Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 des 2006, 00:16
Så sant som det er sagt

Dog jeg ble imponert av en trimmet vw i dag, en kompis som har en golf rallye turbo med 400 gamp... Men det holder vel like lenge som et lemmen på speed

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 05 des 2006, 01:48
EdHunter skrev:
Så sant som det er sagt

Dog jeg ble imponert av en trimmet vw i dag, en kompis som har en golf rallye turbo med 400 gamp... Men det holder vel like lenge som et lemmen på speed

God sammenligning

-
9000 Geir N371
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Legg inn
av 9000 Geir N371 » 05 des 2006, 15:47
Ecopower N_221 skrev:Så fremt bilen er over 10 år (tror jeg), Skal ikke staten ha noen penger uansett. Bilen er da såpass gammel at bruksfradraget dekker opp den avgiften. Problemet blir værst uansett for de som kræsjer med bilen som har chiptrimmet eller tunet den. Eieren kan da få regress krav fra forsikringsselskapet fordi bilen ikke er orginal. Så poenget er: Kjøp deg gammel bil og gjør hva du vil
Skal ikke si det sikkert, men mener det er 10 år fra bilen er norskregistrert. Det vil si at sånne som meg som har importert bil har lenge igjen til de 10 årene er omme. Men så har jeg ingen planer om å chiptrimme en sugemotor heller.
Men som sagt, ikke helt sikker.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-
Skyler
- 0.7 bar

- Innlegg: 175
- Registrert: 12 jun 2006, 13:47
Legg inn
av Skyler » 05 des 2006, 18:21
Bilen må ha vært regga i Norge i 10 år ja
-
Ecopower N_221
- 0.7 bar

- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Legg inn
av Ecopower N_221 » 05 des 2006, 19:46
sorry glemte å si det ja. Er fra førstegangs registrert i norge. Så har du en 1986 mod regga i norge i år så må du venet 10 år med å trimme den

. Potetlandet norge!
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 05 des 2006, 20:31
Bilen må vel likevel godkjennes med de endringer som evt. er gjort i motor,motorstyringsenheter, for ikke å glemme bremsene. Gjør man ikke det, blir det like mye regress uansett hvor gammel bilen er.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 05 des 2006, 22:26
sweetnoise skrev:Bilen må vel likevel godkjennes med de endringer som evt. er gjort i motor,motorstyringsenheter, for ikke å glemme bremsene. Gjør man ikke det, blir det like mye regress uansett hvor gammel bilen er.
hvordan skal tilsynet her i tromsø kunne sjekke om bilen er trimma eller ikke? har ingen utstyr for og måle hk og kan ikke bare gå inn i styreenheten og finne ut at her er det 100hk for mye?
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 09 des 2006, 16:58
Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser

04' 9-3ss 1.8t
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 09 des 2006, 17:31
lie_N509 skrev:Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser

Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 09 des 2006, 17:51
EdHunter skrev:lie_N509 skrev:Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser

Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer

Og nettopp derfor synes jeg man burde følge på med en skikkelig kasse også

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 11 des 2006, 11:17
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 11 des 2006, 19:19
Det kallas överdimensionering!
Enkelt sagt:
Ta ett glass, fyll det till hälften med øl.
För en pessimist är glaset halv tomt.
För en optimist är glaset halv fullt.
För en ingenjör är glaset dubbelt så stort som det behöver vara för den mängden øl...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 11 des 2006, 20:53
Saab900STCR skrev:
Det kallas överdimensionering!
Enkelt sagt:
Ta ett glass, fyll det till hälften med øl.
För en pessimist är glaset halv tomt.
För en optimist är glaset halv fullt.
För en ingenjör är glaset dubbelt så stort som det behöver vara för den mängden øl...
Mvh
Nope!! Da er det sånn det skal være

for da holder det
hva hadde våres kjære saab-motorer vært hvis ingeniørene som utvikla H og B motoren tenkte sånn?
motoren som leverer 225Hk i 9K aero er jo mer eller mindre den samme som var konstruert for å tåle en 128hk i EMS utgave

-
Ola Pituetten N703
- 2.0 bar

- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
-
Kontakt:
Legg inn
av Ola Pituetten N703 » 12 des 2006, 10:35

Da forstår jeg dette rett,så er det best å ikke trimme bilene i det hele tatt og kjøre de så orginalt som mulig.Eller er SAAB laget for å trimmes.Det er jo mulighet å gjøre det igjennom saab verkstedene våre ,bare at der koster det FLEEEEESK! + kan de her på forumet med hånda på hjerte som har chip a bilene sine LOVLIGT?? svare hvor mye de betalte hos saab verksted og kr 1200.- pr hest ?
Bare nysgjerrig jeg.
SAAB ER BEST