Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
NG900 er nok mest driftsikker, turbomodellene er lette å trimme
OG900 er absolutt penest
9000 er mest bil for pengene!
OG900 er absolutt penest
9000 er mest bil for pengene!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Etter å ha kjørt og900 en del år nå må jeg si at jeg er imponert over kvaliteten på de. Har hatt flere av de, de fleste Turbo og jeg har hatt kun 1 driftstans i løpet av 6 år og mange kilometer. Det jeg tror er viktig uansett hva slags type du velger er å finne en velholdt bil, og heller betale litt ekstra for det enn å kjøpe noe som er "oppbrukt" til en billig penge.
Ett minus for og900 er at de begynner å bli gamle, og det er ikke lett å finne fine eksemplarer lenger. I hvertfall ikke med turbo.
Ett minus for og900 er at de begynner å bli gamle, og det er ikke lett å finne fine eksemplarer lenger. I hvertfall ikke med turbo.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Ok, takker for gode svar... Tror jeg har funnet ut at jeg legger penger i en dyr OG900 enn en billig NG900...
Er ikke så veldig mange nei, men får bare holde øynene åpne og ikke forhaste meg..
Om noen har noe å tilføye så er det bare til å skrike ut
Er ikke så veldig mange nei, men får bare holde øynene åpne og ikke forhaste meg..
Om noen har noe å tilføye så er det bare til å skrike ut

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Og900 har sjel. Å kjøre en ng900 eller og9-3 er som å sitte på en stubbe i skauen i forhold (min høyst subjektive mening). Jeg har faktisk eid både og900 og og9-3, sistnevnte kjøpte jeg sammen med Tor N12 for å slakte, men den var i god stand og jeg kjørte den faktisk ganske langt i England. og900en min hadde jeg i 7-8 år, den var det svært lite tull med, før jeg bygde den om til trionic og begynte å rase girkasse og magnetventiler
Men den går den dag i dag den, hos en meget entusiastisk, gassglad og godt voksen herre som liker å holde bilen strøken og skremme en passasjer eller to.
Ingen av bilene er på langt nær perfekte, men og900ens mangler er vel bare med og gir bilen sjel og karakter. 200 hester er mer enn nok til å gjøre bilen sprek og underholdende! Lett å skru på er den også, men hold deg for all del unna 8-ventileren med k-jet, og pass på rusta!!
Fordelen med ng900 er at de begynner å bli veldig billige, og det er jo sikre biler om uhellet skulle være ute. Det verste med dem (bortsett fra at jeg rett og slett ikke liker dem) er at fjærbein og spindel ikke er delt (men demperne er av innsatstypen!!!), og det samme gjelder bærearm og opphengskule foran. Disse idiotløsningene gjør det dyrt å reparere og tungvint å skru, og det er flere slike "smarte" løsninger på de bilene.
Men er du smart (forstår det som at du er 18 år og skal ha første bil) så kjøper du deg en 9000 2,0i (uten vifte), billig å kjøpe, eie, forsikre og kjøpe deler til, og om du vraker den så spiller det ingen som helst rolle, for det finnes mange av dem og bilen er sikker, så sjansen er stor for at det går bra med deg også!

Ingen av bilene er på langt nær perfekte, men og900ens mangler er vel bare med og gir bilen sjel og karakter. 200 hester er mer enn nok til å gjøre bilen sprek og underholdende! Lett å skru på er den også, men hold deg for all del unna 8-ventileren med k-jet, og pass på rusta!!
Fordelen med ng900 er at de begynner å bli veldig billige, og det er jo sikre biler om uhellet skulle være ute. Det verste med dem (bortsett fra at jeg rett og slett ikke liker dem) er at fjærbein og spindel ikke er delt (men demperne er av innsatstypen!!!), og det samme gjelder bærearm og opphengskule foran. Disse idiotløsningene gjør det dyrt å reparere og tungvint å skru, og det er flere slike "smarte" løsninger på de bilene.
Men er du smart (forstår det som at du er 18 år og skal ha første bil) så kjøper du deg en 9000 2,0i (uten vifte), billig å kjøpe, eie, forsikre og kjøpe deler til, og om du vraker den så spiller det ingen som helst rolle, for det finnes mange av dem og bilen er sikker, så sjansen er stor for at det går bra med deg også!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Støtter 9000 som første-bil. I tillegg til alt det fine som er sagt om den i tråden, legger jeg til at den er meget romslig, noe som ofte kan være praktisk, selv for ungdommer. 

"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Har selv en ng900, og misstenker at det snart er noe som skulle vært byttet "frammi der"Ingvar N629 skrev:Det verste med dem (bortsett fra at jeg rett og slett ikke liker dem) er at fjærbein og spindel ikke er delt (men demperne er av innsatstypen!!!), og det samme gjelder bærearm og opphengskule foran.


Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Dere sier at 9000 er en bil som tåler mye og går bra... Men er kjøreegenskapene gode? OG900 forstår jeg som er en bil som går godt og er gøy og kjøre, men NG900 er som å sitte på en stokk i skogen iforhold? Hvordan er 9000 da?Skavold skrev:Støtter 9000 som første-bil. I tillegg til alt det fine som er sagt om den i tråden, legger jeg til at den er meget romslig, noe som ofte kan være praktisk, selv for ungdommer.
Ser at det er 2 forskjellige hekker på de 9000 som ligger ute for salg. Den ene har "vanlig" bakrute, men den andre har på en måte "sideruter" i bakruten. Er det forskjellige modeller/andre utgaver, eller bare ekstrautstyr eller noe sånt?
Sett en del på 9000 nå, utseende messig så ser fronten helt grei ut, innvendig ser veldig bra ut, mens hekken er jeg ikke så veldig begeistret for :/ Er det noen enkle mods som kan gjøres for at hekken ser bedre ut ?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Man har jo talladega-vingen på 9000 cc da, så ser den litt bedre ut. Det er CC (eldre modell, varte opp til 93), CD (med den stygge lange rumpa, sorry men det er min mening) også har man CS som ser endel bedre ut som kom i 93 var det vel og denne får man også en vinge til som er orginal og får stussen til å se en del bedre ut. 9000 er jo i klassen større sedan, og den har masse komfort å by på, denne kan man lett ødelegge med diverse dempere/fjærer, stabstag og foringer og allikevel ha grei komfort med rett oppsett og få en veldig responsiv bil som ligger bra i svingene også.
Det er vel kjøreglede i de fleste saaber da egentlig, og ikke en slik dvask følelse man får av å kjøre en splitter ny toyota corolla..
Stikk innom forhandler eller noen som skal selge bilen sin så tester du før kjøp, så finner du sikkert fort ut hva du får mest lyst på.


Stikk innom forhandler eller noen som skal selge bilen sin så tester du før kjøp, så finner du sikkert fort ut hva du får mest lyst på.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Stort JA herfra!Alex'en skrev:
Dere sier at 9000 er en bil som tåler mye og går bra... Men er kjøreegenskapene gode?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Litt utenfor topic, men når vi først er inne på kjøreegenskaper... Hvilken bil har best kjøreegenskaper orginalt? Og hvilken har best potensiale om man begynner å oppgradere?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Har eit tips til trådstartar.
Prøv dei ulike bilane. Litt flåsete sagt kan en seie at det eineste GM900 og 900 har til felles er modellmamnet og at det står SAAB i fronten. Personlig hadde eg tatt med 9000 i betraktninga, og mest sansynlig kjøpt en 9000 ut ifrå den sum pengar du vil bruke, med anna du finn en fin 900 som ikkje er oppbrukt. Min bror oppsummerte det vel ganske greit når han prøvde min 900 for nokre år sidan (han hadde en M91 9000 på den tia), han meinte det å køyre 900:an var som å køyre en veteranbil...
Men når eg set meg i 900:an og dreg på gliser eg VELDIG breit... Faktisk tenkte eg igår på å selge Aero'n og kjøpe en 900 til som bruksbil, men det er nok abstinensar på 900-køyring som er hovudgrunnen til den tanken
Men somsagt, ta en tur og prøv dei aktuelle bilane, en av dei tre har nok dei kvalitetar du er ute etter.
Prøv dei ulike bilane. Litt flåsete sagt kan en seie at det eineste GM900 og 900 har til felles er modellmamnet og at det står SAAB i fronten. Personlig hadde eg tatt med 9000 i betraktninga, og mest sansynlig kjøpt en 9000 ut ifrå den sum pengar du vil bruke, med anna du finn en fin 900 som ikkje er oppbrukt. Min bror oppsummerte det vel ganske greit når han prøvde min 900 for nokre år sidan (han hadde en M91 9000 på den tia), han meinte det å køyre 900:an var som å køyre en veteranbil...
Men når eg set meg i 900:an og dreg på gliser eg VELDIG breit... Faktisk tenkte eg igår på å selge Aero'n og kjøpe en 900 til som bruksbil, men det er nok abstinensar på 900-køyring som er hovudgrunnen til den tanken

Men somsagt, ta en tur og prøv dei aktuelle bilane, en av dei tre har nok dei kvalitetar du er ute etter.
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
mye bra her, som de aller fleste sier, ta en tur rundt og prøv di forskjellige modellene.
selv har jeg bare erfaring fra og900 ng900 og første generasjon 9-5.
jeg hadde en 86mod 900 8ventilers forgasser som førstebil. 100hk... ikke så mye hest, men den bilen savner jeg noe inni hampen.
ng900`en skryter jeg vel egentlig av vis jeg sier jeg har erfaring fra, da dama smadra den etter ca 2mnd...
men en ting var hvertfall sikkert, ng`en hadde ikke i nærheten av samme sjela og kjøregleden som jeg fikk av den gode gamle.
9-5`en som jeg har nå er jeg veldig gla i, og vil ikke bytte den ut. men allikevel så kjenner jeg et lite sukk innerst inne når jeg ser en og900. så en dag kommer jeg til og kjøpe en gammal 900 igjen, men da skal jeg fortsatt ha 9-5`en.
9000 har jeg absolutt ingen formening om, jeg tror faktisk aldri jeg har kjørt en 9000. men har hørt mange som sier det er bra og solide biler. gamle værksmesteren på hellestø (lokal forhandler) sa rett ut: 9000 er den beste bilen saab noen gang har lagt.
selv har jeg bare erfaring fra og900 ng900 og første generasjon 9-5.
jeg hadde en 86mod 900 8ventilers forgasser som førstebil. 100hk... ikke så mye hest, men den bilen savner jeg noe inni hampen.
ng900`en skryter jeg vel egentlig av vis jeg sier jeg har erfaring fra, da dama smadra den etter ca 2mnd...
men en ting var hvertfall sikkert, ng`en hadde ikke i nærheten av samme sjela og kjøregleden som jeg fikk av den gode gamle.
9-5`en som jeg har nå er jeg veldig gla i, og vil ikke bytte den ut. men allikevel så kjenner jeg et lite sukk innerst inne når jeg ser en og900. så en dag kommer jeg til og kjøpe en gammal 900 igjen, men da skal jeg fortsatt ha 9-5`en.
9000 har jeg absolutt ingen formening om, jeg tror faktisk aldri jeg har kjørt en 9000. men har hørt mange som sier det er bra og solide biler. gamle værksmesteren på hellestø (lokal forhandler) sa rett ut: 9000 er den beste bilen saab noen gang har lagt.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
Nei, 9000 tror jeg ikke det blir.. Liker ikke helt utseende..
Men om man legger vekk alle personlige meninger om utseende osv, hvilken er best driftsikker bil mellom OG900 og NG900?
Men om man legger vekk alle personlige meninger om utseende osv, hvilken er best driftsikker bil mellom OG900 og NG900?
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
er ny på forumet og har nettopp kjøpt meg saab. ser i mange tråder at det nevnes NG OG osv... noen som kan innføre meg i hva alle forkortelsene står for? 

Saab NG 9-3
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter
viewtopic.php?f=26&t=14501Toremann skrev:er ny på forumet og har nettopp kjøpt meg saab. ser i mange tråder at det nevnes NG OG osv... noen som kan innføre meg i hva alle forkortelsene står for?
