Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av ArntR N315 » 26 feb 2009, 21:05

Hei folkens.. Gammel saabmann tilbake i forumet og prøver å fiske litt synspunkter og meninger. Jeg husker iallefall at her er seriøsiteten på topp, så jeg gir dere min nøtt....

Saken er at i januar -09, så hadde jeg min bil nr. 2, som er av type Mitsu-galant -1993 mod. Denne gikk igjennom eu-kontrollen uten anmerkning... altså eu-ok til 04/11.
Nå i februar (1 uke siden) så havarert min dvaske galant. Nedre bærekule på høyre side ramla av og røsket med seg drivakselen i samme slengen... kort sagt; jeg havarerte så det suste...

Men så til dilemmaet.. Som hjemmemekaniker så får jeg ikke det til å rime at at "nuller" på eukontroll blir til 3'er sånn over natta. Jeg får det ikke til å rime at en vital del bare plutselig ryker uten at det engang skal kunne kjenne slakk i kula.. Jeg mente selv at det var slakk i nedre bærekule på begge sidene, noe som jeg anser som en 1'er-feil... men at verkstedet ga 0... .. Vel .. siden jeg ikke er utdannet mekaniker, så stolte jeg på verkstedet..... at det var verkstedet som hadde rett.. og mine "slakke" meninger var feil...
Så hva gjør jeg nå? Jeg hadde tenkt på flere ting... Stå fram i Avisa?... ta hele saken til biltilsynet og sladre på verkstedet om dårlige eu-kontroller?.. noe som sikkert ikke verkstedet blir gladet for... Eller rett og slett snakke med eieren av verkstedet, og be verkstedet rette opp skadene og få bilen kjørbar, så skal jeg holde kjeften igjen.....

Noen som kjenner til lovverket og jussen på dette området?? Har jeg som forbruker av en viktig tjenste som eu-kontrollen er, rettigheter når det kontrollen er for slapp?? Noe som gjorde min bil til en trafikkfarlig drapsmaskin..
Jeg var heldig... havariet skjedde i knappe 30 km/t... Hva om det hadde skjedd i 80-sona?
Hva bør jeg gjøre?

Godt Nyttår forresten.
Mvh
Arnt R. :worship:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av na_X » 26 feb 2009, 21:16

De kan nok lett miste retten til å foreta EU-kontroll hvis dette blir rapportert, det er jo ingen vits i at de foretar EU-kontroll om de faktisk ikke sjekker slike viktige ting. En ting er jo trim, eksos, avgasser og slike småting som ikke er så farlig i mine øyne, men at de faktisk sjekker understell ordentlig synes jeg bare er bra slik at man unngår slike episoder som du opplevde. Regner med den slakken har vært slik ganske lenge, slike ting oppstår jo ikke over natta som du selv sier.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av EdHunter N815 » 26 feb 2009, 22:34

En PKK skal jo være en pålitelig sikkerhetstest, og det er ingen tvil om at verkstedet har ansvar for å gjøre jobben sin. En ting er at enkelte verksteder er kompis og ser mellom fingrene med enkelte småfeil, men denne bilen burde jo hatt kjøreforbud!

Jeg ville gått for en rolig og imøtekommende telefon til verkstedet, forklart situasjonen slik den er, og tilbudt dem å reparere feilen mot at du holder kjeft. Nekter de på dette kan du true dem med biltilsyn, aviser, TV2 hjelper deg, osv.

Om dette ikke rikker dem, er det bare å iverksette trusler. Begynn med å spandere en EU-kontroll hos NAF/biltilsyn, og krev at verkstedet dekker reparasjon av alt av feil som blir funnet her. Du aner jo faktisk ikke om det finnes flere feil. Hvis de fremdeles nekter, gå til det du kan komme på av medier med saken, og se om det bringer deg noe sted.

En siste utvei er å true med anmeldelse, som du sier er det jo faktisk livsfarlig at de ikke oppdager slikt, i alle fall så alvorlig som feilen var her.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av TurboLars N383 » 26 feb 2009, 23:05

Har hørt om en som visste om at hele rumpa var drita rusten på sin Mazda 626 (de ruster meeget godt baki der , dempere kommer inn i bilen , rammevangene knekker etc ) , og dette var noe de ikke så på PKK . Da han hentet bilen fikk han dem til å heise opp bilen så pekte han og pirket litt baki der , og voilà så hadde han fått en rustreperasjon til ca 35 000kr for de 500kr PKKen kostet . Skal ikke se bortifra at de er veldig imøtekommende hvis du foreslår at de skal reparere bilen din, det er absolutt enklest for alle parter skulle jeg tro , samt at de bør være sjeleglade hvis du ikke gjør noe mer ut av det :) .
Skulle du gjøre det skal det bli megaspennende å lese denne tråden :D
Lykke til
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Skaten N671 » 26 feb 2009, 23:05

Reknar med det er fremre kula di som er hoppa av? Dette har eg som mitsu mekaniker faktisk våre ute for på eit par galant'er, og det er faktisk ganske vanskelig for ein som ikkje kjenner desse bilane å oppdage slark i den kula. Problemet er også at dei blir fyllt opp med skit, og ein kjenner ikkje slarken. Dette skjedde forøvrig på ein kompis av meg sin bil også....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Edward N812 » 27 feb 2009, 19:41

enten det var slakk når han tok kontrollen eller ikke, så synes jeg ikke man bør stole på at det holder å kjøre en bruksbil på eu-kontroll en gang hvert andre år, og satse på at de finner alt som kan være/gå galt. det kan jo tross alt være flere grunner til at en feil blir oversett, selv den beste gjør feil. da gjelder det å kjenne bilen sin litt på egen hånd..

og slik jeg forstår det så GJORDE du det? du synes det var slakk i kulene før du tok den på kontroll? og du lot vær å bytte dem fordi mekanikeren ikke la merk til det selv?

hadde du bytta kula før du tok bilen på kontroll hadde det da sannsynligvis aldri skjedd ;) selv om man stoler på mekanikeren sin, synes jeg det er litt risky å ta det for god fisk at noe er i orden SELV om du selv har set at noe er galt.

Men JA, han gjorde en dårlig jobb.. man ser jo lett om en bærekule er skikkelig slitt
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Morti » 01 mar 2009, 01:57

hvor tok du EU kontroll sa du? kan være kjekt for andre her å vite også :mrgreen:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av ArntR N315 » 05 mar 2009, 10:05

Takker for svar sålangt.

Var på mandag og pratet med verkstedet. Jeg bare fortalte om eu-kontrollen, uhellet og spurte etter mine rettigheter. Han skulle ringe meg på tirsdag e. kl 14. Noe han ennå ikke har gjort....

Dere skal få oppdatering.... så følg med.

PS: noen av svarene kunne sikkert fått tilsvar, men jeg har ikke lyst å diskutere... var bare ute etter meninger og synsinger...


mvh

Arnt R.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Bjørk N1057 » 10 mar 2009, 17:00

Har det skjedd noe mer i denne saken eller?
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Helge » 10 mar 2009, 17:49

Jeg kan ikke reglene her, men jeg tror ikke at PKK kan regnes som en tilstandsrapport. Det er fremdeles eieren sitt ansvar å påse at bilen er i forskriftsmessig stand.
Hadde du levert inn bilen for en full sjekk og de hadde oversett dette tror jeg at saken din hadde stått sterkere.

Du sier at du hadde mistanke om at delen var sliten. Sa du dette til verkstedet før PKK? Isåfall har du en bedre sak.
Hvis ikke er det ditt ansvar å få sjekket dette og evt få byttet delen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når verkstedet gjør elendig eu-kontroll??

Legg inn av Andreas N1194 » 18 mar 2009, 15:47

Kupper denne tråden litt, da jeg har vært hos Norges (helt uoffisielt) dårligste verksted for pkk:

Min og900 T16 skulle innom det som for meg skulle være en forholdsvis simpel affære, dvs en helt alminnelig pkk eller eu-kontroll. Navnet på verkstedet kan jeg komme tilbake til (da jeg ikke har hentet bilen enda), men det har ikke så mye å si her, da jeg er mer ute etter prinsipper.

Jeg har som mange har sett i prosjekttråden min noen feil og mangler (rute, 3toms eksos og hjul som viktigste ankepunkt) og hadde tenkt å slå to fluer i ett smekk ved å ta dobbel etterkontroll hos BT.

Det som har skjedd nå er følgende:
-De har funnet feil (bra) hvor de største er frontrute og hjul (greit nok)
-De har trodlig drept girlåsen min (da jeg ikke får den i revers nå) med makt siden de ikke visste mye om saab i utgangspunktet.
-Bremselysene lyser kontinuerlig nå og har tappet batteriet en gang allerede. (trolig tatt bremselysbryteren på ett eller annet vis)
-De er 2 dager på overtid med jobben, og fortsatt ikke ferdig (skulle hentes på tirsdag, i dag var de heller ikke ferdig)

Dette er feilene jeg så langt vet om, så kommer evt feil som jeg ikke vet om, men som sikkert kommer senere. Sjefen sjøl skulle (etter at jeg ble virkelig irritert og snakket litt høyere enn vanlig) pelle fra hverandre gir og spakstell for å ordne dette (han likte ikke å bli kalt "talentløs") og jeg skulle komme tilbake imorgen. Jeg har selvfølgelig noen "svin på skogen selv" som en flyttet lysbryter hvor kontakten har blitt lettere modifisert for å trekkes ut og inn av hullet i knepanelet) og han startet med å nevne dette, hvor jeg sa at det var rart ikke noe liknende hadde skjedd de siste 6 mnd jeg har hatt den sånn. Så visste han heller ikke hva DI+APC-boksene mine var, og jeg måtte forklare dette. Ergo, fin liten Saab-kunnskap!

Så kommer jeg til det jeg lurer på? Kan jeg kreve å kjøre bilen inn på et verksted i nærheten og at de tar reparasjonsutgiftene der da? Bilen er jo som sagt 3 dager på etterskudd, og jeg fikk beskjed om å hente den kl 13 i dag. kl 15 var den da ikke ferdig.

For den som lurer, så har en 9-5 fått klemt inn foringer feil vei på samme verksted, så så fort jeg får bilen tilbake skal jeg lage en uoffisiell "Beware of shitty verksted"-tråd..

Til slutt: Det man sparer i kr får man eksponensielt igjen i form av close-to hjerteinfarkt og magesår, og det er ABSOLUTT ikke verdt det! :evil:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar