info om 900 rallycrossbil?
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: info om 900 rallycrossbil?
hvis det er mulig å få bygd om til et system som sitter originalt på biler av samme plattform, er jo sjansene for godkjenning i beste fall eksisterende. essensielt for oss som ikke er interessert i å bygge dragrace -og banebiler
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: info om 900 rallycrossbil?
Enig med deg Edward N812. Dersom man så ønsker, benytter man seg jo ei heller av orginaldel fra en standard-bilEdward N812 skrev:hvis det er mulig å få bygd om til et system som sitter originalt på biler av samme plattform, er jo sjansene for godkjenning i beste fall eksisterende. essensielt for oss som ikke er interessert i å bygge dragrace -og banebiler

Men når vi først er inne på det med Saab bygget på samme plattform som andre biler utstyrt med 4x4:
Gikk vel med drømmer en stund her om å bygge Saab 9000 4x4. Saab 9000 har jo og felles plattform med noen andre biler. Nærmere bestemt Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164. Sistnevnte er jo også levert som 4x4. Det er en del forskjell på Alfa’en og 9000, men i teorien skulle det være mulig, selv om jeg tror det er en mye større utfordring enn konvertering av NG900/OG9-3 til 4x4.

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: info om 900 rallycrossbil?
Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen 
En annen ting som ingen her ser ut til å tenke på er jo det faktum at Saab-motoren ikke passer på kassa til Opelen.. Det er vel to Opelkasser som er bolt on og det er kassa fra Omega MV6 samt 2.2tid.

En annen ting som ingen her ser ut til å tenke på er jo det faktum at Saab-motoren ikke passer på kassa til Opelen.. Det er vel to Opelkasser som er bolt on og det er kassa fra Omega MV6 samt 2.2tid.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: info om 900 rallycrossbil?
Eksosen kan nok by på lite problem å få plass til, selv om det finnes løsninger for det og med litt fantasi (doble rektangulære rør f eks). Hva gjelder Opelkassa på Saabmotor, er vel det et mindre problem... Finnes ufatterlig mange eksempel på at folk har fått laget adapterplater mellom ulike motor/girkasse-kombinasjoner. Nevner bare V8 i en Toyota Hilux med orginal kasse, eller en Volkswagon dieselmotor på en M40 Volvokasse og satt i en Volvo L3314N f.eks.. Om en tenker litt som Solan Gundersen så er det svært lite som er umulig. Bare litt større utfordring... Men desverre har vi regelværk i Norge som er mer Ludvik-orientert når det kommer til motoriserte framkomstmiddel: Alt er farlig, og derfor helst ulovelig. Det som evt er lovelig er gjerne bare unntak. Er det lov så er det helst så avgiftsbelagt at det ikke er så mange som begir seg ut på noen større ombygging, eller nybygging i dette landetTor N12 skrev:Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen
En annen ting som ingen her ser ut til å tenke på er jo det faktum at Saab-motoren ikke passer på kassa til Opelen.. Det er vel to Opelkasser som er bolt on og det er kassa fra Omega MV6 samt 2.2tid.

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: info om 900 rallycrossbil?
Jeg sier jo ikke at det ikke går an men det er nå alikevel litt verre å gjøre dette enn det du sier der daJim S. N1578 skrev:I teorien så er det bolt on for å få en Saab NG900 4x4 med drivlinjen fra en av de to andre.

Hadde det vært bolt-on så hadde det nok vært mange 4x4 Saaber... i allefall i sveariket der det er lettere å få godkjent slike ombygginger.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: info om 900 rallycrossbil?
hmm, hvis calibra bruker samme tunnelen til mellomaksel, må jo den ha funnet et annet sted til eksosen den også?Tor N12 skrev:Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen![]()
jeg er så vanvittig gira på et SAAB 4x4 med skilter-prosjekt. ser massevis av utfordringer, akkurat som du gjør tor, men jeg må jo leve i håpet

synd å drive å kapre tråden om den 900 rallycross-bilen. Jeg ser gjerne at diskusjonen fortsetter selvsagt, kanskje noen sitter på noen nyttige linker eller teorier/forsøk fra tidligere?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: info om 900 rallycrossbil?
som nevnt i tråden tidligere så står jo motoren langsstilt i di fleste biler som er konvertert. og det brukes da ofte subaru eller audi drivlinje. men begynte da å lure på hva han her hadde valgt siden motoren fortsatt er tverrstillt. og det med at motoren ligger en del på skrå kunne vel kanskje gi noen hint uten at jeg har noe svar på det... første tanken som slo meg var evo siden det er et veldig solid utgangspunkt men masse motorsport deler å finne. og det er jo ikke dumt i rallycross. men har ingen kjennskap til dem så vet ikke om det kan være brukt her....
artig prosjekt du hadde linket til Daniel
artig prosjekt du hadde linket til Daniel

SAAB SPORT & RALLY
- Holger N1591
- 1,5 bar
- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Re: info om 900 rallycrossbil?
hva med 4trekk fra lancia? der står jo motoren på skrå hvertfall å tværrstilt
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: info om 900 rallycrossbil?
Kult prosjekt. Har vært innom og lest det før, men ikke noe nyttHolger N1591 skrev:hva med 4trekk fra lancia? der står jo motoren på skrå hvertfall å tværrstilt
Ble vel litt feil å kalle det bolt on ja.

Men for de med masse penger og frykt for at F28 kassen ikke holder så finnes det forsterkniner der og. Quaife ATB Limited Slip Differensial, Helix 4 Paddle Race Spec Clutch og Clutchhus (Konvertert til FWD) satt på en Astra med 392 hk m/nitro, 312 hk uten. I tillegg får du satsen under:

Er samme som har tettstega 6-speed sett til F-25 og F35 kassen


http://www.quaife.co.uk
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: info om 900 rallycrossbil?
den er fin den tråden du linkertil ja, daniel. har lest den før. det kjedelige med den er at motoren skal inn i en calibra..
noen som klarer å skimte noen adapter mellom kasse og motor her? tor sier jo over meg et sted her at det kun er MV6 og 2.2tdi kasser som passer rett på, og ingen av dem kom vel med 4x4.

noen som klarer å skimte noen adapter mellom kasse og motor her? tor sier jo over meg et sted her at det kun er MV6 og 2.2tdi kasser som passer rett på, og ingen av dem kom vel med 4x4.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: info om 900 rallycrossbil?
En tråd fra STCS om en Svenske med Saab 9-3 (1999 mod), B234R og F28 girkasse, konvertert til Fwd. Dårlig med bilder av motor girkasse sammen desverre...
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 13 mar 2009, 15:00
Re: info om 900 rallycrossbil?
Hei.
Jeg er eier av en slik opel vectra 4x4 sak.
for det første vil jeg påpeke at det nok er snakk om mer enn å bolte på deler.
blandt vectra'ne finnes det to forskjellige karrosserier, hvorav de som ikke har 4x4 har et helt annen utforming av gulvet fra rett før baksetene og vidre bakover.
disse "ikke 4x4" karosseriene har stiv bakaksel, og er nok tilnærmet "like" som 900ng gulvmessig.
med andre ord er det snakk om en del ombygging.
alle calibra har dog det rette gulvet for 4x4.
ang hvilke girkasser som passer, så passer 4x4 kassene rett på det dere vel kaller "kortmotor"
hele 4x4 systemet er litt for "avansert" for sitt eget beste, og det er flere ting som kan ryke.
de fleste tingene kan utbedres, men vinkeldrevet som retter driften bakover er nok det svakeste leddet ettersom det ikke finnes noen fullgod oppgradering her.
Jeg er eier av en slik opel vectra 4x4 sak.
for det første vil jeg påpeke at det nok er snakk om mer enn å bolte på deler.
blandt vectra'ne finnes det to forskjellige karrosserier, hvorav de som ikke har 4x4 har et helt annen utforming av gulvet fra rett før baksetene og vidre bakover.
disse "ikke 4x4" karosseriene har stiv bakaksel, og er nok tilnærmet "like" som 900ng gulvmessig.
med andre ord er det snakk om en del ombygging.
alle calibra har dog det rette gulvet for 4x4.
ang hvilke girkasser som passer, så passer 4x4 kassene rett på det dere vel kaller "kortmotor"
hele 4x4 systemet er litt for "avansert" for sitt eget beste, og det er flere ting som kan ryke.
de fleste tingene kan utbedres, men vinkeldrevet som retter driften bakover er nok det svakeste leddet ettersom det ikke finnes noen fullgod oppgradering her.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: info om 900 rallycrossbil?
Behagelig info!Retro Racing skrev:.
Vet du om det finnes et klart skille, der 4x4 gulv tar over for FWD gulv? Det ville kanskje letta jobben å bytte gulv fra en vectra4x4/calibra over på en ng900, i og med at ng900 skal dele plattform med FWD vectra?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 13 mar 2009, 15:00
Re: info om 900 rallycrossbil?
her er noe greier jeg scanna inn fra haynes for en liten evighet siden;

ellers er det kanskje noen bilder herifra som viser bedre;
er ganske tydlig skille
http://www.migweb.co.uk/forums/projects ... oject.html
ellers er det kanskje noen bilder herifra som viser bedre;
er ganske tydlig skille
http://www.migweb.co.uk/forums/projects ... oject.html
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: info om 900 rallycrossbil?
Jeg har spekulert litt her for jeg viste jeg hadde sett ng900 med 4x4 fra opel og plutselig så kom jeg på hvor jeg hadde sett det
Nebrothers i england har gjort dette:
http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1140.html
Tydeligvis ingen stooor suksess så de konverterte den til twin-engine:
http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1141.html
Noe som heller ikke ble allverdens suksess
Men skikkelig morro at noen er gærne nok til å prøve 

http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1140.html
Tydeligvis ingen stooor suksess så de konverterte den til twin-engine:
http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1141.html
Noe som heller ikke ble allverdens suksess


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor