Oppgradering av SID?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 jun 2006, 20:03

Hansi N624 skrev:Litt OT, men kan man ettermontere ACC (klimaanlegg), er det bare å bytte ut den analoge viftestyringa?
I vem bil?

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 22 jun 2006, 09:03

NG900
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 jun 2006, 17:19

Klart att det går.
Men det är ganska mycket jobb + en massa delar som ska till förutom själva kylanläggningen.
Troligen en del el-mekking också.
En delebil hade nog varit tingen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 jul 2006, 16:11

Nå er det utført et vitenskapelig forsøk med bytte fra SID1 til SID2.

Konklusjon: SID2 funker ikke på en bil med SID1. Kontaktene er like og temperaturføleren virker. Men som andre har vært inne på i tråden får man opp feilmeldingen : Fyll på kjøleveske : hver gang man starter bilen. Målingen av forbruk og distanse fungerer heller ikke.

Kan grunnen til at sistnevnte ikke funker være at det er analogt speedometer på den bilen vi prøvde med? Jeg har digital kmteller, mens det var analog på den vi ststa med.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2006, 17:05

KongerudN344 skrev:Nå er det utført et vitenskapelig forsøk med bytte fra SID1 til SID2.

Konklusjon: SID2 funker ikke på en bil med SID1. Kontaktene er like og temperaturføleren virker. Men som andre har vært inne på i tråden får man opp feilmeldingen : Fyll på kjøleveske : hver gang man starter bilen. Målingen av forbruk og distanse fungerer heller ikke.

Kan grunnen til at sistnevnte ikke funker være at det er analogt speedometer på den bilen vi prøvde med? Jeg har digital kmteller, mens det var analog på den vi ststa med.
Teori 1: Kan det være at SIDen ikke får signal for hastighet med hovedinstrumentet med hastighetsmerking 20-40-60 osv? Jeg mener hvis SID får hastighetssignalet fra hovedinstrumentet. Trionicen får det jo fra ABS-enheten.

Teori 2: På biler med sugemotor sitter det motronic, og 20-40-60 inndeling på speedometeret. Kan kanskje være noe der? På den annen side er det jo SID 2 og 3 å få til sugemodellene også.

Noen som vet hvor SID får hastighetssignalet fra? Og får den distansen fra hovedinstrumentet, eller regnes den ut med data for hastighet samt tid? Jeg har tenkt tanken å sette inn SID i og900en når jeg er ferdig med trionickonverteringa, dersom jeg får til hastighetssignalet. Men tas signalet fra hovedinstrumentet er det jo et dødt prosjekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 jul 2006, 17:10

Motronic får vel også hastighetssignalet fra ABS enheten. Begge bilene vi har prøvd med har motronic. Men den ene har 30-50-70 hastighetsmerke og digitalteller (den vi tok SID2 fra), mens den andre har 20-40-60 og analog teller.

Kan det være forskjell på hvordan disse instrumentene får signalene sine, det med digital teller får fra ABS, mens den andre får fra wire? F. eks?

Den ene er en 2.0i og den andre er en 2,3i noe som egentlig ikke skulle ha noe med saken og gjøre.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jul 2006, 17:39

Da er det nok hovedinstrumentet som avgjør, altså at det ikke funker med de som har 20-40-60 osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar