Ikke enig. CO2 er CO2 uansett hvor det kommer fra ja, men om den inngår i et kretsløp der den omtrent umiddelbart bindes opp i de plantene den kommer fra, så blir det noe annet enn å brenne dinosaursvette. Om dette er "løsningen" er nå en annen sak.Macgeier skrev: CO2 er CO2, det er ikke forskjell på CO2. Fossilt CO2 er klinka likt den CO2`en du selv puster ut, all forbrenning gir CO2. Det er forbruket i verden, eller heller si overforbruket som er problemet, ikke om det er snill CO2 eller slem CO2.
"Slem" CO2 er jo engentlig snill CO2 det også, dyre og plantemateriale vi har i banken, nede i bakken. Så overforbruk er ordet man bør satse på ikke det barnslige "grønn" CO2 eller fornybar CO2 - all CO2 er fornybar.
HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Det er akkurat der jeg ofte lurer når jeg hører på politikere på radioen:Ingvar N629 skrev:Ikke enig. CO2 er CO2 uansett hvor det kommer fra ja, men om den inngår i et kretsløp der den omtrent umiddelbart bindes opp i de plantene den kommer fra, så blir det noe annet enn å brenne dinosaursvette. Om dette er "løsningen" er nå en annen sak.
"Grønn CO2 bindes umiddelbart opp i naturen".
Hvor har de dette fra? CO2 er jo CO2, hvordan ser plantene forskjell på Grønn CO2 og dino CO2?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Jeg har kjørt Prius, og den er slett ikke ille
Faktisk litt artig selv om den ikke er noen racerbil. Men den går bedre enn Saab sine 130hk sugere.
Også var det en morsom kjørecomp der som viste når energien gikk fra og til hjulene og slik
Men...hadde mye heller brukt pengene på en biopower fra Saab
Større potensiale, bedre bil, større bil, absolutt mye finere bil....

Faktisk litt artig selv om den ikke er noen racerbil. Men den går bedre enn Saab sine 130hk sugere.
Også var det en morsom kjørecomp der som viste når energien gikk fra og til hjulene og slik

Men...hadde mye heller brukt pengene på en biopower fra Saab

Større potensiale, bedre bil, større bil, absolutt mye finere bil....
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det gjør de ikke... men politikerne har jo ikke kunnskap om emnet, som vanlig. Poenget er at CO2 fra olje kumuleres i atmosfæren, det blir altså et "overskudd", men om det kommer fra planter er det den samme mengde som brukes om og om igjen. Lik mengde CO2 som slippes ut ved forbrenning bindes opp gjennom fotosyntesen når det produseres nye planter som det igjen produseres drivstoff av.Macgeier skrev: Det er akkurat der jeg ofte lurer når jeg hører på politikere på radioen:
"Grønn CO2 bindes umiddelbart opp i naturen".
Hvor har de dette fra? CO2 er jo CO2, hvordan ser plantene forskjell på Grønn CO2 og dino CO2?
Men som sagt, om dette er "løsningen" er nå en helt annen sak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Jepp, CO2 samles i atmosfæren, både snill og slem CO2. Det er vårt forbruk som fører til oveskuddet. Og det er forbruket som er problemet.Ingvar N629 skrev: Det gjør de ikke... men politikerne har jo ikke kunnskap om emnet, som vanlig. Poenget er at CO2 fra olje kumuleres i atmosfæren, det blir altså et "overskudd", men om det kommer fra planter er det den samme mengde som brukes om og om igjen. Lik mengde CO2 som slippes ut ved forbrenning bindes opp gjennom fotosyntesen når det produseres nye planter som det igjen produseres drivstoff av.
Men som sagt, om dette er "løsningen" er nå en helt annen sak.
CO2 som lagres i trær i hundrevis av år slippes ut straks vi kutter ned hele skogen og brenner den opp for å holde varmen eller rydde plass for bioetanolfarmer, de plantene som fortsatt lever klarer ikke ta unna og vi får et CO2 overskudd.
Prius er sikkert en fin bil, jeg tror småbilene vil få en rennesanse siden liten bil bruker mindre drivstoff = mindre CO2 utslipp.
Hvis trenden fortsetter vil det bli direkte politisk ukorrekt og kjøre stor firhjulstrekker etc.

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Skal man være miljøvennlig kan man jo ta bussen òg. Kanskje er det like miljøvennlig å beholde den bilen man har i dag, og heller prøve å bruke den mindre? Ta heller sykkelen på jobb og reis mer kollektivt.
Har noen dessuten tenkt over at miljøbelastningen ved produksjon av en helt ny bil kanskje er større enn miljøbelastningen ved å beholde den gamle i noen år til.
Her er noen av miljøfaktorene ved bilproduksjon:
- Utslipp av svoveldioksid
- Utslipp av tjærestoffer og tungmetaller.
- CO2-utslipp ifm. stålproduksjon
- Tildels store naturinngrep og utslipp ifm. gruvedrift (metaller)
- Radioaktivt avfall. Bilindustrien er kraftkrevende industri, og på kontinentet og i Asia kommer en stor del av kraften fra atomkraftverk.
- CO2 utslipp ifm. kraftproduksjon (gass- og kullkraftverk)
For å sove godt om natten må man nok selge bilen og legge pengene i to nye sykler. Billigere blir det også.
Hva bioetanol angår, så er jeg usikker på om dette er vegen å gå. Pr. i dag er det vel slik at mesteparten av bioetanolproduksjonen foregår i Brasil. Der hugger man regnskog for å få plass til å produsere sukker som inngår i etanolproduksjonen. Nei, bruk heller disse ressursene til å produsere mat til verdens fattige.
Har noen dessuten tenkt over at miljøbelastningen ved produksjon av en helt ny bil kanskje er større enn miljøbelastningen ved å beholde den gamle i noen år til.
Her er noen av miljøfaktorene ved bilproduksjon:
- Utslipp av svoveldioksid
- Utslipp av tjærestoffer og tungmetaller.
- CO2-utslipp ifm. stålproduksjon
- Tildels store naturinngrep og utslipp ifm. gruvedrift (metaller)
- Radioaktivt avfall. Bilindustrien er kraftkrevende industri, og på kontinentet og i Asia kommer en stor del av kraften fra atomkraftverk.
- CO2 utslipp ifm. kraftproduksjon (gass- og kullkraftverk)
For å sove godt om natten må man nok selge bilen og legge pengene i to nye sykler. Billigere blir det også.
Hva bioetanol angår, så er jeg usikker på om dette er vegen å gå. Pr. i dag er det vel slik at mesteparten av bioetanolproduksjonen foregår i Brasil. Der hugger man regnskog for å få plass til å produsere sukker som inngår i etanolproduksjonen. Nei, bruk heller disse ressursene til å produsere mat til verdens fattige.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Så må du tenke noe framover og da. I startfasen av Bioetanol så produseres det i Brasil og Mexico og andre land der de har store hatter fordi det ikke er mulighet til og starte her. Dette blir kalt for 1 generasjons bioetanol. Når det etterhvert framover blir 2 generasjons så skal produksjonen legges mer lokalt her og det er da vi begyner og snakke. Vi har jo tonnevis med kapprester etter tømrer produksjon og husbygging som kan bli biodrisvtoff. Når det om noen år blir 3 generasjons bio så er det bare lokalproduksjon.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Er klar over dette. Jeg beskrev situasjonen pr. i dag, og skal det bli forbedringer, må det satses sterkere på biodrivstoff enn hva vi gjør i dag.
Ingenting hadde vært bedre om vi klarte å lage drivstoff til den norske bilparken av høvelflis, men det er langt dit ennå. Hvertfall med den satsingen vi har her på berget.
Mitt innlegg var ikke ment som kritikk av SAABs biopower-satsing, jeg prøvde snarere å sette fingeren på roten til problemet. Vårt økende overforbruk. Skal vi gjøre noe med det, tror jeg vi må gå til mer drastiske tiltak enn å gå til innkjøp av en Prius. For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.
Ingenting hadde vært bedre om vi klarte å lage drivstoff til den norske bilparken av høvelflis, men det er langt dit ennå. Hvertfall med den satsingen vi har her på berget.
Mitt innlegg var ikke ment som kritikk av SAABs biopower-satsing, jeg prøvde snarere å sette fingeren på roten til problemet. Vårt økende overforbruk. Skal vi gjøre noe med det, tror jeg vi må gå til mer drastiske tiltak enn å gå til innkjøp av en Prius. For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Begynner å spore av litt, men løsningen er vel kanskje hydrogen. Bare at i dag så bruker man mer energi ved å fremstille hydrogen, enn hva man sitter igjen med....og da er man like langt igjen 

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:


SAAB ER BEST
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Helt enig jeg også der, samt at de er naive nikkedukker som spiser det politikere og bilprodusenter hoster opp. Det blir hele tiden referert til "eksperter" og "forskere" av politikere og i media, men vi ser sjelden og aldri kildene tre frem selv. Frem til jeg faktisk ser at en som vet hva han/hun snakker om når det gjelder miljøpolitikk sier "kjør elbil, ellers dør vi alle" velger jeg å tusle rundt i en gammel 9k så oljerøyken står etter.Henrik N449 skrev:BINGOErik N823 skrev:For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
primus
Hvorfor ikke tenke sikkerhet for en gangs skyld!!!!!!!!!For den som har kjørt ambulanse noen år er uhyggelige sener en får oppleve spesielt med små biler!!!Tenk dere en sånn "tverrskoting"som Prius bli påkjørt bakfra av en trailer.Der er det kun 40 cm. til skjortekraven på eventuellt svigermor og svigerfar.Bort med de....
Du kan prøve med "jeg er for glad i deg til at jeg aksepterer en slik dødsmaskin i familien"Det hjelper ikke hvor mange stjerner en slik bil har i en såkallt "naptest" Virkeligheten er en helt annen.Tro meg.
Saab tester sine biler i det real life og henter inn data fra Saaber som er innblandet i ulykker for analyse.
Hva skjer med en batteribil når den blir most?Kom deg fort ut.Mye stoffer i et batteri som ikke er så bra for helsa.
Dama di kan gjerne ringe for mere info om såkallte konebiler eller Halvorsen idol som det nå heter.
Du kan prøve med "jeg er for glad i deg til at jeg aksepterer en slik dødsmaskin i familien"Det hjelper ikke hvor mange stjerner en slik bil har i en såkallt "naptest" Virkeligheten er en helt annen.Tro meg.
Saab tester sine biler i det real life og henter inn data fra Saaber som er innblandet i ulykker for analyse.
Hva skjer med en batteribil når den blir most?Kom deg fort ut.Mye stoffer i et batteri som ikke er så bra for helsa.
Dama di kan gjerne ringe for mere info om såkallte konebiler eller Halvorsen idol som det nå heter.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det å kalle en prius for dødsmaskin blir nå litt drøyt spør du meg.... Sikkerheten i Prius er ikke sååå mye dårligere, det har jeg rett og slett ingen tro på. Resten av bilverden har faktisk kommet etter når det gjelder sikkerhet, så om noen år så tror jeg listen over verdens sikreste biler har forandret seg litt...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99