Bilstein Sports vs Standard dempere
Moderator: Moderatorer
- ScaabN451
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 07 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Bilstein Sports vs Standard dempere
Jeg skal skifte dempere på min -87 9000 turbo og vurderer sportsdempere foran og standard bak, eller burde jeg ha sport bak også?skal Bruke orginalfjærer og ønsker ikke for stiv bil.
Noen med synspunkter/erfaring?
Hilsen Øystein
Noen med synspunkter/erfaring?
Hilsen Øystein
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
iom at jeg har sport demperne på en og900 så er det kanskje ikke så relevant.
men jeg skjriver uansett;
jeg synes sport demperne er en mellomting mellom "racing" og standard, faktisk ganske perfekt for en som ønsker en litt tughtere bil, men ikke vil miste komforten helt.
Jeg kjører med lesjøfors fjærer, så det blir enda stivere, men demperne er absolutt et godt valg for ditt formål, ville jeg tro.
men jeg skjriver uansett;
jeg synes sport demperne er en mellomting mellom "racing" og standard, faktisk ganske perfekt for en som ønsker en litt tughtere bil, men ikke vil miste komforten helt.
Jeg kjører med lesjøfors fjærer, så det blir enda stivere, men demperne er absolutt et godt valg for ditt formål, ville jeg tro.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vil absolutt anbefale samme dempere foran og bak, ellers blir den litt lett over ræva.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Personlig syns jeg 9000 er litt sidrumpa original, både fjærer og dempere, og vil absolutt ikke anbefale mykere dempere bak enn foran. Har nå motsatt
og syns det funker utmerket
Skal man på ferietur med family`n og full oppakning så er det iallfall godt å ha skikkelig kontroll på hekken. Skal bytte dempere foran også, bare så det er sagt.. De KYB greiene som står der nå er ikke mye verdt... Nesten like lite som Monroe..
Skulle heller hatt de originale Sachs, eller: Koni is King! 




MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
De har det fortsatt! Bilen drar heftig sidelengs ved fullt pådrag med Sportchassiet i forhold til Bilstein/H&R syns jeg! Og så krenger den VELDIG mye mer enn sistnevnte!Hjelle, N6 skrev:Om en vil ha eit OK kompromiss er SAAB sin originale sportssats å anbefale. Senkar rundt 10mm er det vel. Speedparts har hatt dette settet inne tidligare, veit ikkje om dei har det no. Rimlig er det også.
Det er i allefall min erfaring. Fordelen med kjøp av sportchassiet er at du får med nye støtdemperlager ( eller hva det nå heter) og støvbeskyttelse, samt bolter/muttere. Det gjør du ikke ved kjøp av Bilstein.

9³ TurboX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Som eg skriv, eit kompromiss. Sjølvsagt er Bilstein meir sportslig, men duverden kor mykje det originale sportschassiset er i forhold til originalt oppsett. Sjølv vurderar eg fram og tilbake understellvalg for 2.3T-en. Har lyst på sportsligare understell, men 40mm senk vert i meste laget. Gjeld å finne Ok fjører med passe senk og stivheit. Lesjörs skal ha nokre 25mm senkefjører, men dei skal visstnok ikkje være so bra. På 900:an har eg Lesjöfors/Bilstein, og er knallfornøgd med det.Joachim N370 skrev:De har det fortsatt! Bilen drar heftig sidelengs ved fullt pådrag med Sportchassiet i forhold til Bilstein/H&R syns jeg! Og så krenger den VELDIG mye mer enn sistnevnte!Hjelle, N6 skrev:Om en vil ha eit OK kompromiss er SAAB sin originale sportssats å anbefale. Senkar rundt 10mm er det vel. Speedparts har hatt dette settet inne tidligare, veit ikkje om dei har det no. Rimlig er det også.