Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Legg inn av ToreN1246 » 17 des 2008, 23:37

EdHunter N815 skrev:
ToreN1246 skrev:ehhhh har saab kommet med 2 liter diesel motor da???
en diselmotor har vel ikke bensinpumpe eller bensinfilter :reading: :lol:
Hvor står det at han har dieselmotor? ;)
Det er vel strengt tatt alle andre som har sporet tråden inn på diesel, trådstarter nevner ikke en gang ordet.
nettopp ;)
(ha på litt totaktsolje om dieselpumpa trenger smørning)
men det kan vel være at parafinen virker som en "miniflush" i en bensinmotor, men det er bare en vill gjetning fra min side :shock:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 des 2008, 02:20

Jeg tipper på at trådstarter trenger å bytte drivstoffilter.
Tror at parafin bryter overflatespenningen på kondensvannet i filteret, sånn at den(kondensen) kommer med bensinen gjennom resten av systemet, som etter bruk av kondensfjerner har fått kondens... Kondensfjerner gjør ikke det den heter. Den trekker til seg kondens... Så om du ikke har en dråpe vann på tanken, og fyller en flaske "kondensfjerner" av og til for sikkerhets skyld... så har du snart fått kondens..
Har aldri brukt skvipet, og har aldri, så langt, hatt noen tegn på kondens på tanken. Når jeg gikk på billinja på vgs for en evighet siden, ble vi fortalt at nymotens biler med innsprøytning ikke skulle ha kondensfjerne, fordi da ville kondensen følge med kondensfjerneren og bensinen til dysene, der den kunne gi symptomer a'la det tråden her begynte med. Kunne også gi korrosjon, ble vi fortalt..
Noen som kan støtte eller gå imot denne forklaringen?
Er åpen for korreksjon, er jo gammel lærdom dette, kan være utdatert! :reading:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 18 des 2008, 04:05

Andreas N1194 skrev: Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg at det er holdbarheten Eirik, men det er en god skrøne akkurat det :mrgreen: F-34 sliter faktisk mer på motorene enn det meste annet. Den har litt bedre egenskaper i ekstremkulde, men det helliger ikke akkurat å kjøre på guffa.
Tenker ikke på holdbarheten til motoren, men på holdbarheten til selve drivstoffet. Som nevnt tidligere, så gir det bedre holdbarhet mot dieseldyr. Men motoren brenner i feltvogna brenner renere på F-34 enn diesel. Hvordan motoren trives med blandingen kan jeg derimot ikke uttale meg om :?
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar