Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??
Slitt slavesylinder = vond ? gire ?
Moderator: Moderatorer
Slitt slavesylinder = vond å gire ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Kan merke dette på at bilen begynner å gå/kjøre med pedalen inne(i gir sefølgelig) trykket lekker forbi, lekker det nok er den vel lik på alle gir(ikke helt sikker på det) hadde lek på systemet i RCN bilen min da var den litt vond å gire, kan jo være luft i systemet da,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Akkurat bytta slavesylindern min!
Bilen oppførte seg slik: en dag begynte den under kjøring å løse ut clutchen nermere og nermere golvet, og til slutt løste den ikke helt ut når pedalen ble forsøkt presset gjennom gulvet
Da ble den kronisk vond å gire, gikk an enkelte ganger viss en presset pedalen fort og hardt helt i gulvet, men ikke alltid...
Så nå har jeg hatt maange timer under panseret på min OG900 for å bytte den
Bilen oppførte seg slik: en dag begynte den under kjøring å løse ut clutchen nermere og nermere golvet, og til slutt løste den ikke helt ut når pedalen ble forsøkt presset gjennom gulvet

Da ble den kronisk vond å gire, gikk an enkelte ganger viss en presset pedalen fort og hardt helt i gulvet, men ikke alltid...
Så nå har jeg hatt maange timer under panseret på min OG900 for å bytte den

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
Jeg har et problem som kommer og går, (dvs når jeg skal ha den i revers noen ganger, men ikke hele tida..)
Kul umulig å få i revers, noen ganger skurrer det i tannhjulene også..
Det verste er at gearkassa ble overhalt i 2004 ( sensommeren), hvor synk.ringene til bl.a 5 og rev. ble skifta...Kan vel ikke tro at de skal være utslitt på denne tida her..
Begynner å tvile på kvaliteten på girkassene til saab...
Kul umulig å få i revers, noen ganger skurrer det i tannhjulene også..
Det verste er at gearkassa ble overhalt i 2004 ( sensommeren), hvor synk.ringene til bl.a 5 og rev. ble skifta...Kan vel ikke tro at de skal være utslitt på denne tida her..

Begynner å tvile på kvaliteten på girkassene til saab...
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Clutsj problemer
høres ut som trykket siver forbi en simering eller noe sånnt.. har du lufta systemet ordentlig? Dette er sikkert forårsaket av en dårlig simering i masterpumpa eller slaven.. det enkleste er å overhale masterpumpa.olewa skrev:Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??
Hvis det ikke er den, så må det jo nesten være slaven eller så er det luft i systemet.. Hvis det har blir riper i sylindera forårsaket av at f. eks. fjæra har knekkt(i master), så er det ikke mye som skal til før at veska finner en liten vei forbi...
jeg har overhalt en mastersylinder og slave, og det tar ikke mere enn 1 time inkl. skruing(master).. Slaven er en del mere arbeid.. Men HUSK å vær NØYE på rensinga! Det skal ikke være med enn 1 sandkorn før det blir problemer igjenn..
Se etter om bremseveskenivået har minket, for det kan være lekasje en plass..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Tipper du har standardproblemet med overføringen. Gearoverføringen må oppgraderes for at problemet skal forsvinne. Delene koster meg bekjent ca 500,-, mens jobben koster mer enn det tidoble. Overføringen ble oppgradert på -02 modellene såvidt jeg husker.
Men når du lærer deg hvilke situasjoner som gjør at gearingen blir vanskelig, er det ikke noe problem å unngå. Jeg sliter så og si aldri med å få bilen i revers selv om jeg har det samme problemet som deg.
Men når du lærer deg hvilke situasjoner som gjør at gearingen blir vanskelig, er det ikke noe problem å unngå. Jeg sliter så og si aldri med å få bilen i revers selv om jeg har det samme problemet som deg.
stemmer det ikke at det ikke er syncroring på reversen på saab? eller er det bare Og900?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]