Saken er at i januar -09, så hadde jeg min bil nr. 2, som er av type Mitsu-galant -1993 mod. Denne gikk igjennom eu-kontrollen uten anmerkning... altså eu-ok til 04/11.
Nå i februar (1 uke siden) så havarert min dvaske galant. Nedre bærekule på høyre side ramla av og røsket med seg drivakselen i samme slengen... kort sagt; jeg havarerte så det suste...
Men så til dilemmaet.. Som hjemmemekaniker så får jeg ikke det til å rime at at "nuller" på eukontroll blir til 3'er sånn over natta. Jeg får det ikke til å rime at en vital del bare plutselig ryker uten at det engang skal kunne kjenne slakk i kula.. Jeg mente selv at det var slakk i nedre bærekule på begge sidene, noe som jeg anser som en 1'er-feil... men at verkstedet ga 0... .. Vel .. siden jeg ikke er utdannet mekaniker, så stolte jeg på verkstedet..... at det var verkstedet som hadde rett.. og mine "slakke" meninger var feil...
Så hva gjør jeg nå? Jeg hadde tenkt på flere ting... Stå fram i Avisa?... ta hele saken til biltilsynet og sladre på verkstedet om dårlige eu-kontroller?.. noe som sikkert ikke verkstedet blir gladet for... Eller rett og slett snakke med eieren av verkstedet, og be verkstedet rette opp skadene og få bilen kjørbar, så skal jeg holde kjeften igjen.....
Noen som kjenner til lovverket og jussen på dette området?? Har jeg som forbruker av en viktig tjenste som eu-kontrollen er, rettigheter når det kontrollen er for slapp?? Noe som gjorde min bil til en trafikkfarlig drapsmaskin..
Jeg var heldig... havariet skjedde i knappe 30 km/t... Hva om det hadde skjedd i 80-sona?
Hva bør jeg gjøre?
Godt Nyttår forresten.
Mvh
Arnt R.