Tildragningsmoment: Topplokk
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Tildragningsmoment: Topplokk
Driver å skifter toppakning på min 85mod T16, men jeg lurer på hva som er riktig angående moment? Har lest forskjellig på STCS, men mange har forskjellig mening om akkurat dette her...
Det jeg har fått med meg er at det skiller mellom de "gamle" og de "nye" boltene. De gamle er faste, mens de nye er strekkbolter som gir etter litt..!
Noen sier at de gamle boltene ikke skal etterdras hvis man bruker et moment på 60nm-80nm og 90 grader. Så et tidligere innlegg av Mortimer her, og han haddde brukt denne metoden uten problemer...
De nye skal man bruke 40nm-60nm og 90 grader, men de må etterdras...
Noen som vet hva som er riktig??
Hva er best å bruke av de gamle og nye boltene??
Det jeg har fått med meg er at det skiller mellom de "gamle" og de "nye" boltene. De gamle er faste, mens de nye er strekkbolter som gir etter litt..!
Noen sier at de gamle boltene ikke skal etterdras hvis man bruker et moment på 60nm-80nm og 90 grader. Så et tidligere innlegg av Mortimer her, og han haddde brukt denne metoden uten problemer...
De nye skal man bruke 40nm-60nm og 90 grader, men de må etterdras...
Noen som vet hva som er riktig??
Hva er best å bruke av de gamle og nye boltene??
Jeg gjorde følgende.. (boltene BØR strammes i en BESTEMT rekkefølge!)
1: Strammer til 60 Nm
2: Strammer til 90 Nm
3: Start motoren og la den gå til driftstemp. og la den kjøle seg ned igjen. IKKE rus motoren.. bare la den gå på tomgang..
4: Løsne en bolt i gangen og stram 90 Nm
5: Ta nå å stram 90° (1/4 turn) på hver bolt (samme rekkefølge som i begynnelsen)
Dette er gjort på en 16v og det funker enda.. jeg brukte de boltene som satt på jeg.. det var sånner "hex" bolter..
Kilde: http://www.townsendimports.com/
1: Strammer til 60 Nm
2: Strammer til 90 Nm
3: Start motoren og la den gå til driftstemp. og la den kjøle seg ned igjen. IKKE rus motoren.. bare la den gå på tomgang..
4: Løsne en bolt i gangen og stram 90 Nm
5: Ta nå å stram 90° (1/4 turn) på hver bolt (samme rekkefølge som i begynnelsen)
Dette er gjort på en 16v og det funker enda.. jeg brukte de boltene som satt på jeg.. det var sånner "hex" bolter..
Kilde: http://www.townsendimports.com/
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Hvis det er meg du spør, så er det det ja.. hva har det med saken å gjøre? Man bruker jo aldri samme pakninga om igjenn da:PBørre N17 skrev:Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
Sist redigert av Pål N526 den 14 jan 2006, 21:33, redigert 2 ganger totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det Børre mener er helt sikkert om det ikke fulgte med et slikt skjema som det står tildragningsmoment og rekkefølge på.
Jeg har dratt med 60-80-90grader på alle de jeg har vært under topplokket på og de går alle sammen enda. Leste det i verkstedhåndboka til Saab en gang.
Jeg hadde en stor momentnøkkel sist jeg dro til og målte momentet til ca 210Nm på den siste 90graderen.
Jeg har dratt med 60-80-90grader på alle de jeg har vært under topplokket på og de går alle sammen enda. Leste det i verkstedhåndboka til Saab en gang.
Jeg hadde en stor momentnøkkel sist jeg dro til og målte momentet til ca 210Nm på den siste 90graderen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg ville fulgt rådene i FAQ'n på STCS.... Tror DrBoost vet mere om dette enn oss
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Etter det jeg har fått med meg er Dr.Boost en som jobber på Saab, men som vil være anonym pga jobben. Noen som kan bekrefte?
Pål: ja spørsmålet var selvfølgeig rettet til Griffin, og ja jeg lurte på om det ikke fulgte med en momentbeskrivelse med toppakningen....
Pål: ja spørsmålet var selvfølgeig rettet til Griffin, og ja jeg lurte på om det ikke fulgte med en momentbeskrivelse med toppakningen....
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund