du beskriver ja... Du får undersøke releet. Du kan også ta ut sikring nummer 30 (bensinpumpe) og f.eks 29 i sikringsboksen og sett en ledning mellom de, så hører du at pumpen starter. Prøv å start bilen da, så ser du om den går som den skal.HansWF skrev:Jeg mener også å ha hørt at det sitter i området ved ECU boksen. Bilen det gjelder har en klikkelyd fra dette området, og det er bare så vidt den putrer og går. Hva slags symptomer er vanlig med defekt/skadet rele?
Noen som vet noe mer om rele fra 900 injektion passer?
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
begge de releene som sitter ved boksen på høyre side sitter på ledningsnettet til motoren, mener at hovedreleet sitter i sikringsboksen.HansWF skrev:Det hadde vært lettvint om det var det. Skal sjekke dette.
Men, uten styrestrøm så er man like langt...
de releene ved hjernen er iallefall billige, byttet begge på "Gatebilen" for sikkerhets skyld....
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
det er bare et vanelig relee med 2 brytere..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
da har du dårlig kontakt en plass.. bensinreleet går jo via trykksensoren.. gjør den ikke? sjekk den.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
De to releene som sitter ved ECU boksen er bensinrele og hovedrele til innsprøytningen. Bensinreleet styrer både bensinpumpe og mater dysene med +12V. Dette releet blir styrt av ECU'en via trykksensoren i dashbordet under rattet. Trykksensoren kutter bensintilførselen om turbotrykket blir for høyt.
Jeg har koblingsskjema på hele det systemet hjemme, så jeg kan sjekke opp hvordan det er koblet. Er litt enklere å se på et skjema enn å prøve å huske det ut fra hodet
:)
Det kan være flere feilkilder til dette problemet.
1: Hvis du har sjans, så koble bort trykksensoren under dashen. Det er to brun/hvite ledninger som går bort til den. Du finner igjen den ledningen ved ECU-boksen. Plugg ut kontakten som går bort til trykksensoren og sett inn en ledning i kontakten som går til ECU'en slik at den simulerer en fungerende trykksensor.
2: releet. Hvis du var riktig uheldig så var det releet du satt inn fra den andre bilen like dårlig eller verre... Kjøp nytt på biltema eller mekonomen eller en annen foretning som har. koster ikke mye.
3: ECU'en. ECU'en som styrer dette releet kan ha fått seg en knekk. Lite sannsynlig, men det kan skje. Prøv med en du vet fungerer som du har en tilgjengelig.
4: Sjekk matestrømmen til releene. Releene får +12V mating fra den fordelingsblokka som sitter på høyre innerskjerm. Se at de sitter godt og at det er god kontakt.
5: Sjekk at kontaktene nede i relekotakten er rene og fine. Altså de kontaktene i plastikkfoten du setter releet nedi. Det er jo ikke langt ut til vær og vind fra der de sitter, så ikke umulig at det har kommet litt fuktighet nedi der.
6: Sjekk pluggen som går inn på ECU'en. Ta den av og på noen ganger uten batteriet tilkoblet. kan hjelpe om det er dårlig kontakt der et sted
Vel, kommer ikke på noen flere nå i farta, men du kan jo begynne med dette
Finner du ikke feilen nå så får du bare poste videre med beskrivelse av symptomer 
Jeg har koblingsskjema på hele det systemet hjemme, så jeg kan sjekke opp hvordan det er koblet. Er litt enklere å se på et skjema enn å prøve å huske det ut fra hodet

Det kan være flere feilkilder til dette problemet.
1: Hvis du har sjans, så koble bort trykksensoren under dashen. Det er to brun/hvite ledninger som går bort til den. Du finner igjen den ledningen ved ECU-boksen. Plugg ut kontakten som går bort til trykksensoren og sett inn en ledning i kontakten som går til ECU'en slik at den simulerer en fungerende trykksensor.
2: releet. Hvis du var riktig uheldig så var det releet du satt inn fra den andre bilen like dårlig eller verre... Kjøp nytt på biltema eller mekonomen eller en annen foretning som har. koster ikke mye.
3: ECU'en. ECU'en som styrer dette releet kan ha fått seg en knekk. Lite sannsynlig, men det kan skje. Prøv med en du vet fungerer som du har en tilgjengelig.
4: Sjekk matestrømmen til releene. Releene får +12V mating fra den fordelingsblokka som sitter på høyre innerskjerm. Se at de sitter godt og at det er god kontakt.
5: Sjekk at kontaktene nede i relekotakten er rene og fine. Altså de kontaktene i plastikkfoten du setter releet nedi. Det er jo ikke langt ut til vær og vind fra der de sitter, så ikke umulig at det har kommet litt fuktighet nedi der.
6: Sjekk pluggen som går inn på ECU'en. Ta den av og på noen ganger uten batteriet tilkoblet. kan hjelpe om det er dårlig kontakt der et sted
Vel, kommer ikke på noen flere nå i farta, men du kan jo begynne med dette


Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18