Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Henrik N449 » 30 mar 2009, 19:29

NG900 er nok mest driftsikker, turbomodellene er lette å trimme
OG900 er absolutt penest
9000 er mest bil for pengene!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av HansWF N416 » 30 mar 2009, 20:08

Etter å ha kjørt og900 en del år nå må jeg si at jeg er imponert over kvaliteten på de. Har hatt flere av de, de fleste Turbo og jeg har hatt kun 1 driftstans i løpet av 6 år og mange kilometer. Det jeg tror er viktig uansett hva slags type du velger er å finne en velholdt bil, og heller betale litt ekstra for det enn å kjøpe noe som er "oppbrukt" til en billig penge.

Ett minus for og900 er at de begynner å bli gamle, og det er ikke lett å finne fine eksemplarer lenger. I hvertfall ikke med turbo.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Alex'en » 30 mar 2009, 23:29

Ok, takker for gode svar... Tror jeg har funnet ut at jeg legger penger i en dyr OG900 enn en billig NG900...
Er ikke så veldig mange nei, men får bare holde øynene åpne og ikke forhaste meg..

Om noen har noe å tilføye så er det bare til å skrike ut :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2009, 13:22

Og900 har sjel. Å kjøre en ng900 eller og9-3 er som å sitte på en stubbe i skauen i forhold (min høyst subjektive mening). Jeg har faktisk eid både og900 og og9-3, sistnevnte kjøpte jeg sammen med Tor N12 for å slakte, men den var i god stand og jeg kjørte den faktisk ganske langt i England. og900en min hadde jeg i 7-8 år, den var det svært lite tull med, før jeg bygde den om til trionic og begynte å rase girkasse og magnetventiler :oops: Men den går den dag i dag den, hos en meget entusiastisk, gassglad og godt voksen herre som liker å holde bilen strøken og skremme en passasjer eller to.

Ingen av bilene er på langt nær perfekte, men og900ens mangler er vel bare med og gir bilen sjel og karakter. 200 hester er mer enn nok til å gjøre bilen sprek og underholdende! Lett å skru på er den også, men hold deg for all del unna 8-ventileren med k-jet, og pass på rusta!!

Fordelen med ng900 er at de begynner å bli veldig billige, og det er jo sikre biler om uhellet skulle være ute. Det verste med dem (bortsett fra at jeg rett og slett ikke liker dem) er at fjærbein og spindel ikke er delt (men demperne er av innsatstypen!!!), og det samme gjelder bærearm og opphengskule foran. Disse idiotløsningene gjør det dyrt å reparere og tungvint å skru, og det er flere slike "smarte" løsninger på de bilene.

Men er du smart (forstår det som at du er 18 år og skal ha første bil) så kjøper du deg en 9000 2,0i (uten vifte), billig å kjøpe, eie, forsikre og kjøpe deler til, og om du vraker den så spiller det ingen som helst rolle, for det finnes mange av dem og bilen er sikker, så sjansen er stor for at det går bra med deg også!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Skavold » 31 mar 2009, 18:02

Støtter 9000 som første-bil. I tillegg til alt det fine som er sagt om den i tråden, legger jeg til at den er meget romslig, noe som ofte kan være praktisk, selv for ungdommer. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Talker » 31 mar 2009, 18:49

Ingvar N629 skrev:Det verste med dem (bortsett fra at jeg rett og slett ikke liker dem) er at fjærbein og spindel ikke er delt (men demperne er av innsatstypen!!!), og det samme gjelder bærearm og opphengskule foran.
Har selv en ng900, og misstenker at det snart er noe som skulle vært byttet "frammi der" :p Jeg er ikke så veldig dreven på bilskruing, så jeg lurte på om du kunne klart å forklart meg det du sa der på en annen måte? Bilder er vel det enkleste, men jeg vet ikke hvor man finner slikt.. :p

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Alex'en » 31 mar 2009, 21:00

Skavold skrev:Støtter 9000 som første-bil. I tillegg til alt det fine som er sagt om den i tråden, legger jeg til at den er meget romslig, noe som ofte kan være praktisk, selv for ungdommer. :)
Dere sier at 9000 er en bil som tåler mye og går bra... Men er kjøreegenskapene gode? OG900 forstår jeg som er en bil som går godt og er gøy og kjøre, men NG900 er som å sitte på en stokk i skogen iforhold? Hvordan er 9000 da?
Ser at det er 2 forskjellige hekker på de 9000 som ligger ute for salg. Den ene har "vanlig" bakrute, men den andre har på en måte "sideruter" i bakruten. Er det forskjellige modeller/andre utgaver, eller bare ekstrautstyr eller noe sånt?
Sett en del på 9000 nå, utseende messig så ser fronten helt grei ut, innvendig ser veldig bra ut, mens hekken er jeg ikke så veldig begeistret for :/ Er det noen enkle mods som kan gjøres for at hekken ser bedre ut ?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av na_X » 31 mar 2009, 21:30

Man har jo talladega-vingen på 9000 cc da, så ser den litt bedre ut. Det er CC (eldre modell, varte opp til 93), CD (med den stygge lange rumpa, sorry men det er min mening) også har man CS som ser endel bedre ut som kom i 93 var det vel og denne får man også en vinge til som er orginal og får stussen til å se en del bedre ut. 9000 er jo i klassen større sedan, og den har masse komfort å by på, denne kan man lett ødelegge med diverse dempere/fjærer, stabstag og foringer og allikevel ha grei komfort med rett oppsett og få en veldig responsiv bil som ligger bra i svingene også. :) Det er vel kjøreglede i de fleste saaber da egentlig, og ikke en slik dvask følelse man får av å kjøre en splitter ny toyota corolla.. :roll:
Stikk innom forhandler eller noen som skal selge bilen sin så tester du før kjøp, så finner du sikkert fort ut hva du får mest lyst på. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Henrik N449 » 01 apr 2009, 06:35

Alex'en skrev:
Dere sier at 9000 er en bil som tåler mye og går bra... Men er kjøreegenskapene gode?
Stort JA herfra!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Talker » 01 apr 2009, 17:46

Litt utenfor topic, men når vi først er inne på kjøreegenskaper... Hvilken bil har best kjøreegenskaper orginalt? Og hvilken har best potensiale om man begynner å oppgradere?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 apr 2009, 11:06

Har eit tips til trådstartar.
Prøv dei ulike bilane. Litt flåsete sagt kan en seie at det eineste GM900 og 900 har til felles er modellmamnet og at det står SAAB i fronten. Personlig hadde eg tatt med 9000 i betraktninga, og mest sansynlig kjøpt en 9000 ut ifrå den sum pengar du vil bruke, med anna du finn en fin 900 som ikkje er oppbrukt. Min bror oppsummerte det vel ganske greit når han prøvde min 900 for nokre år sidan (han hadde en M91 9000 på den tia), han meinte det å køyre 900:an var som å køyre en veteranbil...
Men når eg set meg i 900:an og dreg på gliser eg VELDIG breit... Faktisk tenkte eg igår på å selge Aero'n og kjøpe en 900 til som bruksbil, men det er nok abstinensar på 900-køyring som er hovudgrunnen til den tanken ;)
Men somsagt, ta en tur og prøv dei aktuelle bilane, en av dei tre har nok dei kvalitetar du er ute etter.

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av rolfi » 05 apr 2009, 18:03

mye bra her, som de aller fleste sier, ta en tur rundt og prøv di forskjellige modellene.

selv har jeg bare erfaring fra og900 ng900 og første generasjon 9-5.

jeg hadde en 86mod 900 8ventilers forgasser som førstebil. 100hk... ikke så mye hest, men den bilen savner jeg noe inni hampen.

ng900`en skryter jeg vel egentlig av vis jeg sier jeg har erfaring fra, da dama smadra den etter ca 2mnd...
men en ting var hvertfall sikkert, ng`en hadde ikke i nærheten av samme sjela og kjøregleden som jeg fikk av den gode gamle.

9-5`en som jeg har nå er jeg veldig gla i, og vil ikke bytte den ut. men allikevel så kjenner jeg et lite sukk innerst inne når jeg ser en og900. så en dag kommer jeg til og kjøpe en gammal 900 igjen, men da skal jeg fortsatt ha 9-5`en.

9000 har jeg absolutt ingen formening om, jeg tror faktisk aldri jeg har kjørt en 9000. men har hørt mange som sier det er bra og solide biler. gamle værksmesteren på hellestø (lokal forhandler) sa rett ut: 9000 er den beste bilen saab noen gang har lagt.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Alex'en » 08 apr 2009, 16:56

Nei, 9000 tror jeg ikke det blir.. Liker ikke helt utseende..

Men om man legger vekk alle personlige meninger om utseende osv, hvilken er best driftsikker bil mellom OG900 og NG900?

Brukeravatar
Toremann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 116
Registrert: 13 apr 2009, 18:57
Navn: Tor-Einar
Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
Sted: Bodø

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Toremann » 15 apr 2009, 21:43

er ny på forumet og har nettopp kjøpt meg saab. ser i mange tråder at det nevnes NG OG osv... noen som kan innføre meg i hva alle forkortelsene står for? :oops:
Saab NG 9-3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Legg inn av Eirik N396 » 15 apr 2009, 22:05

Toremann skrev:er ny på forumet og har nettopp kjøpt meg saab. ser i mange tråder at det nevnes NG OG osv... noen som kan innføre meg i hva alle forkortelsene står for? :oops:
viewtopic.php?f=26&t=14501 ;)

Svar