Slitt slavesylinder = vond ? gire ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Slitt slavesylinder = vond å gire ?

Legg inn av olewa » 07 jan 2006, 17:44

Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 07 jan 2006, 17:51

Kan merke dette på at bilen begynner å gå/kjøre med pedalen inne(i gir sefølgelig) trykket lekker forbi, lekker det nok er den vel lik på alle gir(ikke helt sikker på det) hadde lek på systemet i RCN bilen min da var den litt vond å gire, kan jo være luft i systemet da,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 08 jan 2006, 22:21

Akkurat bytta slavesylindern min!

Bilen oppførte seg slik: en dag begynte den under kjøring å løse ut clutchen nermere og nermere golvet, og til slutt løste den ikke helt ut når pedalen ble forsøkt presset gjennom gulvet :evil:

Da ble den kronisk vond å gire, gikk an enkelte ganger viss en presset pedalen fort og hardt helt i gulvet, men ikke alltid...

Så nå har jeg hatt maange timer under panseret på min OG900 for å bytte den :evil:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 08 jan 2006, 22:41

Jeg har et problem som kommer og går, (dvs når jeg skal ha den i revers noen ganger, men ikke hele tida..)
Kul umulig å få i revers, noen ganger skurrer det i tannhjulene også..
Det verste er at gearkassa ble overhalt i 2004 ( sensommeren), hvor synk.ringene til bl.a 5 og rev. ble skifta...Kan vel ikke tro at de skal være utslitt på denne tida her.. :(
Begynner å tvile på kvaliteten på girkassene til saab...
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 08 jan 2006, 22:50

..... :oops: .....
Sist redigert av Joachim N370 den 09 jan 2006, 10:27, redigert 1 gang totalt.
9³ TurboX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Clutsj problemer

Legg inn av Pål N526 » 09 jan 2006, 09:32

olewa skrev:Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??
høres ut som trykket siver forbi en simering eller noe sånnt.. har du lufta systemet ordentlig? Dette er sikkert forårsaket av en dårlig simering i masterpumpa eller slaven.. det enkleste er å overhale masterpumpa.
Hvis det ikke er den, så må det jo nesten være slaven eller så er det luft i systemet.. Hvis det har blir riper i sylindera forårsaket av at f. eks. fjæra har knekkt(i master), så er det ikke mye som skal til før at veska finner en liten vei forbi...
jeg har overhalt en mastersylinder og slave, og det tar ikke mere enn 1 time inkl. skruing(master).. Slaven er en del mere arbeid.. Men HUSK å vær NØYE på rensinga! Det skal ikke være med enn 1 sandkorn før det blir problemer igjenn..
Se etter om bremseveskenivået har minket, for det kan være lekasje en plass..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 09 jan 2006, 09:58

Tipper du har standardproblemet med overføringen. Gearoverføringen må oppgraderes for at problemet skal forsvinne. Delene koster meg bekjent ca 500,-, mens jobben koster mer enn det tidoble. Overføringen ble oppgradert på -02 modellene såvidt jeg husker.
Men når du lærer deg hvilke situasjoner som gjør at gearingen blir vanskelig, er det ikke noe problem å unngå. Jeg sliter så og si aldri med å få bilen i revers selv om jeg har det samme problemet som deg.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 jan 2006, 13:41

stemmer det ikke at det ikke er syncroring på reversen på saab? eller er det bare Og900?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar