Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
De skulle i det minste hatt ansvarsforsikring slik at de kan erstatte lakkskader 

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Mener da at en høyesterettsdom fikk frem at det faktisk er lov å sykle over fotgjengerfelt så lenge det skjer i gangfartMorti skrev:er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Det er jo helt greit, men gangfart forutsetter jo at de så og si stopper opp slik at du rekker å få med deg at de kommer over. Av de syklistene jeg ser til dagen kan jeg tippe at 5% stopper og går over slik loven sier (dette er de "normale" uten den tvilsomme bekledningen), 20% slakker av slik du sier her (også mest normale folk), mens de resterende 75% kommer rasende og vrenger over veien (her kommer kondomdrakt og supermannholdning inn i bildet).Ottar N398 skrev:Mener da at en høyesterettsdom fikk frem at det faktisk er lov å sykle over fotgjengerfelt så lenge det skjer i gangfartMorti skrev:er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall
Du har jo også de som kommer syklende på fortauet og plutselig finner ut at det var kjedelig å sykle der, hvorpå de omtrent hopper ut i veien forran deg uten at dette skjer i nærheten av noen overgang. Vikeplikt eksisterer jo som kjent ikke for syklister, så at man må bråbremse og vente på plass til å komme forbi er da ikke så nøye.
Men verst av alle er jo så absolutt de som kommer syklende forbi på HØYRE side av saktegåenge kø, akkurat som de er untatt alle forbikjøringsregler. En ting er jo at de bryter en regel, men det verste er jo at de er så dum at de ikke innser at de hindrer bilene når køen begynner å bevege seg kjappere, og dermed skaper enda mer kø. Det er mang en gang jeg har angret på at jeg har så ny og fin bil, for ellers skulle de fått smake på grøften når de forsøkte å passere meg.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
haha! helt herlig! elsker å snitte de som sykler over fotgjengefeltet. særlig kule er dem som får biler til å stoppe så dem kan sykle over fotgjengefeltet, for å så å fortsette å sykle videre midt i veien 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Disse debattene raser i alle landets media, og man kan bare håpe at resultatet blir trafikkregler som er lettere å følge.
Høres ut som folk her er veldig opptatt av syklister som krysser veien i fotgjengerfelt. Jeg har funnet ut at det er smidigere å slippe syklister over, og selv sykle over når jeg sykler. De gangene det er forsvarlig selvfølgelig. Husk at påkjørsretten aldri har eksistert!
Det jeg så på nyhetsreportasjen her om dagen var at politiet var ute etter å ta de som sykler mot trafikkreglene, rødt lys osv...
Det er jo ikke mot trafikkreglene å sykle over et gangfelt dersom man ikke er til hinder for noen. Og på lysregulerte gangfelt (les: grønn mann) har jo kjøretøy vikeplikt for syklister, fordi de da enten har rødt lys, eller svinger til høyre eller venstre inn på en annen vei.
Høres ut som folk her er veldig opptatt av syklister som krysser veien i fotgjengerfelt. Jeg har funnet ut at det er smidigere å slippe syklister over, og selv sykle over når jeg sykler. De gangene det er forsvarlig selvfølgelig. Husk at påkjørsretten aldri har eksistert!

Det jeg så på nyhetsreportasjen her om dagen var at politiet var ute etter å ta de som sykler mot trafikkreglene, rødt lys osv...
Det er jo ikke mot trafikkreglene å sykle over et gangfelt dersom man ikke er til hinder for noen. Og på lysregulerte gangfelt (les: grønn mann) har jo kjøretøy vikeplikt for syklister, fordi de da enten har rødt lys, eller svinger til høyre eller venstre inn på en annen vei.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Jeg er faktisk en av de som bruker kondomdrakt og sykler 10-15timer i uken. Og det er ikke syklistene som er værst, selv om jeg har opplevd ekstrem tilfeller med de også. Det er virkelig noen som sykler med livet som innsats, og jeg synes jeg har oppfattet at det er folk som sykler uten hjelm som er værst. De sykler over gangfelt som om alle skal stoppe uansett. Dette har jeg sett en del "stundenter" uten førerkort i Trondheim gjøre.
Jeg selv bruker å sykle på veien stort sett, og har nesten faktisk blitt meid ned av en annen syklist.
Men billistene er uansett værst, noe av det jeg har opplevd:
- De spytter.
- Kjefter og roper fra bilen.
- Truer med bank.
- Klarer sjelden å beregne forbikjøringen rett.
- Noen skal absolutt forbi uansett. Jeg har sett noen eks. av dette, de kjører forbi meg, og like etterpå er det fartsdumper. Obs, bare så det smeller.
- Kjører på meg, og legger skylden på meg.
- Kastet potet(tror de var fulle, hehe), men likevell livsfarlig.
- Stopper meg og forklarer trafikkreglene, som de egentlig ikke kan 100%.
Jeg selv kjører alltid etter trafikkreglene, går alltid av sykkelen vær gang jeg skal over(de få gangen jeg bruker gangfelt). Kjører aldri forbi på høyre i rushen og ellers. Bruker gang og "sykkelsti" der farten min ikke blir så høy, oppoverbakker f.eks. Jeg er alltid bestemt i trafikkbildet, slik at bilistene "leser" meg. Det skulle vært mer tilrettelagt for syklisten, med egen sykkelsti i byer, men jeg kan godt skjønne at det vanskelig lar seg gjøre i dag, da gatene/veiene er smale nok fra før.
Jeg selv bruker å sykle på veien stort sett, og har nesten faktisk blitt meid ned av en annen syklist.
Men billistene er uansett værst, noe av det jeg har opplevd:
- De spytter.
- Kjefter og roper fra bilen.
- Truer med bank.
- Klarer sjelden å beregne forbikjøringen rett.
- Noen skal absolutt forbi uansett. Jeg har sett noen eks. av dette, de kjører forbi meg, og like etterpå er det fartsdumper. Obs, bare så det smeller.
- Kjører på meg, og legger skylden på meg.
- Kastet potet(tror de var fulle, hehe), men likevell livsfarlig.
- Stopper meg og forklarer trafikkreglene, som de egentlig ikke kan 100%.
Jeg selv kjører alltid etter trafikkreglene, går alltid av sykkelen vær gang jeg skal over(de få gangen jeg bruker gangfelt). Kjører aldri forbi på høyre i rushen og ellers. Bruker gang og "sykkelsti" der farten min ikke blir så høy, oppoverbakker f.eks. Jeg er alltid bestemt i trafikkbildet, slik at bilistene "leser" meg. Det skulle vært mer tilrettelagt for syklisten, med egen sykkelsti i byer, men jeg kan godt skjønne at det vanskelig lar seg gjøre i dag, da gatene/veiene er smale nok fra før.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Kurt har rett, ingen har påkjørsrett.........
På fotgjengerovergang er jeg nesten alltid høflig og stopper, kanskje den viktigste jeg gjør på veiene.
Alle har sett syklister som spiller "tour de roulette" med livet på sykkelen, jeg forstår meg ikke på de som ved et uhell uansett rett eller ikke, hjelm eller ikke får hodet sitt "smashet" for å spare 14sek eller holde på retten sin når konsekvensene hvis du er heldig så blir det grøt og sugerør samt bleier resten av livet.
Det finnes svært mange idioter på 4 hjul, mange kjører varebil, taxi eller buss, det jeg ikke skjønner er hvorfor noen skal "råkjøre" en strekning på 5-10km for å spare kanskje 1-2min.
Skal man til Oslo så vil jo 10-15 over gi en besparelse som i det minste forsvarer gleden av å gasse litt......
På fotgjengerovergang er jeg nesten alltid høflig og stopper, kanskje den viktigste jeg gjør på veiene.
Alle har sett syklister som spiller "tour de roulette" med livet på sykkelen, jeg forstår meg ikke på de som ved et uhell uansett rett eller ikke, hjelm eller ikke får hodet sitt "smashet" for å spare 14sek eller holde på retten sin når konsekvensene hvis du er heldig så blir det grøt og sugerør samt bleier resten av livet.
Det finnes svært mange idioter på 4 hjul, mange kjører varebil, taxi eller buss, det jeg ikke skjønner er hvorfor noen skal "råkjøre" en strekning på 5-10km for å spare kanskje 1-2min.
Skal man til Oslo så vil jo 10-15 over gi en besparelse som i det minste forsvarer gleden av å gasse litt......
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Holdte på å krasje med en taxi som brøt vikepliten ved perleporten på gløshaugen ikveld, samt at jeg nesten kjørte på en syklist uten lys eller reflex ved rundkjøringen på lerkendal i mørket uten gatelys og regn kl 22.15.
Kunne fått jobb på Gaza han siste................................
Kunne fått jobb på Gaza han siste................................
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Jeg har så absolutt ikke noe imot de syklistene som følger trafikkreglene, og det er jo heller ikke disse artikkelen omhandler. Alle har like mye rett til å være i trafikken, men med denne retten følger en god del plikter. Det som er problemet er at enkelte syklister tror de eier verden med en gang de spenner foten fast i trøen. Er de i veibanen driter de langt i om de hindrer bilister, man kan av og til lure på om de tror de har sin fulle rett til å lage kø. Når de samme syklistene kommer på fortauet og blir hindret av en fotgjenger de har vikeplikt for derimot, da er de ikke snau om å skjelle vedkommende ut for at han ikke flytter seg.
Det man som syklist må huske på er et par vesentlige ting, så går alt så veldig veldig bra;
-Sykler man i veien har man de samme retter og plikter som bilistene når det kommer til trafikkregeler. Røde lys, vikeplikt, forbikjøringsregler og alt det andre gjelder like mye for syklister som for alle andre.
-Sykler man på gangvei fortau har man vikeplikt for gående. Det hender tidt og ofte man som fotgjenger får kjeft dersom man bruker mer enn 0,05 sekunder på å gå til siden når de kommer i 60 på fortauet.
-Selv om man har rett til å sykle i veibanen har man IKKE rett til å hindre andre trafikkanter, ref trafikkreglene §12 punkt 4;
-Så til sist den viktigste regelen, den som er hovedgrunnen til at jeg driter langt i å sykle i det hele tatt; Du er en myk trafikkant, og det er du som får vondt, blir skadet, eller dør om noe skjer. Da hjelper det lite at du kan bruke dine siste åndedrag på å fortelle bilisten at det var hans feil...
Det man som syklist må huske på er et par vesentlige ting, så går alt så veldig veldig bra;
-Sykler man i veien har man de samme retter og plikter som bilistene når det kommer til trafikkregeler. Røde lys, vikeplikt, forbikjøringsregler og alt det andre gjelder like mye for syklister som for alle andre.
-Sykler man på gangvei fortau har man vikeplikt for gående. Det hender tidt og ofte man som fotgjenger får kjeft dersom man bruker mer enn 0,05 sekunder på å gå til siden når de kommer i 60 på fortauet.
-Selv om man har rett til å sykle i veibanen har man IKKE rett til å hindre andre trafikkanter, ref trafikkreglene §12 punkt 4;
Dette vil altså si at når en syklist blir forbikjørt skal han faktisk ikke bli irritert over en stygg forbikjøring, men derimot styre inn til siden og slakke av farten for å hjelpe bilen forbi! Om alle gjorde slik ville det knapt finnes noe som kunne kalles en stygg forbikjøring, dette gjelder selvsagt også andre kjøretøy som går så sakte at de hindrer "normal" trafikk. Hadde syklistene fulgt denne paragrafen så tror jeg bilistene hadde hatt en HELT annen holdning også, for da ville de bli minimalt hindret av syklister.... Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
-Så til sist den viktigste regelen, den som er hovedgrunnen til at jeg driter langt i å sykle i det hele tatt; Du er en myk trafikkant, og det er du som får vondt, blir skadet, eller dør om noe skjer. Da hjelper det lite at du kan bruke dine siste åndedrag på å fortelle bilisten at det var hans feil...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Helt enig med deg. Det som overrasker meg mest med syklister er deres evinnelige hat ovenfor bilister, og deres trang til å tviholde på deres rett til å ferdes blandt biler. All den energien ser ut til å overskygge ønsket om å lage flyt i trafikken. Jeg blåser lang vei i om idioter i trafikken ferdes på 2 eller 4 hjul, med eller uten motor.EdHunter N815 skrev:Kloke ord
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
Kjører på sykkelstien jeg. Er ikke så mange syklister der!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!
fineHelge skrev:Kjører på sykkelstien jeg. Er ikke så mange syklister der!

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt