Mener å huske at når jeg tok førerkort stod det en plass at man skal tilpasse fart etter forholdene. Det gjorde ikke lovens lange arm i dette tilfelle
Kjøre etter forholdene
Moderator: Moderatorer
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Kjøre etter forholdene
Kom over denne: http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24305" onclick="window.open(this.href);return false;
Mener å huske at når jeg tok førerkort stod det en plass at man skal tilpasse fart etter forholdene. Det gjorde ikke lovens lange arm i dette tilfelle
Mener å huske at når jeg tok førerkort stod det en plass at man skal tilpasse fart etter forholdene. Det gjorde ikke lovens lange arm i dette tilfelle
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Kjøre etter forholdene
Det stemmer at man skal tilpasse farten etter forholdene. Det er jo faktisk straffbart å kjøre i grøfta.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar

- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Kjøre etter forholdene
Aiai.. trist dette folkens men... HAHAHAHAHAHAHAHA 
- Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Kjøre etter forholdene
Gjett om han får høyre ditta leeeenge sida de va den fyste dagen på jobb 
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Kjøre etter forholdene
Det blir vel neppe noen sak av dette, hvis politiet behandler denne saken som de gjør med brorparten av sakene sine.
25 Year anniversary of Saab 9000
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Kjøre etter forholdene
Selvsagt, politiet må jo slippe å bli straffet stakkar!Eirik skrev:Det blir vel neppe noen sak av dette, hvis politiet behandler denne saken som de gjør med brorparten av sakene sine.
Vet om et tilfelle der en bil kjørte i grøften for å unngå å kræsje i et vikepliktskryss på svært glatt føre. Rett etter kommer purken på samme sted og kræsjer så det synger etter med en bil de har vikeplikt for. Føreren i personbilen mistet lappen for å ha kjørt uaktsomt, purkef*** slapp unna uten følger...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Kjøre etter forholdene
En liten OT:
I forbindelse med at jeg tok kurs på G8 kran i militsen, hadde jeg dette modul 1.1 kurset med en pussig skrue.
En av tingene vi fikk høre var følgende tips.
Hvis du kommer kjørende langs vegen, i lovlig fart i følge skiltingen, men akkurat så fort at du sklir av vegen. Da har du brutt vegtrafikklovens:
I forbindelse med at jeg tok kurs på G8 kran i militsen, hadde jeg dette modul 1.1 kurset med en pussig skrue.
En av tingene vi fikk høre var følgende tips.
Hvis du kommer kjørende langs vegen, i lovlig fart i følge skiltingen, men akkurat så fort at du sklir av vegen. Da har du brutt vegtrafikklovens:
Hvis du kjører i grøfta har du med andre ord brutt denne regelen, og vi måtte ikke finne på å skrive på skademeldingen at vi kanskje hadde hatt litt for høy fart i svingen. Det som derimot måtte skrives, var for eksempel at en elg/dyr plutselig hoppet ut i vegen, og at vi måtte gjøre en unnamanøver for å unngå kollisjon. Da har du jo per definisjon fortsatt herredømme over kjøretøyet, og har derfor ikke gjort noe ulovlig. Dette var visstnok prøvd og funnet i orden§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Kjøre etter forholdene
Men hvis du har kjørt for fort til å enkelt stoppe for elgen eller dyret så har du jo heller ikke avpasset farten etter forholdene. Så det er det absolutt ingen forskjell på.
Kristian
- Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Kjøre etter forholdene
Dette er utprøvd ja. Har hørt dette flere ganger tidligere og det er flere som sier at det funker å skylde på dyrene 
Og at man ikke har herredømme over bilen hvis man ikke kjører sakte nok til å unngå dyr er tull. En elg f.eks. kan finne på å hoppe ut i veien og lande 5 cm foran bilen din uten at du har sett den komme. Og da treffer du den uansett, med mindre du står stille.
Og at man ikke har herredømme over bilen hvis man ikke kjører sakte nok til å unngå dyr er tull. En elg f.eks. kan finne på å hoppe ut i veien og lande 5 cm foran bilen din uten at du har sett den komme. Og da treffer du den uansett, med mindre du står stille.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Kjøre etter forholdene
"En skal være i stand til å stoppe på den strekning man har oversikt over"kristianur N1169 skrev:Men hvis du har kjørt for fort til å enkelt stoppe for elgen eller dyret så har du jo heller ikke avpasset farten etter forholdene. Så det er det absolutt ingen forskjell på.
Var noe slik som stod i teoriboka, er elg kan jo hoppe ut rett foran bilen. Da strider det mot alt å klare å stoppe en bil på ett øyeblikk hvis man har litt fart
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2035
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Kjøre etter forholdene
Like ved der jeg bor er det en 90 graders sving. Det glemte han som kjørte uttrykning
V70'n lå pent på siden laaangt ute på ett jorde.
V70'n lå pent på siden laaangt ute på ett jorde.
"Alt" fra totakt til turbo
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Re: Kjøre etter forholdene
Så man burde kjøre i 10 km/t for og ha full kontroll..men du får jo bot da og,når man ligger langt under fartsgrensa.. 
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Kjøre etter forholdene
Men å huske at jeg lærte at man skal kunne stoppe på 1/3 av den veistrekningen man synlig ser foran seg... I landet med VW i svinger så betyr jo egentlig det i praksis at maksfarta blir 50...Terra N837 skrev:"En skal være i stand til å stoppe på den strekning man har oversikt over"kristianur N1169 skrev:Men hvis du har kjørt for fort til å enkelt stoppe for elgen eller dyret så har du jo heller ikke avpasset farten etter forholdene. Så det er det absolutt ingen forskjell på.
Var noe slik som stod i teoriboka, er elg kan jo hoppe ut rett foran bilen. Da strider det mot alt å klare å stoppe en bil på ett øyeblikk hvis man har litt fart
Stakkars, det var jo første dagen hans på jobb da og når han i tillegg kjørte Ford så kan dette skje selv den beste
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Kjøre etter forholdene
Er 1/3 av strekningen man har oversikt over. Og hvis en ikke vet om det plutselig kan dukke opp en elg 1m foran bilen har man ikke oversikt over mer enn en meter foran bilen. (pr. def. og satt på spissen selvsagt. Men like fult mener jeg at det ikke er noen forskjell)
Kristian
