Prøvesitte og900, Trondheim.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
hoyland

Prøvesitte og900, Trondheim.

Legg inn av hoyland » 06 nov 2011, 21:20

Hallo folkens!
Min første post her, og om ting går vegen kan det bli mange flere med tiden. :)

Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en og900 turbo. Dette er en bil som appellerer til mine sanser, og etter å ha gått mange år uten å i det hele tatt eie en bil, føler jeg meg klar for igjen bli bileier - nå med stil! Jeg har imidlertid aldri hatt noe med en slik bil å gjøre før og står dermed ovenfor en litt spesiell utfordring. Det har seg slik at jeg er over 2 meter høy og det betyr at ikke alle typer biler passer mine proporsjoner. Jeg klarer fint å sitte i og kjøre de fleste typer biler, men dersom jeg selv skal eie en, setter jeg litt høyere krav til at "passformen" på førermiljøet er riktig. Ettersom ordentlige 900 turboer, i god stand og riktige specs, ikke akkurat vokser på trær kan anskaffelse av en slik bil forutsette at man må reise halve landet på langs for å finne et eksemplar. Før jeg evt. begir meg ut på det skulle jeg så gjerne bare ha prøvesittet en 900. I den anledning lurer jeg på om noen kan være behjelpelige. Jeg kan betale noen kroner om noen gidder å ta seg bryet med å vise meg en 900 i Trondheim/omegn.

Er det kanskje noen andre der ute med litt vel mye rygg- og beinlengde som av erfaring kan si noe om hvordan de opplever førerplassen i en 900? Er takhøyden tilstrekkelig? Går kne/legg i ratt eller midtkonsollen? Er det da evt. prøvd med et mindre ratt? Er det en enkel sak å bygge om litt på sete-understell for å gi mer takhøyde?

Alle synspunkt, forslag og annen hjelp mottas med stor takk!

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Prøvesitte og900, Trondheim.

Legg inn av na_X » 06 nov 2011, 21:31

Hei.
Ingvar og Andreas her på forumet er ganske høye og har (hatt) OG900, ifølge Ingvar så er det vel bedre plass til føtterne i den enn i en ng900/OG9-3. Andreas har vel sin enda som er til salgs forøvrig? Tror setene fra 9000 aero er litt lavere enn de orginale setene, Andreas har denne varianten i sin bil, men man mister da vippefunksjonen for å få brukt baksetene hvis man velger en 3-dørs 900 (som også er den fineste og vanskeligste å finne i bra stand da den er ganske ettertraktet). 900 er utvilsomt en morro bil å kjøre, gliser etter bare noen få meter når jeg kjører den. Det er noen til som kjører OG900 her i byen, men det blir færre og færre da de fleste velger å gå for litt mer komfort. Se om det kommer respons fra noen her inne fra Tr.heim, alltid morro med flere i området som har OG900. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 nov 2011, 22:40

Jeg er 190cm høy og har hatt gammel 900 i mange år. Jeg har ikke problemer med takhøyden, men det er ikke veldig mye klaring. Det er soltak på både min gamle og min nåværende 900, det er mer høyde uten soltak. Ikke noe problem med ratt eller midtkonsoll, men venstre hjulhus tar mye plass i fotbrønnen, så jeg sitter med venstrefoten enten trukket bakover eller under clutchen. Jeg har store føtter og kjørte ofte langturer uten sko.

Min gamle 900, en 1990-modell, ble solgt nordover. Ny eier er også en lang mann, han har bilen som leketøy og langturslokomotiv. Den monterte jeg elektrisk regulerbare skinnseter fra 9000 i.

I 1991 fikk og900 samme stoler som 9000, med høydejustering med spak på siden. De eldre hadde vippefunksjon med hendel ved gulvet foran stolen, litt vanskelig å finne om du ikke vet om den.

Min nåværende 900 har jeg ikke på veien, den står og venter på å bli prosjekt. Så jeg kan dessverre ikke tilby deg prøvetur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hoyland

Legg inn av hoyland » 07 nov 2011, 02:22

Takk for responsen! Jeg føler nå en viss optimisme i forhold til om en 900 kan passe meg. Har kjørt ng900 og mener å huske det var grei plass, men minnene er noe vage. Jeg er likevel enda såpass usikker at jeg fremdeles vegrer meg litt for å legge ut på langtur etter en bil som evt. viser seg å være for trang. Så andre med OG900 i Trondheimsområdet er fortsatt veldig velkommen til å ta kontakt.
Andreas har vel sin enda som er til salgs forøvrig?
Dersom Andreas sin 900 var en viggen-blå 900 mener jeg så den var solgt på finn for ca et par uker siden.

Og ja, det er definitivt 3dørs versjon som gjelder. :) Men, jeg ville nok ikke vært villig til å ofre tilgangen til baksetene med å installere 9000-stoler.
I 1991 fikk og900 samme stoler som 9000, med høydejustering med spak på siden. De eldre hadde vippefunksjon med hendel ved gulvet foran stolen, litt vanskelig å finne om du ikke vet om den.
Med vippefunksjon, mener du det da som i en høydejusteringsfunksjon, eller sikter du til vippemekanismen i 3dørs versjonene for å få inngang til baksetene? Jeg tolker det uansett slik at det kanskje kan være en anelse bedre plass i stolene i modellene fra 91 og ut. (OG ble produsert t.o.m 92?) Skulle jeg finne en eldre 900 enn 91, kan det jo da være en idé å bytte til nyere stoler. Bør det da være en smal og rimelig sak, i forhold til tilgang på deler?

Det med soltak er jo en typisk greie. Hadde f.eks. en Golf 2 før, noe som egentlig passet meg greit, men at den var uten soltak var en forutsetning for at jeg ikke skulle få luesveis av bilen. Men nå er vel kanskje soltak litt vanligere på SAABer og er vel sågar standardutstyr på f.eks. 900 Aero(?) Det hadde derfor vært fint om jeg klarerte taket, også i biler med takluke (hhv med den lukket #-o )

Atzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av Atzz » 07 nov 2011, 16:45

hoyland skrev: Med vippefunksjon, mener du det da som i en høydejusteringsfunksjon, eller sikter du til vippemekanismen i 3dørs versjonene for å få inngang til baksetene?

Han mener høydejustering.

OG 900 ble produsert til og med -93, og som kabrolet til og med -94.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 nov 2011, 16:59

9000-stoler passer ikke uten videre i 90-modell og eldre. Da må man gjøre om innfestingspunktene i karosseriet og bytte midtkonsoll.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 07 nov 2011, 22:45

Atzz N1868 skrev:
hoyland skrev: Med vippefunksjon, mener du det da som i en høydejusteringsfunksjon, eller sikter du til vippemekanismen i 3dørs versjonene for å få inngang til baksetene?

Han mener høydejustering.

OG 900 ble produsert til og med -93, og som kabrolet til og med -94.
Det jeg mente var såklart vippemekanismen fremover på 3-dørs. ;) Den mangler 9000-seter da de kun er produsert som 4-5 dørs, men som Ingvar sier så ble det samme setene fra 91 og nyere (muligens 92, da jeg har hørt om noen med 91-modell der det ikke passet med 9000 stoler rett over).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar