Hva må til for å registrere trim?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Dag_89
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 08 jun 2008, 20:32
Medlemsnummer: N1388
Navn: Dag B. Johansen
Bil: 900S 2.0 Talladega

Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av Dag_89 » 12 jun 2009, 13:15

Har drivi å søkt litt rundt omkring men fant ikke noe nevenyttig info :reading: . Derfor spør jeg her :?:
Hvis jeg har chip trimma en bil(la oss si at det er en 9-3 2.0t) hva må jeg gjøre for å få dette godkjent?
Eller er det ikke mulig?

http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/p ... p1963.html
Detta kittet skal jo være orginalt...
1997 Mod. SAAB 900S 2.0 Talladega (Første bilen)

Orbis non sufficit

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jun 2009, 14:17

Joda, stikk til Biltilsynet og si du har økt effekt.
Så må du oppgi effekt, også får du en faktura på x antall tusen kr.

Kjør på :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av K_Duck N1093 » 12 jun 2009, 15:00

Må man ikke også ha med papirer fra Saab/GM på at effekt opp til [X antall originalhester] er grei skuring på [Y bilmodell med litt færre originalhester], gitt at [Z understellsdeler] er på plass?

TL;DR - det er vel ikke akkurat så plug 'n play som Para kanskje kan gi inntrykk av her?
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av Aleks_ » 12 jun 2009, 18:02

Må vel ha papirer på at alt av understell og drivverk og alt som blir påvirket av det tåler den nye effekten.
Men det koster laaangt mer enn det smaker, det skal sies. :wink:
Å trappe på døra til biltilsynet å si "jeg har økt effekten i bilen min utover det som står i vognkortet" krever både baller og penger :lol:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av Arnesl N1394 » 12 jun 2009, 22:57

Du kan kanskje leke deg litt med denne http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... ntid=66256 for å få en viss indikasjon på hvor dyrt det er...?

Hvis jeg ikke er fullstendig på bærtur så ville det kostet 31000,- for å øke effekten i bilen min med 75 hk... #-o
Håper jeg la inn noen verdier som var fullstendig gale.. :reading:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av Timon » 13 jun 2009, 00:56

Jeg ville ikke gjort det. Det er mulig, men jeg har hlodt på med brev og dokumentasjon frem og tilbake i over et år nå uten å få min godkjent. De krever til og med utslippstest! Og det skal sies at jeg bytter fra en original programvare til en annen original progamvare med flere hk. Og bilen er så gammel at det ikke regnes avgifter av det heller..

Tør ikke tenke på hvilken mølle man dytter i gang med en chippa bil som det skal betales avgifter på!
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hva må til for å registrere trim?

Legg inn av EdHunter N815 » 13 jun 2009, 12:24

Trikset med biltilsynet i alle tilfeller jeg har vært borti er å ringe før du foretar deg noe, og høre hva som må til for å få sånn og sånn godkjent. Få dette skriftlig, så kan de ikke tulle seg senere. Så setter du i gang med å få alt av papirer på plass, og når det er gjort kan man sette i gang med å modifisere bilen. På den måten er du i alle fall sikker på at det du gjør blir godkjent, og du slipper å sitte med en modifisert bil uten skilter. Jeg forstår ikke hvorfor folk tror at taktikken "det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse" fungerer med biltilsynet, for det er langt fra tilfelle!

En annen ting er at det er jo en grunn til at alt må godkjennes. Jeg har full forståelse for at bremser, chassi, osv. må være dimensjonert for den effekten bilen har, noe annet ville jo vært helt på viddene. Det blir jo det samme som å si at det er helt ok å legge ut på veien med en moped med 1000ccm motor bare du kjører litt forsiktig, for å sette det litt på spissen. Skal lover og regler fungere må de jo følges og håndheves, man kan ikke gjøre unntak bare for de som mener deres bil er "bra nok" til å tåle trim, da ville det fort sklidd ut. Som sagt er trikset å ha en god dialog med biltilsynet før du begynner på skruingen, så er de med en gang mye mer imøtekommende. Selvsagt finnes det mennesker der som alle andre steder som heller burde vært buret inne enn å sitte i jobben sin, men de aller fleste teknikere hos biltilsynet er faktisk ganske oppegående folk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar