![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
https://www.kvd.se/sv/auktion/saab.html
http://www.tv2.no/underholdning/broom/s ... 34891.html
Moderator: Moderatorer
tolker jeg artikkelen riktig skal de begynne å produsere gamle 9-3 igjen. Trenger vi en ny 11 år gammel bil?Erik S. skrev:http://www.dagbladet.no/2013/01/12/tema ... /25201279/
Så lenge den kan produseres og selges med overskudd, så er det en viktig start.oddi N108 skrev: Trenger vi en ny 11 år gammel bil?
Hvorfor, sett bortsett fra "Nytt er best!"-faktoren som ikke er spesielt rasjonell, er et 11 år gammelt design dårligere enn et moderne? Siden dette er en restart av 9-3en, uten GM, så blir nok motor skiftet ut. Sikkert til fordel for noe stabilt og moderne med lave utslipp, lavt forbruk og alt som ser fint ut i salgsannonsen. Eksteriøret er ikke umoderne, men NEVS endrer kanskje noe for å gi en facelift. Interiøret er for så vidt bra i en MY08+ 9-3, men trenger kanskje en facelift det også. Personlig syens jeg det er bedre enn 60-70% av alle nye biler, men det er smakssak. Det er så utrolig mye plast og skit i nye biler. Selv premiumbiler som Lexus og tyske biler. Sikkerheten på en 9-3 er jeg brennsikker kan konkurrere med moderne biler. Kanskje forgjengersikringen ikke er 100%, men med MY08 faceliften så er det nok ikke langt unna. Så med facelift og ny, oppdatert motor, hva er bakdelen?oddi N108 skrev:JEg er da også forelsket i merket, og kjøper gjerne en ny og900 eller 9000 for den del, men saab kan ikke overleve på etpar saab-maniacs spredd over hele verden heller:) De må rett og slett bli mer like de bilene som det selges mange av, og gjerne bedre også. og da nytter det ikke å flikke på en 11 år gammel bil lengre. det fungerte kanskje for 20 år siden, men neppe idag...
Produksjon er vel like kostbar, men R&D og oppstart er langt billigere. Nå er vel en del gamle produsenter skeptiske til et nytt samarbeid med SAAB så det kan jo by på problemer for NEVS, samt at en del gamleproduksjonsanlegg er nok nedlagt. Fordelen er at det er mindre testing for å sikre at 9-3en holderuntouch4ble N1021 skrev:Det er vel lave produksjonskostnader når bilen er såpass "gammel", så hvis de ikke priser seg ut av markedet mener jeg dette er starten på ett nytt kapitell. Det er viktig at de ikke prøver å utfordre de tyske premium merkene på kvalitet eller pris for da har de ikke en sjanse i dagens marked, enda.
Bilen kan helt sikkert være bra nok, men hvordan skal man kunne markedsføre en 11 år gammel bil? At den holder følge med mange nyere biler tror og håper jeg så gjerne, men det hjelper ikke for den gemene hop. De vil ha noe nytt, mer elektronikk, mindre støy, (enda) bedre sikkerhet, mer miljøvennlig, mer moderne design, mer moderne kjøreegenskaper etc. Jeg tror dessverre ikke gamle 9-3 holder følge med nye biler idag, uansett hvor bra den var da den kom. Biler blir jo som konsumentvarer generelt, og elektronikk spesielt: bedre og billigere med årene, uansett hvor bra det var da det kom..TiaZzz skrev:Hvorfor, sett bortsett fra "Nytt er best!"-faktoren som ikke er spesielt rasjonell, er et 11 år gammelt design dårligere enn et moderne? Siden dette er en restart av 9-3en, uten GM, så blir nok motor skiftet ut. Sikkert til fordel for noe stabilt og moderne med lave utslipp, lavt forbruk og alt som ser fint ut i salgsannonsen. Eksteriøret er ikke umoderne, men NEVS endrer kanskje noe for å gi en facelift. Interiøret er for så vidt bra i en MY08+ 9-3, men trenger kanskje en facelift det også. Personlig syens jeg det er bedre enn 60-70% av alle nye biler, men det er smakssak. Det er så utrolig mye plast og skit i nye biler. Selv premiumbiler som Lexus og tyske biler. Sikkerheten på en 9-3 er jeg brennsikker kan konkurrere med moderne biler. Kanskje forgjengersikringen ikke er 100%, men med MY08 faceliften så er det nok ikke langt unna. Så med facelift og ny, oppdatert motor, hva er bakdelen?oddi N108 skrev:JEg er da også forelsket i merket, og kjøper gjerne en ny og900 eller 9000 for den del, men saab kan ikke overleve på etpar saab-maniacs spredd over hele verden heller:) De må rett og slett bli mer like de bilene som det selges mange av, og gjerne bedre også. og da nytter det ikke å flikke på en 11 år gammel bil lengre. det fungerte kanskje for 20 år siden, men neppe idag...
Selvfølgelig er det behov for å pensjonere en modell med jevne mellomrom, men da bør den nye gi fordeler. Jeg vil anta at en del pensjoneres kun for å mate markedet med friskt blod og at den utgående serien et er bedre kjøp.Produksjon er vel like kostbar, men R&D og oppstart er langt billigere. Nå er vel en del gamle produsenter skeptiske til et nytt samarbeid med SAAB så det kan jo by på problemer for NEVS, samt at en del gamleproduksjonsanlegg er nok nedlagt. Fordelen er at det er mindre testing for å sikre at 9-3en holderuntouch4ble N1021 skrev:Det er vel lave produksjonskostnader når bilen er såpass "gammel", så hvis de ikke priser seg ut av markedet mener jeg dette er starten på ett nytt kapitell. Det er viktig at de ikke prøver å utfordre de tyske premium merkene på kvalitet eller pris for da har de ikke en sjanse i dagens marked, enda.
Jeg er forsiktig optimistisk.
Markedsføringen vet jeg ikke, men en real facelift er nok for folk som ikke vet bedre. Bilpressen vil nok si sitt, men å dømme en bil pga. alder på når den ble designet er urettferdig hvis bilen er god. Til sammenligning kan man se på Geländewagen. Ikke ødelegg noe som fungerer. Jeg er likevel enig med deg. Akkurat markedføring og pressen som vil henge seg opp i at grunndesignet er 11 år gammelt er et problem.oddi N108 skrev: Bilen kan helt sikkert være bra nok, men hvordan skal man kunne markedsføre en 11 år gammel bil? At den holder følge med mange nyere biler tror og håper jeg så gjerne, men det hjelper ikke for den gemene hop. De vil ha noe nytt, mer elektronikk, mindre støy, (enda) bedre sikkerhet, mer miljøvennlig, mer moderne design, mer moderne kjøreegenskaper etc. Jeg tror dessverre ikke gamle 9-3 holder følge med nye biler idag, uansett hvor bra den var da den kom. Biler blir jo som konsumentvarer generelt, og elektronikk spesielt: bedre og billigere med årene, uansett hvor bra det var da det kom..Se bare på den nye land-rover saken. Den nest siste utgaven er vel ikke spesielt umoderne den heller, men 2013-modellen veier ET HALVT TONN mindre og er en helt annen bil til tross for de utvendige likhetene.
Dieslane var jo klassa som miljøbil i Sverige, 119g/km Co2 var det vel ikkje monge som kunne matche. 1.9 dieselmotorane kom ikkje ifrå GM direkte, etter det eg forstår er det mulig å bruke den, med tanke på rettigheiter osv.TiaZzz skrev:Miljøvennlighet (som ser bra ut på papiret) er helt klart inn for tiden, men her er vel siste versjoner av 9-3en gode allerede? Det blir vel ny motor og kanskje en hybrid gitt NEVS røtter. I konkursboet var det vel tegninger på en elektrisk NG9-3 som kom som prototyp også. En BioPower med elektrisk bakaksel og litt kinetisk energigjenvinning - ja takk! Sportmodus og mulighet for å akselerere med både bensinmotoren og den elektriske bakakselen vil få motorpressen til å sikle.