Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!

Legg inn av EdHunter N815 » 10 sep 2009, 22:08

http://www.ba.no/nyheter/article4575156.ece

Det var f... meg på tide!!!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Endelig skal politiet ta selvmordssyklistene!

Legg inn av Morti » 10 sep 2009, 22:30

er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall :mrgreen:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 11 sep 2009, 01:07

De skulle i det minste hatt ansvarsforsikring slik at de kan erstatte lakkskader :mrgreen:
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 11 sep 2009, 08:48

Morti skrev:er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall :mrgreen:
Mener da at en høyesterettsdom fikk frem at det faktisk er lov å sykle over fotgjengerfelt så lenge det skjer i gangfart :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 11 sep 2009, 16:15

Ottar N398 skrev:
Morti skrev:er mange syklister som har fått testa bremsene når de har tenkt til å sykle over fotgjengerfelt foran 100`n min hvertfall :mrgreen:
Mener da at en høyesterettsdom fikk frem at det faktisk er lov å sykle over fotgjengerfelt så lenge det skjer i gangfart :mrgreen:
Det er jo helt greit, men gangfart forutsetter jo at de så og si stopper opp slik at du rekker å få med deg at de kommer over. Av de syklistene jeg ser til dagen kan jeg tippe at 5% stopper og går over slik loven sier (dette er de "normale" uten den tvilsomme bekledningen), 20% slakker av slik du sier her (også mest normale folk), mens de resterende 75% kommer rasende og vrenger over veien (her kommer kondomdrakt og supermannholdning inn i bildet).

Du har jo også de som kommer syklende på fortauet og plutselig finner ut at det var kjedelig å sykle der, hvorpå de omtrent hopper ut i veien forran deg uten at dette skjer i nærheten av noen overgang. Vikeplikt eksisterer jo som kjent ikke for syklister, så at man må bråbremse og vente på plass til å komme forbi er da ikke så nøye.

Men verst av alle er jo så absolutt de som kommer syklende forbi på HØYRE side av saktegåenge kø, akkurat som de er untatt alle forbikjøringsregler. En ting er jo at de bryter en regel, men det verste er jo at de er så dum at de ikke innser at de hindrer bilene når køen begynner å bevege seg kjappere, og dermed skaper enda mer kø. Det er mang en gang jeg har angret på at jeg har så ny og fin bil, for ellers skulle de fått smake på grøften når de forsøkte å passere meg. :twisted:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm

Legg inn av Edward N812 » 11 sep 2009, 18:28

haha! helt herlig! elsker å snitte de som sykler over fotgjengefeltet. særlig kule er dem som får biler til å stoppe så dem kan sykle over fotgjengefeltet, for å så å fortsette å sykle videre midt i veien :roll:
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 12 sep 2009, 00:41

Disse debattene raser i alle landets media, og man kan bare håpe at resultatet blir trafikkregler som er lettere å følge.
Høres ut som folk her er veldig opptatt av syklister som krysser veien i fotgjengerfelt. Jeg har funnet ut at det er smidigere å slippe syklister over, og selv sykle over når jeg sykler. De gangene det er forsvarlig selvfølgelig. Husk at påkjørsretten aldri har eksistert! :wink:
Det jeg så på nyhetsreportasjen her om dagen var at politiet var ute etter å ta de som sykler mot trafikkreglene, rødt lys osv...
Det er jo ikke mot trafikkreglene å sykle over et gangfelt dersom man ikke er til hinder for noen. Og på lysregulerte gangfelt (les: grønn mann) har jo kjøretøy vikeplikt for syklister, fordi de da enten har rødt lys, eller svinger til høyre eller venstre inn på en annen vei.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 12 sep 2009, 11:54

Jeg er faktisk en av de som bruker kondomdrakt og sykler 10-15timer i uken. Og det er ikke syklistene som er værst, selv om jeg har opplevd ekstrem tilfeller med de også. Det er virkelig noen som sykler med livet som innsats, og jeg synes jeg har oppfattet at det er folk som sykler uten hjelm som er værst. De sykler over gangfelt som om alle skal stoppe uansett. Dette har jeg sett en del "stundenter" uten førerkort i Trondheim gjøre.
Jeg selv bruker å sykle på veien stort sett, og har nesten faktisk blitt meid ned av en annen syklist.

Men billistene er uansett værst, noe av det jeg har opplevd:
- De spytter.
- Kjefter og roper fra bilen.
- Truer med bank.
- Klarer sjelden å beregne forbikjøringen rett.
- Noen skal absolutt forbi uansett. Jeg har sett noen eks. av dette, de kjører forbi meg, og like etterpå er det fartsdumper. Obs, bare så det smeller.
- Kjører på meg, og legger skylden på meg.
- Kastet potet(tror de var fulle, hehe), men likevell livsfarlig.
- Stopper meg og forklarer trafikkreglene, som de egentlig ikke kan 100%.

Jeg selv kjører alltid etter trafikkreglene, går alltid av sykkelen vær gang jeg skal over(de få gangen jeg bruker gangfelt). Kjører aldri forbi på høyre i rushen og ellers. Bruker gang og "sykkelsti" der farten min ikke blir så høy, oppoverbakker f.eks. Jeg er alltid bestemt i trafikkbildet, slik at bilistene "leser" meg. Det skulle vært mer tilrettelagt for syklisten, med egen sykkelsti i byer, men jeg kan godt skjønne at det vanskelig lar seg gjøre i dag, da gatene/veiene er smale nok fra før.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 12 sep 2009, 19:01

Kurt har rett, ingen har påkjørsrett.........

På fotgjengerovergang er jeg nesten alltid høflig og stopper, kanskje den viktigste jeg gjør på veiene.

Alle har sett syklister som spiller "tour de roulette" med livet på sykkelen, jeg forstår meg ikke på de som ved et uhell uansett rett eller ikke, hjelm eller ikke får hodet sitt "smashet" for å spare 14sek eller holde på retten sin når konsekvensene hvis du er heldig så blir det grøt og sugerør samt bleier resten av livet.

Det finnes svært mange idioter på 4 hjul, mange kjører varebil, taxi eller buss, det jeg ikke skjønner er hvorfor noen skal "råkjøre" en strekning på 5-10km for å spare kanskje 1-2min.
Skal man til Oslo så vil jo 10-15 over gi en besparelse som i det minste forsvarer gleden av å gasse litt......

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 12 sep 2009, 22:26

Holdte på å krasje med en taxi som brøt vikepliten ved perleporten på gløshaugen ikveld, samt at jeg nesten kjørte på en syklist uten lys eller reflex ved rundkjøringen på lerkendal i mørket uten gatelys og regn kl 22.15.
Kunne fått jobb på Gaza han siste................................

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 12 sep 2009, 23:47

Jeg har så absolutt ikke noe imot de syklistene som følger trafikkreglene, og det er jo heller ikke disse artikkelen omhandler. Alle har like mye rett til å være i trafikken, men med denne retten følger en god del plikter. Det som er problemet er at enkelte syklister tror de eier verden med en gang de spenner foten fast i trøen. Er de i veibanen driter de langt i om de hindrer bilister, man kan av og til lure på om de tror de har sin fulle rett til å lage kø. Når de samme syklistene kommer på fortauet og blir hindret av en fotgjenger de har vikeplikt for derimot, da er de ikke snau om å skjelle vedkommende ut for at han ikke flytter seg.

Det man som syklist må huske på er et par vesentlige ting, så går alt så veldig veldig bra;

-Sykler man i veien har man de samme retter og plikter som bilistene når det kommer til trafikkregeler. Røde lys, vikeplikt, forbikjøringsregler og alt det andre gjelder like mye for syklister som for alle andre.

-Sykler man på gangvei fortau har man vikeplikt for gående. Det hender tidt og ofte man som fotgjenger får kjeft dersom man bruker mer enn 0,05 sekunder på å gå til siden når de kommer i 60 på fortauet.

-Selv om man har rett til å sykle i veibanen har man IKKE rett til å hindre andre trafikkanter, ref trafikkreglene §12 punkt 4;
... Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Dette vil altså si at når en syklist blir forbikjørt skal han faktisk ikke bli irritert over en stygg forbikjøring, men derimot styre inn til siden og slakke av farten for å hjelpe bilen forbi! Om alle gjorde slik ville det knapt finnes noe som kunne kalles en stygg forbikjøring, dette gjelder selvsagt også andre kjøretøy som går så sakte at de hindrer "normal" trafikk. Hadde syklistene fulgt denne paragrafen så tror jeg bilistene hadde hatt en HELT annen holdning også, for da ville de bli minimalt hindret av syklister.

-Så til sist den viktigste regelen, den som er hovedgrunnen til at jeg driter langt i å sykle i det hele tatt; Du er en myk trafikkant, og det er du som får vondt, blir skadet, eller dør om noe skjer. Da hjelper det lite at du kan bruke dine siste åndedrag på å fortelle bilisten at det var hans feil...

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 15 sep 2009, 22:16

EdHunter N815 skrev:Kloke ord
Helt enig med deg. Det som overrasker meg mest med syklister er deres evinnelige hat ovenfor bilister, og deres trang til å tviholde på deres rett til å ferdes blandt biler. All den energien ser ut til å overskygge ønsket om å lage flyt i trafikken. Jeg blåser lang vei i om idioter i trafikken ferdes på 2 eller 4 hjul, med eller uten motor.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 16 sep 2009, 15:10

Kjører på sykkelstien jeg. Er ikke så mange syklister der!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 16 sep 2009, 16:44

Helge skrev:Kjører på sykkelstien jeg. Er ikke så mange syklister der!
fine =D>
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar