Say whaaat...

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 des 2006, 00:16

Gunnar N326 skrev:HAHAHA! Qualität von volkswagen! :lol: :lol:
:roll: :butthead: :twisted: :twisted:
Så sant som det er sagt ;) Dog jeg ble imponert av en trimmet vw i dag, en kompis som har en golf rallye turbo med 400 gamp... Men det holder vel like lenge som et lemmen på speed :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 des 2006, 01:48

EdHunter skrev:
Gunnar N326 skrev:HAHAHA! Qualität von volkswagen! :lol: :lol:
:roll: :butthead: :twisted: :twisted:
Så sant som det er sagt ;) Dog jeg ble imponert av en trimmet vw i dag, en kompis som har en golf rallye turbo med 400 gamp... Men det holder vel like lenge som et lemmen på speed :D
God sammenligning :P

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 05 des 2006, 15:47

Ecopower N_221 skrev:Så fremt bilen er over 10 år (tror jeg), Skal ikke staten ha noen penger uansett. Bilen er da såpass gammel at bruksfradraget dekker opp den avgiften. Problemet blir værst uansett for de som kræsjer med bilen som har chiptrimmet eller tunet den. Eieren kan da få regress krav fra forsikringsselskapet fordi bilen ikke er orginal. Så poenget er: Kjøp deg gammel bil og gjør hva du vil
Skal ikke si det sikkert, men mener det er 10 år fra bilen er norskregistrert. Det vil si at sånne som meg som har importert bil har lenge igjen til de 10 årene er omme. Men så har jeg ingen planer om å chiptrimme en sugemotor heller. :roll:
Men som sagt, ikke helt sikker.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 05 des 2006, 18:21

Bilen må ha vært regga i Norge i 10 år ja

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Legg inn av Ecopower N_221 » 05 des 2006, 19:46

sorry glemte å si det ja. Er fra førstegangs registrert i norge. Så har du en 1986 mod regga i norge i år så må du venet 10 år med å trimme den :P . Potetlandet norge!
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 05 des 2006, 20:31

Bilen må vel likevel godkjennes med de endringer som evt. er gjort i motor,motorstyringsenheter, for ikke å glemme bremsene. Gjør man ikke det, blir det like mye regress uansett hvor gammel bilen er.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 05 des 2006, 22:26

sweetnoise skrev:Bilen må vel likevel godkjennes med de endringer som evt. er gjort i motor,motorstyringsenheter, for ikke å glemme bremsene. Gjør man ikke det, blir det like mye regress uansett hvor gammel bilen er.
hvordan skal tilsynet her i tromsø kunne sjekke om bilen er trimma eller ikke? har ingen utstyr for og måle hk og kan ikke bare gå inn i styreenheten og finne ut at her er det 100hk for mye?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 09 des 2006, 16:58

Gunnar N326 skrev:"Vi har også langt flere skader på girkasser og drivverket på biler som er chip-tunet, sier Møllers informasjonssjef. Ifølge ham har fabrikken lagt inn ekstra kraftreserve i motoren blant annet for at den ikke skal slites ut så raskt."
" Dessuten kan ikke garantien eller reklamasjonsretten innskrenkes uten at dette direkte kan kobles til chip-tuningen, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, som legger til at de ikke har registrerte feil i forbindelse med chip-tuning som noe stort problem."

HAHAHA! Qualität von volkswagen! :lol: :lol:
:roll: :butthead: :twisted: :twisted:
Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser :?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 des 2006, 17:31

lie_N509 skrev:Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser :?
Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 09 des 2006, 17:51

EdHunter skrev:
lie_N509 skrev:Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser :?
Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer ;)
Og nettopp derfor synes jeg man burde følge på med en skikkelig kasse også :lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 des 2006, 19:14

TurboLars N383 skrev:
EdHunter skrev:
lie_N509 skrev:Vi med Saab bør vel ikke le av andre med dårlige girkasser :?
Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer ;)
Og nettopp derfor synes jeg man burde følge på med en skikkelig kasse også :lol:
Synd ikke svenskene klarte det Ferdinan Porsche klarte... Gearkassa på gamle 30hk bobler holder jo fint en 200-250hk :shock: :shock: 8) :lol:

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 des 2006, 11:17

Synd ikke svenskene klarte det Ferdinan Porsche klarte... Gearkassa på gamle 30hk bobler holder jo fint en 200-250hk :shock: :shock: 8) :lol:
:shock: :shock: :shock:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 des 2006, 19:19

Surbotaab N369 skrev:
TurboLars N383 skrev:
EdHunter skrev: Saab har da ikke dårlige girkasser, de lager bare for gode og spreke motorer ;)
Og nettopp derfor synes jeg man burde følge på med en skikkelig kasse også :lol:
Synd ikke svenskene klarte det Ferdinan Porsche klarte... Gearkassa på gamle 30hk bobler holder jo fint en 200-250hk :shock: :shock: 8) :lol:
Det kallas överdimensionering!

Enkelt sagt:
Ta ett glass, fyll det till hälften med øl.
För en pessimist är glaset halv tomt.
För en optimist är glaset halv fullt.
För en ingenjör är glaset dubbelt så stort som det behöver vara för den mängden øl...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 des 2006, 20:53

Saab900STCR skrev:
Surbotaab N369 skrev:
TurboLars N383 skrev: Og nettopp derfor synes jeg man burde følge på med en skikkelig kasse også :lol:
Synd ikke svenskene klarte det Ferdinan Porsche klarte... Gearkassa på gamle 30hk bobler holder jo fint en 200-250hk :shock: :shock: 8) :lol:
Det kallas överdimensionering!

Enkelt sagt:
Ta ett glass, fyll det till hälften med øl.
För en pessimist är glaset halv tomt.
För en optimist är glaset halv fullt.
För en ingenjör är glaset dubbelt så stort som det behöver vara för den mängden øl...

Mvh
Nope!! Da er det sånn det skal være :wink: for da holder det :wink:

hva hadde våres kjære saab-motorer vært hvis ingeniørene som utvikla H og B motoren tenkte sånn?

motoren som leverer 225Hk i 9K aero er jo mer eller mindre den samme som var konstruert for å tåle en 128hk i EMS utgave :wink:

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 12 des 2006, 10:35

:roll: Da forstår jeg dette rett,så er det best å ikke trimme bilene i det hele tatt og kjøre de så orginalt som mulig.Eller er SAAB laget for å trimmes.Det er jo mulighet å gjøre det igjennom saab verkstedene våre ,bare at der koster det FLEEEEESK! + kan de her på forumet med hånda på hjerte som har chip a bilene sine LOVLIGT?? svare hvor mye de betalte hos saab verksted og kr 1200.- pr hest ? :wink:
Bare nysgjerrig jeg.
SAAB ER BEST

Svar