9000 motoren

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

9000 motoren

Legg inn av 2r-e-rik » 11 des 2005, 01:47

er det lengre slag på 2,3 liter'n eller er den mer borra?
det er jo virkelig ut som dim på stemplet er den samme som på 900..
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 des 2005, 07:59

Lengre slag, 90x90 mot toliterens 78x90

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 des 2005, 12:58

Hvor vanskelig er det da å montere veiva fra en 2,3 i min OG900 T16?
Går det om hverandre eller er det mye som må endres??
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 11 des 2005, 12:59

audun_t16 skrev:Hvor vanskelig er det da å montere veiva fra en 2,3 i min OG900 T16?
Går det om hverandre eller er det mye som må endres??
Har hørt at man må frese av noe av girkasse, for at veiva ikke skal ta nedi...

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 des 2005, 13:25

Men med mye pågangsmot og rå makt så går det da altså....
Fint å vite :twisted:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 14:44

veiva må dreies ned, ++++

Du ender opp med masse dreimoment, kassa di liker ikke det...

Trim 2 literen i stedet!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 des 2005, 14:47

Greit!
Men hadde vori morro da...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 des 2005, 17:26

Petter-900-T skrev:veiva må dreies ned, ++++

Du ender opp med masse dreimoment, kassa di liker ikke det...

Trim 2 literen i stedet!

Petter
Men kan noen svare meg på om veiven fra "kort-motoren" passer i OG-900 blokk (B-202) :?: :?: :?:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 17:48

tror du må ha fra Langmotor, men tro er alle tabbers mor...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 des 2005, 18:20

Petter-900-T skrev:tror du må ha fra Langmotor, men tro er alle tabbers mor...

Petter
okay... selve veiven er jo lik, men er lengda i enden til oljepumpa jeg er bekymra for.... er egentlig ikke noe probl det heller da... skal bygge motor til RCN å da går det jo ann å kjøre uten dynamo og med elektrisk vannpumpe.... (har litt lyst på 2,4L 16V type "høg-varvig"..... ja jeg vet jg må bytte til stumme løftere og tørrsump....)

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 11 des 2005, 19:36

skjønner at det er flere enn meg som har planer om å bygge(r) rallycross national bil.

hvilke 900 er det som har k-jetronic?
mye gamp tåler en orginal 4 eller 5 trinns kasse? eventuelt kokill kassa?

er det noen som vet mye borring h motoren tåler?
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 des 2005, 20:03

Hester er ikke problemet, det er dreiemoment!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 des 2005, 20:52

2r-e-rik skrev:skjønner at det er flere enn meg som har planer om å bygge(r) rallycross national bil.

hvilke 900 er det som har k-jetronic?
mye gamp tåler en orginal 4 eller 5 trinns kasse? eventuelt kokill kassa?

er det noen som vet mye borring h motoren tåler?

hei...
har planer ja.... men når den blir ferdig er noe annet,....

Når det gjelder K-jetronik er det den mekaniske "spruten"... Denne ville jeg ikke anbefalt å bruke til noe annet en bilcross...... (er ikke den beste innspruten for å si det sånn....) Står i alle 8V OG900 med insprut...

Som petter sa så er det ikke HK som dreper kassene på OG900 men dreiemomentet.... På en RCN bil så vil ikke dette være det store problemet egentlig.... selv så tenker jeg på å bruke ei 5-trinns kasse fra 92-mod, som blir overhalla og får forsterka huset rundt "diffen"+++...

ellers så ville jeg ikke borra blokka mer en nødvendig da de ikke er så veldig holdbare sånn sett.... (har sett blokk som har blitt borra til 94mm, den fikk form som ei tønne etterhvert :? :? )

Jeg skal forøvrig bygge bilen først å så bygge motor etterpå... ( Å når jeg er student + at jeg hopper rundt på ett bein så blir d stadig utsatt....)

Men uansett så håper jeg å få bilen ferdig til 2007 sesongen.... (Kommer kansje til å bli litt uvenner med noen på forumet når de ser bilen da.... 87-look + airflowskjørt++ :twisted: :twisted: )

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 des 2005, 20:52

2r-e-rik skrev:skjønner at det er flere enn meg som har planer om å bygge(r) rallycross national bil.

hvilke 900 er det som har k-jetronic?
K-jet satt på 900EMS, 900Gli og 900I (8 ventils modellene)
+ en større utgave(6 syl utg med 2 uttak plugget) på alle Turbo8'ene.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 des 2005, 21:13

Petter-900-T skrev:Hester er ikke problemet, det er dreiemoment!

Petter
Det vil vel da si: Gir ned og gi på!!!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar