Legg inn
av EdHunter N815 » 13 jun 2009, 12:24
Trikset med biltilsynet i alle tilfeller jeg har vært borti er å ringe før du foretar deg noe, og høre hva som må til for å få sånn og sånn godkjent. Få dette skriftlig, så kan de ikke tulle seg senere. Så setter du i gang med å få alt av papirer på plass, og når det er gjort kan man sette i gang med å modifisere bilen. På den måten er du i alle fall sikker på at det du gjør blir godkjent, og du slipper å sitte med en modifisert bil uten skilter. Jeg forstår ikke hvorfor folk tror at taktikken "det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse" fungerer med biltilsynet, for det er langt fra tilfelle!
En annen ting er at det er jo en grunn til at alt må godkjennes. Jeg har full forståelse for at bremser, chassi, osv. må være dimensjonert for den effekten bilen har, noe annet ville jo vært helt på viddene. Det blir jo det samme som å si at det er helt ok å legge ut på veien med en moped med 1000ccm motor bare du kjører litt forsiktig, for å sette det litt på spissen. Skal lover og regler fungere må de jo følges og håndheves, man kan ikke gjøre unntak bare for de som mener deres bil er "bra nok" til å tåle trim, da ville det fort sklidd ut. Som sagt er trikset å ha en god dialog med biltilsynet før du begynner på skruingen, så er de med en gang mye mer imøtekommende. Selvsagt finnes det mennesker der som alle andre steder som heller burde vært buret inne enn å sitte i jobben sin, men de aller fleste teknikere hos biltilsynet er faktisk ganske oppegående folk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1