Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 11 okt 2007, 10:25
be_foto N710 skrev:Det er kun bilene med turbo som har tenkaset. Så hvis du tenker på sugeren din så er ikke det noe å beskymre seg over.
Ahh... Ok.

Så god peil har jeg på Saab.

1996 Saab 900 S 2.0i
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 11 okt 2007, 12:39
henrikwl skrev:be_foto N710 skrev:Det er kun bilene med turbo som har tenkaset. Så hvis du tenker på sugeren din så er ikke det noe å beskymre seg over.
Ahh... Ok.

Så god peil har jeg på Saab.

Og om du leser videre så kommer vi fram til at saaber uten turbo har også tennkassett..

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 11 okt 2007, 12:49
Trionic=tennkassett, leste jeg oppi her. Har jeg Trionic jeg da?
Digresjon: Det var mye mindre komplisert før (i min spede ungdom), da jeg bare visste om "vanlig" motor, "Injection" motor og hadde hørt om turbo. Jo mer jeg befinner meg i slike bilteknisk tunge miljøer, jo mindre forstår jeg.

Det blir mye sideflenser, dysevippere og rundtliggende bærestag på en gang til tider.

1996 Saab 900 S 2.0i
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 okt 2007, 14:20
henrikwl skrev:Trionic=tennkassett, leste jeg oppi her. Har jeg Trionic jeg da?
Noen biler fra før trionic-alderen har det også.
Din bil har det ikke hvis du har en ng900 med sugemotor. Men det er da bare å åpne panseret og titte?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 11 okt 2007, 15:14
Bilen min ser ut som denne her inni motorrommet:
viewtopic.php?t=16788
Det ligner ikke på noen motor jeg har sett før.
Jeg trodde den rare "plata" der under SAAB-skriften var en tennkassett jeg, men er det bare et deksel som ligger oppå plugghettene det da?
1996 Saab 900 S 2.0i
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 11 okt 2007, 16:12
henrikwl skrev:Bilen min ser ut som denne her inni motorrommet:
viewtopic.php?t=16788
Det ligner ikke på noen motor jeg har sett før.
Jeg trodde den rare "plata" der under SAAB-skriften var en tennkassett jeg, men er det bare et deksel som ligger oppå plugghettene det da?
Det er nok som du sier bare et deksel. Jeg vet ikke hvilke motorer du har sett før, men det er nå i alle fall slik alle Saab 16V motorer ser ut.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
-
Kontakt:
Legg inn
av utengen » 11 okt 2007, 20:01
Hei
Alle 9000 fra M93- har röd tennkasset. Uansett om det er turbo eller ikke, gjelder bare 4syl motorer.
900/93 fra M94-M00 har bare turbo motorene tennkasset, alle suge motorer har fordeler og Bosch styre system.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 11 okt 2007, 20:09
Utengen:
meiner du fra og med 1993 mod?
broderen har ein 1993 9000i og den har ikkje DI.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
-
Kontakt:
Legg inn
av utengen » 12 okt 2007, 09:10
Hei
Det har du aldeles rett i, fra og med M94 gjelder dette, pà 9000 I motorer.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
95Vector
- 0.7 bar

- Innlegg: 155
- Registrert: 02 feb 2007, 23:40
- Medlemsnummer: N883
- Bil: MY05 9-3 Aero cab.
Legg inn
av 95Vector » 15 jul 2008, 22:12
God sommer gutter
Takk for omtanke når jeg var hos dere sist...........hvor du Bent lytter og sier :hmmm litt vel mye registerlyd hos deg, dette bør du reklamere på hos SAAB.
Og det gjorde jeg med resultat med verkstedbesøk uka etter med skift av nødvendige registerdeler- på garanti!
Forøvrig en imponerende holdning hos Auto huset Ensjø i saken med super service. BRA
Takk Bent , for tipset.
Takk SP
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive