Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 21 jun 2006, 20:03
Hansi N624 skrev:Litt OT, men kan man ettermontere ACC (klimaanlegg), er det bare å bytte ut den analoge viftestyringa?
I vem bil?
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Hansi N624
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
Legg inn
av Hansi N624 » 22 jun 2006, 09:03
NG900
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 22 jun 2006, 17:19
Klart att det går.
Men det är ganska mycket jobb + en massa delar som ska till förutom själva kylanläggningen.
Troligen en del el-mekking också.
En delebil hade nog varit tingen.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 15 jul 2006, 16:11
Nå er det utført et vitenskapelig forsøk med bytte fra SID1 til SID2.
Konklusjon: SID2 funker ikke på en bil med SID1. Kontaktene er like og temperaturføleren virker. Men som andre har vært inne på i tråden får man opp feilmeldingen : Fyll på kjøleveske : hver gang man starter bilen. Målingen av forbruk og distanse fungerer heller ikke.
Kan grunnen til at sistnevnte ikke funker være at det er analogt speedometer på den bilen vi prøvde med? Jeg har digital kmteller, mens det var analog på den vi ststa med.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 jul 2006, 17:05
KongerudN344 skrev:Nå er det utført et vitenskapelig forsøk med bytte fra SID1 til SID2.
Konklusjon: SID2 funker ikke på en bil med SID1. Kontaktene er like og temperaturføleren virker. Men som andre har vært inne på i tråden får man opp feilmeldingen : Fyll på kjøleveske : hver gang man starter bilen. Målingen av forbruk og distanse fungerer heller ikke.
Kan grunnen til at sistnevnte ikke funker være at det er analogt speedometer på den bilen vi prøvde med? Jeg har digital kmteller, mens det var analog på den vi ststa med.
Teori 1: Kan det være at SIDen ikke får signal for hastighet med hovedinstrumentet med hastighetsmerking 20-40-60 osv? Jeg mener hvis SID får hastighetssignalet fra hovedinstrumentet. Trionicen får det jo fra ABS-enheten.
Teori 2: På biler med sugemotor sitter det motronic, og 20-40-60 inndeling på speedometeret. Kan kanskje være noe der? På den annen side er det jo SID 2 og 3 å få til sugemodellene også.
Noen som vet hvor SID får hastighetssignalet fra? Og får den distansen fra hovedinstrumentet, eller regnes den ut med data for hastighet samt tid? Jeg har tenkt tanken å sette inn SID i og900en når jeg er ferdig med trionickonverteringa, dersom jeg får til hastighetssignalet. Men tas signalet fra hovedinstrumentet er det jo et dødt prosjekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 15 jul 2006, 17:10
Motronic får vel også hastighetssignalet fra ABS enheten. Begge bilene vi har prøvd med har motronic. Men den ene har 30-50-70 hastighetsmerke og digitalteller (den vi tok SID2 fra), mens den andre har 20-40-60 og analog teller.
Kan det være forskjell på hvordan disse instrumentene får signalene sine, det med digital teller får fra ABS, mens den andre får fra wire? F. eks?
Den ene er en 2.0i og den andre er en 2,3i noe som egentlig ikke skulle ha noe med saken og gjøre.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 jul 2006, 17:39
Da er det nok hovedinstrumentet som avgjør, altså at det ikke funker med de som har 20-40-60 osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan