Lyd i 9-5
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Lyd i 9-5
Jeg lurte på hvilke oppgraderinger som må gjøres i mitt tilfelle i en 9-5..
Bilen er en 1998 sedan.
Spørsmålet er;
Hva skjer om jeg bare bytter ut høytallere, uten å bytte forsterker? Har skjønt at det er en litt spesiell impedans i høytallerne i 9-5, og da er vel også forsterker spesiell? Eventuelt hvordan det er å sette inn en ekstra forsterker til subber?
Skal sies at hovedenheten er det første som blir byttet, til en Pioneer Avic
D3..
Bilen er en 1998 sedan.
Spørsmålet er;
Hva skjer om jeg bare bytter ut høytallere, uten å bytte forsterker? Har skjønt at det er en litt spesiell impedans i høytallerne i 9-5, og da er vel også forsterker spesiell? Eventuelt hvordan det er å sette inn en ekstra forsterker til subber?
Skal sies at hovedenheten er det første som blir byttet, til en Pioneer Avic
D3..
Styrer med DAB og AUX
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Aner ikke hva impedansen er på høyttalerne er, men det kan du jo bare ohme deg frem til, og da kan du jo gå ut i fra at impedansen er den samme på forsterkeren. Går ut i fra at hver høyttaler går på egen utgang? Så de ikke er serie, eller parallell koblet. Men du kan jo også ohme kablene rett fra pluggen som skal inn i spilleren din 
Ikke noe problem og sette inn en forsterker til til subben. Bare å dra strøm og signalkabel det
Helt på hver sin side av bilen, dette pga støy.

Ikke noe problem og sette inn en forsterker til til subben. Bare å dra strøm og signalkabel det

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Er ingen susing i bilen min, og der er det jording i bagasjerommet.. Skal få dokumentert alt med bidler, og det kommer nok prosjekttråd.. Men blir nok litt rit med kabeltrekking, hadde liksom ikek tenkt å demontere like mye interiør som jeg gjorde i 900`en..ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Styrer med DAB og AUX
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Susing kommer av dårlig jording av selve spilleren...ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ikke alltid! Otto har helt rett i at strøm og signal skal trekkes på hver sin side. Trikset med å trekke jordkabel fra batteriet og bak har jeg også hørt om... Dersom du jorder forsterkeren bak, så jorder du på samme siden som jordingen er i motorrommet. Høytalere kan ikke ohmes, det gir deg ingen nyttig info, for høytalere har dynamisk motstand, og har impedanskurve.matrox N522 skrev:Susing kommer av dårlig jording av selve spilleren...ottorasmussen N242 skrev:Jeg har da vitterlig blitt anbefalt å trekke også jording bakover fra motorrommet for å unngå susing og støy, noe jeg har fått i de andre bilene mine når det har blitt satt inn forsterker.
Er interessert i hvordan dette går, så hold oss oppdaterte, Fresh!

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Men matrox da, kan da ikke ohme impedansen i en spole? Dessuten fungerer de fleste forsterkere på de fleste standard impedanser (2-8 ohm), det er bare et spørsmål om hvor mye effekt en får ut egentlig.matrox N522 skrev:Aner ikke hva impedansen er på høyttalerne er, men det kan du jo bare ohme deg frem til, og da kan du jo gå ut i fra at impedansen er den samme på forsterkeren. Går ut i fra at hver høyttaler går på egen utgang? Så de ikke er serie, eller parallell koblet. Men du kan jo også ohme kablene rett fra pluggen som skal inn i spilleren din
Ikke noe problem og sette inn en forsterker til til subben. Bare å dra strøm og signalkabel detHelt på hver sin side av bilen, dette pga støy.
Edit: tenkte ikke å ta det med, men grunnen til at en ikke kan ohme med multimeter er at impedans, som er oppgitt på spolen, er vekselstrømsmotstand, mens resistans, som multimeteret måler, er likestrømsmotstand

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1