Bilstein Sports vs Standard dempere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Bilstein Sports vs Standard dempere

Legg inn av ScaabN451 » 28 jun 2006, 21:33

Jeg skal skifte dempere på min -87 9000 turbo og vurderer sportsdempere foran og standard bak, eller burde jeg ha sport bak også?skal Bruke orginalfjærer og ønsker ikke for stiv bil.
Noen med synspunkter/erfaring?


Hilsen Øystein
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 28 jun 2006, 21:51

Og det postes IKKE i FAQ, men i teknisk... Flytter derfor denne.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 29 jun 2006, 01:26

iom at jeg har sport demperne på en og900 så er det kanskje ikke så relevant.
men jeg skjriver uansett;
jeg synes sport demperne er en mellomting mellom "racing" og standard, faktisk ganske perfekt for en som ønsker en litt tughtere bil, men ikke vil miste komforten helt.
Jeg kjører med lesjøfors fjærer, så det blir enda stivere, men demperne er absolutt et godt valg for ditt formål, ville jeg tro.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 29 jun 2006, 08:01

Da blir det nok sportdempere :)
Takker for svar.
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jun 2006, 10:45

Vil absolutt anbefale samme dempere foran og bak, ellers blir den litt lett over ræva.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 29 jun 2006, 11:26

Personlig syns jeg 9000 er litt sidrumpa original, både fjærer og dempere, og vil absolutt ikke anbefale mykere dempere bak enn foran. Har nå motsatt :wink: og syns det funker utmerket :) Skal man på ferietur med family`n og full oppakning så er det iallfall godt å ha skikkelig kontroll på hekken. Skal bytte dempere foran også, bare så det er sagt.. De KYB greiene som står der nå er ikke mye verdt... Nesten like lite som Monroe.. :roll: Skulle heller hatt de originale Sachs, eller: Koni is King! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jun 2006, 18:09

Om en vil ha eit OK kompromiss er SAAB sin originale sportssats å anbefale. Senkar rundt 10mm er det vel. Speedparts har hatt dette settet inne tidligare, veit ikkje om dei har det no. Rimlig er det også.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 29 jun 2006, 18:25

Hjelle, N6 skrev:Om en vil ha eit OK kompromiss er SAAB sin originale sportssats å anbefale. Senkar rundt 10mm er det vel. Speedparts har hatt dette settet inne tidligare, veit ikkje om dei har det no. Rimlig er det også.
De har det fortsatt! Bilen drar heftig sidelengs ved fullt pådrag med Sportchassiet i forhold til Bilstein/H&R syns jeg! Og så krenger den VELDIG mye mer enn sistnevnte!

Det er i allefall min erfaring. Fordelen med kjøp av sportchassiet er at du får med nye støtdemperlager ( eller hva det nå heter) og støvbeskyttelse, samt bolter/muttere. Det gjør du ikke ved kjøp av Bilstein. :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jun 2006, 18:29

Joachim N370 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Om en vil ha eit OK kompromiss er SAAB sin originale sportssats å anbefale. Senkar rundt 10mm er det vel. Speedparts har hatt dette settet inne tidligare, veit ikkje om dei har det no. Rimlig er det også.
De har det fortsatt! Bilen drar heftig sidelengs ved fullt pådrag med Sportchassiet i forhold til Bilstein/H&R syns jeg! Og så krenger den VELDIG mye mer enn sistnevnte!
Som eg skriv, eit kompromiss. Sjølvsagt er Bilstein meir sportslig, men duverden kor mykje det originale sportschassiset er i forhold til originalt oppsett. Sjølv vurderar eg fram og tilbake understellvalg for 2.3T-en. Har lyst på sportsligare understell, men 40mm senk vert i meste laget. Gjeld å finne Ok fjører med passe senk og stivheit. Lesjörs skal ha nokre 25mm senkefjører, men dei skal visstnok ikkje være so bra. På 900:an har eg Lesjöfors/Bilstein, og er knallfornøgd med det.

Svar