Lyd i 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Lyd i 9-5

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jul 2007, 19:50

Jeg lurte på hvilke oppgraderinger som må gjøres i mitt tilfelle i en 9-5..
Bilen er en 1998 sedan.

Spørsmålet er;
Hva skjer om jeg bare bytter ut høytallere, uten å bytte forsterker? Har skjønt at det er en litt spesiell impedans i høytallerne i 9-5, og da er vel også forsterker spesiell? Eventuelt hvordan det er å sette inn en ekstra forsterker til subber?

Skal sies at hovedenheten er det første som blir byttet, til en Pioneer Avic
D3..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 jul 2007, 20:11

Aner ikke hva impedansen er på høyttalerne er, men det kan du jo bare ohme deg frem til, og da kan du jo gå ut i fra at impedansen er den samme på forsterkeren. Går ut i fra at hver høyttaler går på egen utgang? Så de ikke er serie, eller parallell koblet. Men du kan jo også ohme kablene rett fra pluggen som skal inn i spilleren din :)
Ikke noe problem og sette inn en forsterker til til subben. Bare å dra strøm og signalkabel det :) Helt på hver sin side av bilen, dette pga støy.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 02 jul 2007, 20:15

Byttet ut spilleren og koblet forsterker med sub i min bil.
Gikk bare bra, men måtte ha hjelp til å finne en gjennomføring i torpedoveggen.
Håper tollvesnet i tromsø fikk problemer med å sjekke reservehjulsbrønnen siden sub`en stod oppå luka :twisted: :lol:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jul 2007, 21:01

Impedansen er space, det vet jeg og verdiene står på mitt-eget.. Jaja, tror jeg begynner med hovedenhet og subber jeg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 02 jul 2007, 21:21

Jeg skal like å være med å legge opp ledninger til strøm, pluss og minus fra batteriet.
Det kan bli interessant. :)

Husk å ringe meg før du gjør noe.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 02 jul 2007, 22:32

Husk å la jordkabelen fra forsterkeren være kortest mulig, finn egnet sted i bagasjerommet for den.

Ikkeno problem å få + gjennom torpedo'n, bare fjern plata over pedalene så ser du gjennomføringa til kabelstammen der.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 02 jul 2007, 22:34

Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jul 2007, 23:09

ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Er ingen susing i bilen min, og der er det jording i bagasjerommet.. Skal få dokumentert alt med bidler, og det kommer nok prosjekttråd.. Men blir nok litt rit med kabeltrekking, hadde liksom ikek tenkt å demontere like mye interiør som jeg gjorde i 900`en..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 02 jul 2007, 23:10

Det er lett å trekke kabel i 9-5.
Samme prinsipp som de fleste biler, kabelgater under dørlistene.

Veldig enkle å komme til.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 jul 2007, 23:14

ottorasmussen N242 skrev:Det er lett å trekke kabel i 9-5.
Samme prinsipp som de fleste biler, kabelgater under dørlistene.

Veldig enkle å komme til.
Det er greit.. Litt skeptisk til signal i mittkonsoll da..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 jul 2007, 23:19

ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Susing kommer av dårlig jording av selve spilleren...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 02 jul 2007, 23:36

matrox N522 skrev:
ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Susing kommer av dårlig jording av selve spilleren...
Ikke alltid! Otto har helt rett i at strøm og signal skal trekkes på hver sin side. Trikset med å trekke jordkabel fra batteriet og bak har jeg også hørt om... Dersom du jorder forsterkeren bak, så jorder du på samme siden som jordingen er i motorrommet. Høytalere kan ikke ohmes, det gir deg ingen nyttig info, for høytalere har dynamisk motstand, og har impedanskurve.
Er interessert i hvordan dette går, så hold oss oppdaterte, Fresh! :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jul 2007, 00:43

matrox N522 skrev:Aner ikke hva impedansen er på høyttalerne er, men det kan du jo bare ohme deg frem til, og da kan du jo gå ut i fra at impedansen er den samme på forsterkeren. Går ut i fra at hver høyttaler går på egen utgang? Så de ikke er serie, eller parallell koblet. Men du kan jo også ohme kablene rett fra pluggen som skal inn i spilleren din :)
Ikke noe problem og sette inn en forsterker til til subben. Bare å dra strøm og signalkabel det :) Helt på hver sin side av bilen, dette pga støy.
Men matrox da, kan da ikke ohme impedansen i en spole? Dessuten fungerer de fleste forsterkere på de fleste standard impedanser (2-8 ohm), det er bare et spørsmål om hvor mye effekt en får ut egentlig.

Edit: tenkte ikke å ta det med, men grunnen til at en ikke kan ohme med multimeter er at impedans, som er oppgitt på spolen, er vekselstrømsmotstand, mens resistans, som multimeteret måler, er likestrømsmotstand :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar