Ros til Speedparts!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 11 okt 2007, 10:25

be_foto N710 skrev:Det er kun bilene med turbo som har tenkaset. Så hvis du tenker på sugeren din så er ikke det noe å beskymre seg over.
Ahh... Ok. :D Så god peil har jeg på Saab. :oops:
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 okt 2007, 12:39

henrikwl skrev:
be_foto N710 skrev:Det er kun bilene med turbo som har tenkaset. Så hvis du tenker på sugeren din så er ikke det noe å beskymre seg over.
Ahh... Ok. :D Så god peil har jeg på Saab. :oops:
Og om du leser videre så kommer vi fram til at saaber uten turbo har også tennkassett.. ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 11 okt 2007, 12:49

Trionic=tennkassett, leste jeg oppi her. Har jeg Trionic jeg da? :?:

Digresjon: Det var mye mindre komplisert før (i min spede ungdom), da jeg bare visste om "vanlig" motor, "Injection" motor og hadde hørt om turbo. Jo mer jeg befinner meg i slike bilteknisk tunge miljøer, jo mindre forstår jeg. :oops: Det blir mye sideflenser, dysevippere og rundtliggende bærestag på en gang til tider. ;)
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2007, 14:20

henrikwl skrev:Trionic=tennkassett, leste jeg oppi her. Har jeg Trionic jeg da? :?:
Noen biler fra før trionic-alderen har det også.

Din bil har det ikke hvis du har en ng900 med sugemotor. Men det er da bare å åpne panseret og titte?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 11 okt 2007, 15:14

Bilen min ser ut som denne her inni motorrommet:

viewtopic.php?t=16788

Det ligner ikke på noen motor jeg har sett før. :?

Jeg trodde den rare "plata" der under SAAB-skriften var en tennkassett jeg, men er det bare et deksel som ligger oppå plugghettene det da?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 okt 2007, 16:12

henrikwl skrev:Bilen min ser ut som denne her inni motorrommet:

viewtopic.php?t=16788

Det ligner ikke på noen motor jeg har sett før. :?

Jeg trodde den rare "plata" der under SAAB-skriften var en tennkassett jeg, men er det bare et deksel som ligger oppå plugghettene det da?
Det er nok som du sier bare et deksel. Jeg vet ikke hvilke motorer du har sett før, men det er nå i alle fall slik alle Saab 16V motorer ser ut.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 11 okt 2007, 20:01

Hei

Alle 9000 fra M93- har röd tennkasset. Uansett om det er turbo eller ikke, gjelder bare 4syl motorer.
900/93 fra M94-M00 har bare turbo motorene tennkasset, alle suge motorer har fordeler og Bosch styre system.

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 okt 2007, 20:09

Utengen:

meiner du fra og med 1993 mod?

broderen har ein 1993 9000i og den har ikkje DI.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 12 okt 2007, 09:10

Hei

Det har du aldeles rett i, fra og med M94 gjelder dette, pà 9000 I motorer.


8)


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Re: Ros til Speedparts!

Legg inn av 95Vector » 15 jul 2008, 22:12

God sommer gutter :D :D :D

Takk for omtanke når jeg var hos dere sist...........hvor du Bent lytter og sier :hmmm litt vel mye registerlyd hos deg, dette bør du reklamere på hos SAAB.

Og det gjorde jeg med resultat med verkstedbesøk uka etter med skift av nødvendige registerdeler- på garanti! :D
Forøvrig en imponerende holdning hos Auto huset Ensjø i saken med super service. BRA

Takk Bent , for tipset.
Takk SP
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Svar