Skumle sider ved 9-3 1,8t automatgir ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 25 sep 2006, 23:57

Ingen linjeutgang. I det hele tatt er det ikke så greit å fikle med stereoen på disse bilene. Stikkord: Fiberoptikk

Den mest brukte måten er å ta signal fra forsterkeren under setet og så bruke en LOC (line output converter) for å få et signal man kan bruke på en vanlig forsterker.

Er det 150 eller 300 stereo på den?

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 26 sep 2006, 16:24

vet ikke..
en pensjonist som har hatt den...så tipper det minste...150?

er det en komplisert måte å gjøre det på...som du skisserte?`LOP? koster det mye?

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 19:16

Det finnes mye bra stereo-info på nettstedet http://www.saabcentral.com sine forumer. Jeg vil ikke skremme deg, men stereoen er meget begrenset både i lyd og utbyggingsmuligheter. Og de løsningene som finnes er ikke udelt ukompliserte... :)

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 26 sep 2006, 19:52

ufff. jeg som er så glad i bra bilstereo.
håpe det kan fikses på en bra måte...må jo ha litt bass :lol:

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 21:12

Om du liker å rigge opp bilstereo og liker det enkelt, da er dette faktisk ikke den riktige bilen din. Og i så fall(at du liker god stereo) må du styre unna alt annet enn 300 stereoen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 21:21

Er det ikke bare å røske ut alt av stereo som er orginalt, og legge opp et separat system?? Må da være mye enklere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 sep 2006, 21:22

Ingvar N629 skrev:Er det ikke bare å røske ut alt av stereo som er orginalt, og legge opp et separat system?? Må da være mye enklere.
Om jeg har forstått riktig ang. originalanlegget i 9-3, ville jeg også gjort det på Ingvars måte ! ;)

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 21:24

Det går, men det er mange varsellyder som styres av originalenheten. Bing'er og bong'er, tikkingen for blinkelys, evt ryggevarsel etc

Klarer man seg uten disse så er det jo lettere. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 21:28

Bing og bong hadde jeg ærlig talt vært glad for å slippe! Blir G A L av bing bing hver gang jeg setter meg inn i 9-5:en til gamlingen. Blir gal av ryggevarsling også, synes den bip bip-er alt for tidlig.

Nei, røsk ut skiten!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

aroolsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 17 sep 2006, 18:03

Legg inn av aroolsen » 26 sep 2006, 21:32

nei uff...det er ikke et alternativ..må jo ha de styreknappene på rattet.

skal undersøke med "lyd på hjul" i bodø. De hadde sagt til en kompis at det ikke var noe problem å få koblet til en aktiv sub i hans 9-3 aero. han har visst den "300w-pakken" (men ikke inkl sub..kom vel litt etter hans modell..mja) :roll:

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 21:44

Det er ikke noe større sak å koble til en sub som f.eks Basslink, men man må fortsatt få signal fra en av forsterkerne. Litt knotete men ikke noe komplisert. Det er når man tenker å ta det neste steget det begynner å bli mer komplisert.
Når det er sagt, en 300-stereo trenger ikke så mye ekstra for å bli ganske bra. Det vanligste er å bytte ut dashbord høyttalerne og 6,5 tommerne i dørene foran. Bare det skal gi et vesentlig løft i lydkvalitet. Men det er ikke heøt lett å finne 6,5 tommerne, som må være 2ohm...

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 21:46

Ingvar N629 skrev:Bing og bong hadde jeg ærlig talt vært glad for å slippe! Blir G A L av bing bing hver gang jeg setter meg inn i 9-5:en til gamlingen. Blir gal av ryggevarsling også, synes den bip bip-er alt for tidlig.

Nei, røsk ut skiten!

Hver sin smak, det er sant. Jeg kunne ikke vært uten ryggevarslingen, parkeringen er så utrolig mye lettere med den. Og den piper jo gradvis fortere så du vet alltid avstanden helt ned til ca 15cm da den blir en hel tone.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 21:54

colombo skrev:
Ingvar N629 skrev:Bing og bong hadde jeg ærlig talt vært glad for å slippe! Blir G A L av bing bing hver gang jeg setter meg inn i 9-5:en til gamlingen. Blir gal av ryggevarsling også, synes den bip bip-er alt for tidlig.

Nei, røsk ut skiten!

Hver sin smak, det er sant. Jeg kunne ikke vært uten ryggevarslingen, parkeringen er så utrolig mye lettere med den. Og den piper jo gradvis fortere så du vet alltid avstanden helt ned til ca 15cm da den blir en hel tone.
Jeg har den perfekte ryggevarsler på min, den sier DUNK når det er null cm igjen!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 26 sep 2006, 21:57

Dessverre duger ikke dagens støtfangere til slike manøvre... Det blir jo riper og merker bare noen ser stygt på den...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 22:00

colombo skrev:Dessverre duger ikke dagens støtfangere til slike manøvre... Det blir jo riper og merker bare noen ser stygt på den...
Det var en spøk da. :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar