9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Eirik » 13 feb 2009, 00:33

Singsaker skrev: Hvis testen var så bra, hvorfor er den tåkelagt, hvorfor er det hysj hysj om hvordan den er gjennomført.
Tåkelagt er den vel ikke. Får gi gutta litt tid til å svare da. Er ikke som at de klasker ballene i taket, og setter alt på vent for å svare på en mail til en trønder som skal velge mellom porsche eller saab som vinterbil.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Tor N12 » 13 feb 2009, 00:54

Jøss så flinke dere er =D>
Jeg hadde ikke trodd at noen her inne skulle være så "flinke" at de faktisk klarer å diskutere så "seriøst" at vi her på STCN's forum får en tråd som helt sikkert får mange treff fra andre forum med det resultat at det sitter mange som nå er i mye bedre humør rundt omkring i landet #-o

Vår egen Banos-tråd jo #-o

Godt gjort =D> (spes når noen ble bedt om å justere ned temperaturen litt [-X )
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2009, 01:52

Det er et overkonstatert faktum at drivverket i en bil, med dens tilhøringe fordelingskasser, koblinger og differensialer i et firehjulsdrevet chassis, er i en typisk produksjonsbil uendret siden siden landrover, og ikke bli spedalsk når jeg sier så, for dette er uendret i den sammenheng at ingen biler eller systemer har kunne prosessere kraftoverføringen I FORKANT av svinghjulets evne til å sette moment gjennom drivverket. Dette er meget unikt, og det er det som er hele poenget.
Du trenger ikke lese noe mer spesifikt av grafen på førsteside, du trenger ingen parametre og verdier. Målt lateral G-kraft er uvesentlig i seg selv uten kryssning med lengderettet G-kraft, og derfor setter de ikke inn verken tall eller lengderettet kraft i det heletatt fordi det forvirrer enkelte av oss. Det grafen faktisk viser er i dimensjon av tid/distanse hvor mye tidligere den laterale G-kraft er avtatt. Ergo bilen kjører fremover i motsetning til Porchen og de andre testbilene. Da har du et eksepsjonelt system som gir bilen MEGET god mobilitet, og gjør Saaben nærmere en rallybil enn Porchen er ræserbil. Dette trenger du ingen videre dokumentasjon for å se. Kortere tid med retningsendring innebærer mer tid i fremoverretning hvor en tilnærmer seg et mer teoretisk idealspor framfor Porchens med tilpassede idealspor
Haaka fortjener applaus for den; tillat meg: =D>
Singswhatnot: Om du ikke tog'an, så... vet jeg ikke hva mer som skal til.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av zero900t » 13 feb 2009, 10:01

Skal vi dra den lengre tilbake i tid?

OG900 mot 911???

Ble sagt samme når begge dem var nye at OG900 dro fra en 911...(husker ikke hvem type av OGen eller årsmodell av 911 i farta)

sånn da har jeg bidratt til å hive bensin på bålet. ENJOY

:wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Singsaker » 13 feb 2009, 10:53

Eirik skrev:
Singsaker skrev: Hvis testen var så bra, hvorfor er den tåkelagt, hvorfor er det hysj hysj om hvordan den er gjennomført.
Tåkelagt er den vel ikke. Får gi gutta litt tid til å svare da. Er ikke som at de klasker ballene i taket, og setter alt på vent for å svare på en mail til en trønder som skal velge mellom porsche eller saab som vinterbil.
Jeg skulle ikke velge mellom, jeg ville vite hvor bra Saaben var og om det stemte at den var raskere, evt hvilket dekke det gjor tester på, det ville de ikke svare på.........Haldex fikk munnkurv...

na_X skrev:Der har du glemt en ting, dekk er ikke alt. En av grunnene til at GT2 og ikke minst GT3 er raskere enn 911 turbo på bane er aerodynamikk, vekt og downforce, noe som er greit å ha når man får litt fart på kjerra... På den testen som er utført og aktuell hvis du ser tilbake til første side så er det en slalomtest i lavere fart, og da kan det kanskje tenkes at 4-hjulsdrift kan hjelpe på å få kjærra på rett spor da det er stort sett dekka med differ og andre elektroniske og mekaniske hjelpemidler som bilen får grep av og ikke pga. bilens utforming med aerodynamikk og marktrykk.
Så dette gjelder ikke mellom 911 og 9-3, greit at det ikke er mye downforce i 100-110kmh, men noe.
aerodynamikken er bedre, vekt er bedre og motor vannvittig mye bedre og awd til porsche er meget bra. Om systemet til XWD er litt bedre så hjelper ikke det uten at Porsche'n kjører med standard dimensjon dekk som gir den et handikapp, i tilegg så ble det kanskje for mye motor for saab sjåføren så han ble for brei i svingene........
Haaka skrev:Huff... Du tar den altså ikke i det heletatt du.. #-o
Singsaker skrev:Hvis testen var så bra, hvorfor er den tåkelagt, hvorfor er det hysj hysj om hvordan den er gjennomført.
Den er da for all del publisert, og referanser og kilder flyter det jo av bare i denne tråden!?

Hvor er det noe annet en en dårlig graf, hvor er fakta, i en safe på trollhättan??
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av rolfi » 13 feb 2009, 11:26

for meg virker det som om noen her bør selge saaben sin og stikke på bavaria eller no og kjøpe seg en porsche :roll:
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av heinrich » 13 feb 2009, 11:41

Ja, såklart, når noen ser begrensningene til "bilmerket" sitt, så burde man selge den. Skjerpings :rofl:
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av heinrich » 13 feb 2009, 11:44

Paradigm N558 skrev:
Det er et overkonstatert faktum at drivverket i en bil, med dens tilhøringe fordelingskasser, koblinger og differensialer i et firehjulsdrevet chassis, er i en typisk produksjonsbil uendret siden siden landrover, og ikke bli spedalsk når jeg sier så, for dette er uendret i den sammenheng at ingen biler eller systemer har kunne prosessere kraftoverføringen I FORKANT av svinghjulets evne til å sette moment gjennom drivverket. Dette er meget unikt, og det er det som er hele poenget.
Du trenger ikke lese noe mer spesifikt av grafen på førsteside, du trenger ingen parametre og verdier. Målt lateral G-kraft er uvesentlig i seg selv uten kryssning med lengderettet G-kraft, og derfor setter de ikke inn verken tall eller lengderettet kraft i det heletatt fordi det forvirrer enkelte av oss. Det grafen faktisk viser er i dimensjon av tid/distanse hvor mye tidligere den laterale G-kraft er avtatt. Ergo bilen kjører fremover i motsetning til Porchen og de andre testbilene. Da har du et eksepsjonelt system som gir bilen MEGET god mobilitet, og gjør Saaben nærmere en rallybil enn Porchen er ræserbil. Dette trenger du ingen videre dokumentasjon for å se. Kortere tid med retningsendring innebærer mer tid i fremoverretning hvor en tilnærmer seg et mer teoretisk idealspor framfor Porchens med tilpassede idealspor
Haaka fortjener applaus for den; tillat meg: =D>
Singswhatnot: Om du ikke tog'an, så... vet jeg ikke hva mer som skal til.

Paradigm, det hjelper jo ingenting i det hele tatt hva som står i grafen, hvis man ikke vet forholdene rundt testen? Såklart viser grafen at SAABen er best og raskest, det er det ingen som betviler, men vi lurer på om testen har blitt kjørt på like vilkår, noe SAAB ikke (enda) har vært behjelpelige med å bekrefte.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Singsaker » 13 feb 2009, 11:50

Rolfi skrev:for meg virker det som om noen her bør selge saaben sin og stikke på bavaria eller no og kjøpe seg en porsche :roll:
Så man er ikke velkommen om man er kritisk til en latterlig udokumentert test.............

Blir som Amerikanere og Øst-Europeré som sier gull er gull med og uten doping, bare "fools" disagree........

Hvis noen hadde påstått at BMW M3 er raskere én Nissan GT-R på ringen, BMW kjørte på 7.45 og GT-R på 7.50 ergo er BMW raskere én verdens raskeste gatebil!!!!!

Beviset er klokka og det er et annekjent måleredskap!!!

BMW vil ikke svare på hvordan testen ble gjort fordi de ikke trenger, det er beviselig gjort punktum.

Er enkelte så blåøyd at man tar alt for god fisk om det gjelder en sak man er enig i..........
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2009, 11:53

Jo, altså....
Jeg kommer aldri til å tenke tanken at Saab har sagt:
Saab XWD; "Her er tør asfalt, sliks, og subframestag, polyforinger og senkesett, kjør sikksakk"
Porche: "Kapp fjærene, sett på disse slitte dekka, søl olje og vann på bana og kjør sikksakk"
Regner med omstendighetene var helt identisk. Alt annet blir så idiotisk at jeg skal spise terningen jeg har laget her på jobb om jeg tar feil.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av heinrich » 13 feb 2009, 11:55

Det kan du da aldri regne med, hvorfor skulle du det? Juks og "tull med tall" forekommer jo hele tiden, jeg nevner igjen Nissan vs Porsche (selv om de tydeligvis "er så i totta på hverandre").

EDIT: spesielt når SAAB ikke engang vil gi ut informasjon om testen (men det er kanskje litt tidlig å si, må la dem få tid til å gi et skikkelig svar)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av K_Duck N1093 » 13 feb 2009, 12:07

Singsaker skrev:Hvis noen hadde påstått at BMW M3 er raskere én Nissan GT-R på ringen, BMW kjørte på 7.45 og GT-R på 7.50 ergo er BMW raskere én verdens raskeste gatebil!!!!!

Beviset er klokka og det er et annekjent måleredskap!!!

BMW vil ikke svare på hvordan testen ble gjort fordi de ikke trenger, det er beviselig gjort punktum.
Vet ikke helt om jeg ser hvor du vil, men i min latskap fant jeg første og beste GT-R-film fra Nordsløyfa; Link - 7:38, som jo da er kjappere enn BMWs 7:45.

Ah, der var det jo en til jo; Link2 - 7:29 denne gangen.

Videoer er også sånn sett greie, for da ser man jo hvor landet ligger mtp vær og føre og stas (man ser dog ikke dekk og størrelse på disse, det trekker jo litt ned).
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2009, 12:12

Tja, 40 sekunder uti førstefilmen ser man jo dekk, men man kan jo aldri vite om de faktisk sto på utover testkjøringen.
Vet ikke om noen her klarer å identifisere dekkene? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av heinrich » 13 feb 2009, 12:19

Denne tråden her kommer til å ende offtopic langt ut i langtvekkistan...
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2009, 12:21

Korrekt!
OP kan endre topic til 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars," + OffTopic

Får sende en mail til Saab nå, starter å bli lei av hele opplegget :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Låst