Mener å huske at når jeg tok førerkort stod det en plass at man skal tilpasse fart etter forholdene. Det gjorde ikke lovens lange arm i dette tilfelle

Moderator: Moderatorer
Selvsagt, politiet må jo slippe å bli straffet stakkar!Eirik skrev:Det blir vel neppe noen sak av dette, hvis politiet behandler denne saken som de gjør med brorparten av sakene sine.
Hvis du kjører i grøfta har du med andre ord brutt denne regelen, og vi måtte ikke finne på å skrive på skademeldingen at vi kanskje hadde hatt litt for høy fart i svingen. Det som derimot måtte skrives, var for eksempel at en elg/dyr plutselig hoppet ut i vegen, og at vi måtte gjøre en unnamanøver for å unngå kollisjon. Da har du jo per definisjon fortsatt herredømme over kjøretøyet, og har derfor ikke gjort noe ulovlig. Dette var visstnok prøvd og funnet i orden§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
"En skal være i stand til å stoppe på den strekning man har oversikt over"kristianur N1169 skrev:Men hvis du har kjørt for fort til å enkelt stoppe for elgen eller dyret så har du jo heller ikke avpasset farten etter forholdene. Så det er det absolutt ingen forskjell på.
Men å huske at jeg lærte at man skal kunne stoppe på 1/3 av den veistrekningen man synlig ser foran seg... I landet med VW i svinger så betyr jo egentlig det i praksis at maksfarta blir 50...Terra N837 skrev:"En skal være i stand til å stoppe på den strekning man har oversikt over"kristianur N1169 skrev:Men hvis du har kjørt for fort til å enkelt stoppe for elgen eller dyret så har du jo heller ikke avpasset farten etter forholdene. Så det er det absolutt ingen forskjell på.
Var noe slik som stod i teoriboka, er elg kan jo hoppe ut rett foran bilen. Da strider det mot alt å klare å stoppe en bil på ett øyeblikk hvis man har litt fart