Tildragningsmoment: Topplokk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Tildragningsmoment: Topplokk

Legg inn av Griffin N430 » 14 jan 2006, 15:02

Driver å skifter toppakning på min 85mod T16, men jeg lurer på hva som er riktig angående moment? Har lest forskjellig på STCS, men mange har forskjellig mening om akkurat dette her...

Det jeg har fått med meg er at det skiller mellom de "gamle" og de "nye" boltene. De gamle er faste, mens de nye er strekkbolter som gir etter litt..!

Noen sier at de gamle boltene ikke skal etterdras hvis man bruker et moment på 60nm-80nm og 90 grader. Så et tidligere innlegg av Mortimer her, og han haddde brukt denne metoden uten problemer...
De nye skal man bruke 40nm-60nm og 90 grader, men de må etterdras...
Noen som vet hva som er riktig??

Hva er best å bruke av de gamle og nye boltene??

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 jan 2006, 17:13

Jeg gjorde følgende.. (boltene BØR strammes i en BESTEMT rekkefølge!)

1: Strammer til 60 Nm
2: Strammer til 90 Nm
3: Start motoren og la den gå til driftstemp. og la den kjøle seg ned igjen. IKKE rus motoren.. bare la den gå på tomgang..
4: Løsne en bolt i gangen og stram 90 Nm
5: Ta nå å stram 90° (1/4 turn) på hver bolt (samme rekkefølge som i begynnelsen)

Dette er gjort på en 16v og det funker enda.. jeg brukte de boltene som satt på jeg.. det var sånner "hex" bolter..

Kilde: http://www.townsendimports.com/
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 jan 2006, 20:09

Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 jan 2006, 20:16

Børre N17 skrev:Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
Hvis det er meg du spør, så er det det ja.. hva har det med saken å gjøre? Man bruker jo aldri samme pakninga om igjenn da:P
Sist redigert av Pål N526 den 14 jan 2006, 21:33, redigert 2 ganger totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 14 jan 2006, 20:55

Det Børre mener er helt sikkert om det ikke fulgte med et slikt skjema som det står tildragningsmoment og rekkefølge på.

Jeg har dratt med 60-80-90grader på alle de jeg har vært under topplokket på og de går alle sammen enda. Leste det i verkstedhåndboka til Saab en gang.
Jeg hadde en stor momentnøkkel sist jeg dro til og målte momentet til ca 210Nm på den siste 90graderen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 jan 2006, 21:00

Jeg ville fulgt rådene i FAQ'n på STCS.... Tror DrBoost vet mere om dette enn oss :wink:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 14 jan 2006, 22:08

OT : Men hvem er DrBoost egentlig? Lest litt på STCS, og det virker ikke som noen aner hvem han er... :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 jan 2006, 10:52

Etter det jeg har fått med meg er Dr.Boost en som jobber på Saab, men som vil være anonym pga jobben. Noen som kan bekrefte?

Pål: ja spørsmålet var selvfølgeig rettet til Griffin, og ja jeg lurte på om det ikke fulgte med en momentbeskrivelse med toppakningen....
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 15 jan 2006, 11:25

Har truffet "Dr Boost" nede på Saab engang, kjøpte noen deler av han. Han jobber der, og utifra det han driver med der, så tror jeg man kan stole på at han kan Saab :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 15 jan 2006, 14:04

Børre N17 skrev:Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
Nei, det var ikke med noe beskrivelse! Kjøpte sotningssats på speedparts!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 jan 2006, 03:56

Han jobbar på Saab, så mycket är klart.
Troligen med utveckling av ett eller annat slag....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar