HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2007, 11:05

Macgeier skrev: CO2 er CO2, det er ikke forskjell på CO2. Fossilt CO2 er klinka likt den CO2`en du selv puster ut, all forbrenning gir CO2. Det er forbruket i verden, eller heller si overforbruket som er problemet, ikke om det er snill CO2 eller slem CO2.
"Slem" CO2 er jo engentlig snill CO2 det også, dyre og plantemateriale vi har i banken, nede i bakken. Så overforbruk er ordet man bør satse på ikke det barnslige "grønn" CO2 eller fornybar CO2 - all CO2 er fornybar.
Ikke enig. CO2 er CO2 uansett hvor det kommer fra ja, men om den inngår i et kretsløp der den omtrent umiddelbart bindes opp i de plantene den kommer fra, så blir det noe annet enn å brenne dinosaursvette. Om dette er "løsningen" er nå en annen sak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 05 des 2007, 11:58

Ingvar N629 skrev:Ikke enig. CO2 er CO2 uansett hvor det kommer fra ja, men om den inngår i et kretsløp der den omtrent umiddelbart bindes opp i de plantene den kommer fra, så blir det noe annet enn å brenne dinosaursvette. Om dette er "løsningen" er nå en annen sak.
Det er akkurat der jeg ofte lurer når jeg hører på politikere på radioen:
"Grønn CO2 bindes umiddelbart opp i naturen".

Hvor har de dette fra? CO2 er jo CO2, hvordan ser plantene forskjell på Grønn CO2 og dino CO2?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 05 des 2007, 13:04

Jeg har kjørt Prius, og den er slett ikke ille :lol:
Faktisk litt artig selv om den ikke er noen racerbil. Men den går bedre enn Saab sine 130hk sugere.
Også var det en morsom kjørecomp der som viste når energien gikk fra og til hjulene og slik :roll:
Men...hadde mye heller brukt pengene på en biopower fra Saab 8)
Større potensiale, bedre bil, større bil, absolutt mye finere bil....
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2007, 13:19

Macgeier skrev: Det er akkurat der jeg ofte lurer når jeg hører på politikere på radioen:
"Grønn CO2 bindes umiddelbart opp i naturen".

Hvor har de dette fra? CO2 er jo CO2, hvordan ser plantene forskjell på Grønn CO2 og dino CO2?
Det gjør de ikke... men politikerne har jo ikke kunnskap om emnet, som vanlig. Poenget er at CO2 fra olje kumuleres i atmosfæren, det blir altså et "overskudd", men om det kommer fra planter er det den samme mengde som brukes om og om igjen. Lik mengde CO2 som slippes ut ved forbrenning bindes opp gjennom fotosyntesen når det produseres nye planter som det igjen produseres drivstoff av.

Men som sagt, om dette er "løsningen" er nå en helt annen sak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 05 des 2007, 13:54

Ingvar N629 skrev: Det gjør de ikke... men politikerne har jo ikke kunnskap om emnet, som vanlig. Poenget er at CO2 fra olje kumuleres i atmosfæren, det blir altså et "overskudd", men om det kommer fra planter er det den samme mengde som brukes om og om igjen. Lik mengde CO2 som slippes ut ved forbrenning bindes opp gjennom fotosyntesen når det produseres nye planter som det igjen produseres drivstoff av.

Men som sagt, om dette er "løsningen" er nå en helt annen sak.
Jepp, CO2 samles i atmosfæren, både snill og slem CO2. Det er vårt forbruk som fører til oveskuddet. Og det er forbruket som er problemet.
CO2 som lagres i trær i hundrevis av år slippes ut straks vi kutter ned hele skogen og brenner den opp for å holde varmen eller rydde plass for bioetanolfarmer, de plantene som fortsatt lever klarer ikke ta unna og vi får et CO2 overskudd.

Prius er sikkert en fin bil, jeg tror småbilene vil få en rennesanse siden liten bil bruker mindre drivstoff = mindre CO2 utslipp.
Hvis trenden fortsetter vil det bli direkte politisk ukorrekt og kjøre stor firhjulstrekker etc. 8)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Legg inn av Erik N823 » 05 des 2007, 14:30

Skal man være miljøvennlig kan man jo ta bussen òg. Kanskje er det like miljøvennlig å beholde den bilen man har i dag, og heller prøve å bruke den mindre? Ta heller sykkelen på jobb og reis mer kollektivt.

Har noen dessuten tenkt over at miljøbelastningen ved produksjon av en helt ny bil kanskje er større enn miljøbelastningen ved å beholde den gamle i noen år til.

Her er noen av miljøfaktorene ved bilproduksjon:
- Utslipp av svoveldioksid
- Utslipp av tjærestoffer og tungmetaller.
- CO2-utslipp ifm. stålproduksjon
- Tildels store naturinngrep og utslipp ifm. gruvedrift (metaller)
- Radioaktivt avfall. Bilindustrien er kraftkrevende industri, og på kontinentet og i Asia kommer en stor del av kraften fra atomkraftverk.
- CO2 utslipp ifm. kraftproduksjon (gass- og kullkraftverk)

For å sove godt om natten må man nok selge bilen og legge pengene i to nye sykler. Billigere blir det også.

Hva bioetanol angår, så er jeg usikker på om dette er vegen å gå. Pr. i dag er det vel slik at mesteparten av bioetanolproduksjonen foregår i Brasil. Der hugger man regnskog for å få plass til å produsere sukker som inngår i etanolproduksjonen. Nei, bruk heller disse ressursene til å produsere mat til verdens fattige.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 des 2007, 17:17

Så må du tenke noe framover og da. I startfasen av Bioetanol så produseres det i Brasil og Mexico og andre land der de har store hatter fordi det ikke er mulighet til og starte her. Dette blir kalt for 1 generasjons bioetanol. Når det etterhvert framover blir 2 generasjons så skal produksjonen legges mer lokalt her og det er da vi begyner og snakke. Vi har jo tonnevis med kapprester etter tømrer produksjon og husbygging som kan bli biodrisvtoff. Når det om noen år blir 3 generasjons bio så er det bare lokalproduksjon.

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Legg inn av Erik N823 » 05 des 2007, 18:22

Er klar over dette. Jeg beskrev situasjonen pr. i dag, og skal det bli forbedringer, må det satses sterkere på biodrivstoff enn hva vi gjør i dag.

Ingenting hadde vært bedre om vi klarte å lage drivstoff til den norske bilparken av høvelflis, men det er langt dit ennå. Hvertfall med den satsingen vi har her på berget.

Mitt innlegg var ikke ment som kritikk av SAABs biopower-satsing, jeg prøvde snarere å sette fingeren på roten til problemet. Vårt økende overforbruk. Skal vi gjøre noe med det, tror jeg vi må gå til mer drastiske tiltak enn å gå til innkjøp av en Prius. For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 05 des 2007, 18:59

Begynner å spore av litt, men løsningen er vel kanskje hydrogen. Bare at i dag så bruker man mer energi ved å fremstille hydrogen, enn hva man sitter igjen med....og da er man like langt igjen :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 05 des 2007, 21:54

8) Faktisk ble jeg imponert over kunnskapen til mange her, om co2/forurensing problematikken som man påstår ødlegger vår planet ved bruk av olje som grunnstoff for produksjon av drivstoff.Prius er sikkert en miljøvennlig bil på sin måte som saab biopower er det.Men valget kan vel ikke være vansklig, for hva hjelper det om 4,5 mil mennesker i norge er forsiktige hvis resten av verden bare gir blaffen.Det må til større tiltak for å slutte å forurense globalt en lokalt.En så lenge tror jeg at vi kan kjøre saab med god samvittighet,om det er en gammel eller ny bil :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 05 des 2007, 22:03

:? det kan vil tyde på at batterier kan/vil bli et annet glemt miljøproblem, både ved produksjon og destruksjon.
Så hvor miljøriktig batterier er vel litt med øye som ser. :(
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 des 2007, 22:06

Erik N823 skrev:For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.
BINGO
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 des 2007, 04:58

Henrik N449 skrev:
Erik N823 skrev:For meg fremstår mange av Prius-kjøperne mer som motebevisste enn miljøbevisste.
BINGO
Helt enig jeg også der, samt at de er naive nikkedukker som spiser det politikere og bilprodusenter hoster opp. Det blir hele tiden referert til "eksperter" og "forskere" av politikere og i media, men vi ser sjelden og aldri kildene tre frem selv. Frem til jeg faktisk ser at en som vet hva han/hun snakker om når det gjelder miljøpolitikk sier "kjør elbil, ellers dør vi alle" velger jeg å tusle rundt i en gammel 9k så oljerøyken står etter. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

primus

Legg inn av saaero » 06 des 2007, 05:03

Hvorfor ikke tenke sikkerhet for en gangs skyld!!!!!!!!!For den som har kjørt ambulanse noen år er uhyggelige sener en får oppleve spesielt med små biler!!!Tenk dere en sånn "tverrskoting"som Prius bli påkjørt bakfra av en trailer.Der er det kun 40 cm. til skjortekraven på eventuellt svigermor og svigerfar.Bort med de....
Du kan prøve med "jeg er for glad i deg til at jeg aksepterer en slik dødsmaskin i familien"Det hjelper ikke hvor mange stjerner en slik bil har i en såkallt "naptest" Virkeligheten er en helt annen.Tro meg.
Saab tester sine biler i det real life og henter inn data fra Saaber som er innblandet i ulykker for analyse.
Hva skjer med en batteribil når den blir most?Kom deg fort ut.Mye stoffer i et batteri som ikke er så bra for helsa.

Dama di kan gjerne ringe for mere info om såkallte konebiler eller Halvorsen idol som det nå heter.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 des 2007, 09:51

Det å kalle en prius for dødsmaskin blir nå litt drøyt spør du meg.... Sikkerheten i Prius er ikke sååå mye dårligere, det har jeg rett og slett ingen tro på. Resten av bilverden har faktisk kommet etter når det gjelder sikkerhet, så om noen år så tror jeg listen over verdens sikreste biler har forandret seg litt...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar